Sida 1 av 1

Felkod P0171 och P 0174

Postat: lör nov 02, 2013 15:29
av Wängis
Hej!
Får felkoderna P0171 och P0174 ibland som tänder motorlampan. Tror att det brukar dyka upp efter att jag gasat en del, saktat ner och tryckt på knappen från WILD till MILD. Vet inte om det har något samband.
Har lyckats lista ut att det har att göra med för mycket syre(luft) vid sensor 1 o 2 i avgassystemet
Men vad betyder det?? :?:
Har Amerikan headers, racecat och Akrapovic avgas...

Re: Felkod P0171 och P 0174

Postat: sön dec 01, 2013 18:46
av Niclas...
Kollat MAP sensorn?
Även luftläckage kan vara orsaken.vacumslangar och dyligt
Även lambdasonder men då borde du ha felet hela tiden....
Kör ärvärden med dator under körning så har du kanske en chans att se vad som inte är normalt.

Re: Felkod P0171 och P 0174

Postat: tis dec 03, 2013 8:37
av ak-racing.se
Wängis skrev:Hej!
Får felkoderna P0171 och P0174 ibland som tänder motorlampan. Tror att det brukar dyka upp efter att jag gasat en del, saktat ner och tryckt på knappen från WILD till MILD. Vet inte om det har något samband.
Har lyckats lista ut att det har att göra med för mycket syre(luft) vid sensor 1 o 2 i avgassystemet
Men vad betyder det?? :?:
Har Amerikan headers, racecat och Akrapovic avgas...
Är ditt luftintag original eller har du något av alla de kalluftsintag som finns ?

Re: Felkod P0171 och P 0174

Postat: ons dec 04, 2013 9:13
av ak-racing.se
Wängis skrev:Hej!
Får felkoderna P0171 och P0174 ibland som tänder motorlampan. Tror att det brukar dyka upp efter att jag gasat en del, saktat ner och tryckt på knappen från WILD till MILD. Vet inte om det har något samband.
Har lyckats lista ut att det har att göra med för mycket syre(luft) vid sensor 1 o 2 i avgassystemet
Men vad betyder det?? :?:
Har Amerikan headers, racecat och Akrapovic avgas...
Såg nu i din signatur att du har ett Callaway luftintag .. där är problemet.
Vid lägre hastigheter där kylfläkten tillåts gå igång och du har ett lågt luftflöde förbi luftmängdsmätaren så störs luftmängdsmätaren rejält av kylfläkten när den suger luften genom kylaren. Orsaken är att ett kalluftsintag som Callaway Honker mfl tar sin luft precis framför kylaren. Påverkan kan vara så stor som 10-15% på fueltrims vilket gör att den kan hamna utanför gränsvärdena och dessa felkoder sätts.

Re: Felkod P0171 och P 0174

Postat: tis dec 10, 2013 23:45
av Wängis
ak-racing.se skrev:
Wängis skrev:Hej!
Får felkoderna P0171 och P0174 ibland som tänder motorlampan. Tror att det brukar dyka upp efter att jag gasat en del, saktat ner och tryckt på knappen från WILD till MILD. Vet inte om det har något samband.
Har lyckats lista ut att det har att göra med för mycket syre(luft) vid sensor 1 o 2 i avgassystemet
Men vad betyder det?? :?:
Har Amerikan headers, racecat och Akrapovic avgas...
Såg nu i din signatur att du har ett Callaway luftintag .. där är problemet.
Vid lägre hastigheter där kylfläkten tillåts gå igång och du har ett lågt luftflöde förbi luftmängdsmätaren så störs luftmängdsmätaren rejält av kylfläkten när den suger luften genom kylaren. Orsaken är att ett kalluftsintag som Callaway Honker mfl tar sin luft precis framför kylaren. Påverkan kan vara så stor som 10-15% på fueltrims vilket gör att den kan hamna utanför gränsvärdena och dessa felkoder sätts.
Hej Anders! Tack för svar. Vad gör man åt det, eller har det ingen betydelse och man låter det vara och släcker lampan när den tänds... ??

Re: Felkod P0171 och P 0174

Postat: ons dec 11, 2013 13:00
av ak-racing.se
Wängis skrev: Hej Anders! Tack för svar. Vad gör man åt det, eller har det ingen betydelse och man låter det vara och släcker lampan när den tänds... ??
Det som brukar fungera är att lägga Fueltrims vid låg belastning så att den måste kompensera för att det är lite för fett dvs så att den ligger på -5% till -10% med fläkten avstängd vilket är helt ok, när fläkten går igång på högfart kommer fueltrims ändras till +5% till +10% i värsta fall men det är fortfarande innanför gränsvärdena.

Re: Felkod P0171 och P 0174

Postat: fre dec 13, 2013 21:17
av Wängis
ak-racing.se skrev:
Wängis skrev: Hej Anders! Tack för svar. Vad gör man åt det, eller har det ingen betydelse och man låter det vara och släcker lampan när den tänds... ??
Det som brukar fungera är att lägga Fueltrims vid låg belastning så att den måste kompensera för att det är lite för fett dvs så att den ligger på -5% till -10% med fläkten avstängd vilket är helt ok, när fläkten går igång på högfart kommer fueltrims ändras till +5% till +10% i värsta fall men det är fortfarande innanför gränsvärdena.
Det låter som jag ska komma på besök till våren, för det där lät som info över min nivå :-)

Re: Felkod P0171 och P 0174

Postat: tis jan 28, 2014 22:34
av Wängis
ak-racing.se skrev:
Wängis skrev:Hej!
Får felkoderna P0171 och P0174 ibland som tänder motorlampan. Tror att det brukar dyka upp efter att jag gasat en del, saktat ner och tryckt på knappen från WILD till MILD. Vet inte om det har något samband.
Har lyckats lista ut att det har att göra med för mycket syre(luft) vid sensor 1 o 2 i avgassystemet
Men vad betyder det?? :?:
Har Amerikan headers, racecat och Akrapovic avgas...
Såg nu i din signatur att du har ett Callaway luftintag .. där är problemet.
Vid lägre hastigheter där kylfläkten tillåts gå igång och du har ett lågt luftflöde förbi luftmängdsmätaren så störs luftmängdsmätaren rejält av kylfläkten när den suger luften genom kylaren. Orsaken är att ett kalluftsintag som Callaway Honker mfl tar sin luft precis framför kylaren. Påverkan kan vara så stor som 10-15% på fueltrims vilket gör att den kan hamna utanför gränsvärdena och dessa felkoder sätts.
Har haft regskylten fäst i luftintaget sedan jag köpte bilen i höstas, förre ägaren hade "klisterdekalsskylt" tejpad på stötfångaren fram, kan det ha någon betydelse nu att regskylten(liten usaskylt) tar yta i luftintaget.
Han säger att han ej haft några fellarm när han hade bilen... men det vet man ju aldrig...