sven erik skrev:1,När man ställer tändingen och knacksensoren ger utslag hur mycket ställer då tändingen ner?
2,Och hur nära knackningen vågar man mappa?
3,Är det sant att om man kör med kallare termonstat (160) kan man ställa på tändingen lite( pga mindre knackrisk)?
4,Hur länge ställer motorn ner tändingen om knacksensorn slår till?
5,Om man köper hp mapp program skall en då köpa med externt uttag för lamban? Kan man inte se lamban som sitter i bilen eller? Räcker det ej?
Mvh
1. Jag får det till 12 grader, sen anser datorn att det är en FALSE knock.
2. Man kan mappa så att det spikar hela tiden ,med följd att man får knock hela tiden med sänkning av tändningen, samt mer BURST KNOCK, d.v.s. där datorn räknar ut att "det blir nog spikningar snart" o dra ned förtändningen... Är inte superpåläst men har för mig att det är vanligt på LS2 o LS3 o LS7 med "falska" spikningar, en del verkar ha problem även med orörda tabeller ! Anders har säkert erfarenhet av det..
3. NÄ, sätt dit en bronkokylare om du vill minska risken för sänkning av tändningen på tex bana.
4. En tabell som heter "Knock Retard Decay" beställer hur snabbt man skall "recover" från knock. Den matrisen styrs av "varvtal vs DELTA(gram per sek luft per cylinder). Alltså förändingen av lufttillförsel vs varvtal. I sekunder ? Vet ej vad det handlar om i sekunder eller tiondelar.
5. Jag har bara erfarenhet av HPTUNERS. Deras paket med PRO interface har uttag för t.ex. bredbandslambda. Den bästa bredbandslambdan man sen kan köpa för skitpengar anses vara NGK AFX med NTK sensor. Typ 240$ på Ebay. Lika bra som grejor för 50papp o 2000ggr bättre än att mäta i avgasröret som man gör på bilbesiktningen.. Skall man mappa en bil från tomgång till fullgas MÅSTE man ha en bredbandslambda. Den klarar att hantera ett mycket brett lambda(fet bränsle blandning vs mager), mot de smalbandslambdasensorer som finns i bilen, de klara bara att hantera lambda = 1
Man KAN justera mappningen upp till säg halvgas utan bredbandslambda, det gör man genom att man scannar hur datorn har justerat fuel trims(STFT/LTFT), sen överför man det på de fasta tabellarna(VE/MAF).
När man ger full gas är datorn kalibrerad för att ge motorn lite fetare blandning, säg Lambda 0,85. I samband med det struntar datorn i att smalbandlambdasensorerna får spunk, de klarar ju bara lambda 1, o kör med fasta tabeller. Lambda 1 är runt 1/14.5 för 98oktan.
När man förändrar något i motorn, t.ex. byter insug, andas motorn HELT annorlunda. De fasta tabellerna(VE/MAF) som används vid fullgas STÄMMER INTE, detta kan medföra att motorn går magert och ja.... det enda sättet är att logga vad som händer med en bredbandslambda och justera tabellerna efter vad vad datorn TROR vs vad bredbandslambdan DETEKTERAR.