Sida 1 av 1

Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: lör okt 26, 2013 15:59
av Ubbe
Hej!Ska sänka bilen fram (1cm) med Sänkningsbultar.
Är det någon som har en montering beskrivning eller vet hur man gör.Vilken ordning man demonterar sakerna i mm :roll:
Hur får man bort bultarna :?:

Tänkte först byta till coilovers men jag väntar nog med det, måste byta till nya bussningar i samma veva annars gör det nog ingen nytta.Fick reda på att det behövs en press för att byta dom och att skruvstycke räcker inte till :cry:

Är det någon som har testat att ha kvar bladfjädrarna+ coilovers :?:

Kan bilen få fel väghållning med coilovers :?: Det gäller att få bilens däck att ligga mot marken hela tiden och inte göra väghållningen för hård så att dämparna inte klarar av det(Är jag inne på rätt spår :?: )
Jag har fått för mig att Larsson (garage tråden)bytte till baks till original dämparna :roll:

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: lör okt 26, 2013 16:33
av Larzzon
Har du sänkt max med orginal bultarna? Du skära bort "gummikudden" längs ner på orginal bulten så tjänar du nog närmare en cm till :)

Jag bytte tillbaks till bilstein sport dämpare då jag var väldigt nöjd med dom :) Hade Pfadt coilovers.



/Marcus

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: lör okt 26, 2013 16:40
av Ubbe
Hej! Har sänkt Max och upplever att bilen är för hög fram.
Varför bytte du tillbaks? Var bilen för styv ?

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: lör okt 26, 2013 18:29
av ak-racing.se
Gamla PFADT coiloversen var för mjuka för de flesta, de hade som standard mjuka fjädrar som passade den amerikanska användaren som kör på gata. Dämparna som satt i var noname dämpare.

De 'nya' Featherlight coiloversen är något helt annat än de gamla, hårdare fjädrar men fortfarande tillräckligt mjuka för gatanvändning, vill man ha för mer bananvändning kan man köpa dem med hårdare fjädrar. Dämparna är Öhlins, PFADT samarbetar med Öhlins i USA så bättre dämpare kan du nog inte hitta.

Jag klippte 1.9 sekunder per varv på Mantorp med de gamla PFADT Coiloversen(med hårdare fjädrar) som jag hade innan det blev Öhlins, jag skulle aldrig någonsin gå tillbaks till bladfjäder/vanliga dämpare igen. Med alla bilar jag monterat coilovers på som används mycket på bana så är responsen densamma från dem. För gatbruk skulle jag nog säga att det är overkill.

Var försiktig så du inte kapar av för mycket på originalgummibussningen om du väljer att gå den vägen för sänkning. Änden på bulten äter igenom det som är kvar ganska fort om du tar bort för mycket, jag har haft ett antal bilar inne där bulten gått rakt igenom gummit så att det varit metall mot metall på a-armen. Tyvärr brukar dessa bultar rosta fast så det är svårt att få bort dem, det brukar fungera bra om man upprepat sprutar rostlösare i några dagar. Värme är inte att rekommendera eftersom mutterstycket sitter i glasfibern.

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: lör okt 26, 2013 19:30
av Bengt
Ubbe jag har bytt bussningar i skruvstäd, men jag har press hemma nu så det är bara komma förbi på fika/bussningsfix närsom :D
När du plockat bort bärarmarna löser det sig med sänkningskitet...
Är inne på pfadt 600lb/600lb kit i vinter, slipper man tänka på det varje dag :mrgreen:

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: lör okt 26, 2013 19:36
av Conan999
Ubbe: Dessa sidor hjälpte mej lite grann när jag sänkte min i höstas.

http://www.frankhunt.com/FRANK/hobbies/ ... wering.htm

http://www.c5forum.com/diy/lowering.php

Lycka till

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: lör okt 26, 2013 23:58
av Larzzon
Som Anders skriver så upplevde jag att dom var alldeles för mjuka för min smak och speciellt som jag har ganska mycke downforce. Och kände inte att jag ville lägga mer pengar på att prova mej fram med olika fjädrar som va hårdare.



/Marcus

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: sön okt 27, 2013 11:52
av Ubbe
Tack ska ni ha :P Vilket bra forum, ställ en fråga och pang så får man svar :wink:
Nu är man lite pressad vilken väg man ska ta :shock:
Först var det ganska enkelt när det inte gick att byta bussningar men nu när man har fått erbjudande att komma på fika och kanske göra lite extra pengar med Bengts Sedelpress då har det blivit riktigt svårt :mrgreen:
Jag ska fundera lite till och titta en extra gång i plånboken.
Tack/ Ubbe

Bengt :!: Vad är pfadt 600lb/600lb kit :?:

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: sön okt 27, 2013 12:48
av Bengt
Deras "ban" coilovers har hårdare framfjädrar. 600lb bak 600lb fram. Passar breda däck fram o splitter o dyker mindre vid hård bromsning. För att förenkla det.....

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: sön okt 27, 2013 23:21
av Ubbe
Det är ska du inte skaffa!Dämparna passar nog bättre på min bil;) Jag vill komma ikapp snart så jag kan ta din plats i KM;)

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: mån okt 28, 2013 10:28
av Bengt
När roadsportgänget är tillbaka nästa år får vi se i stjärnorna efter några bucklor :oops:

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Postat: mån okt 28, 2013 11:44
av Ubbe
Det gäller bara att det krockar i kalendern;) Tre amigos får väl köra i bredd och stänga till:)