Sida 1 av 2
Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 17:22
av Ubbe
Jag håller på att lära mig hur man kan få ut den maximala bromseffekten;)
Robert skriver i en annan tråd så här!
" Bromseffekten känns som den ökat minst 20% mot original (beror nog mest på HP PLUS-beläggen efter test på andra bilar med originalskivor) - kan lösa ut ABS'en i 150 kmt med en lätt tryckning på bromsen."
Jag fick höra det här på banan också." Jag körde av banan pga att ABS slog till"
Gör det något om man bromsar så att abs börja jobba? Det går ju att styra endå eller har det med att skivorna blir överhettade?Det går ju inte att stänga av abs så den blir ju Tvungen att jobba ibland när man kör lite tufft;)
Har tänkt att jag flyttar fram mina bromspunkter 2014 och vill lära mig hur man kör bil:)
Är en gröngöling på det här området men ska nog bli farlig tills nästa år;)
Ubbe
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 18:13
av Mange_C5
Jag vill påstå att man bromsar effektivare om man ligger på max utan att ABS går in (pratar om standardsystem som finns på gatbilar).
Nyckeln är hur man anlägger bromstrycket så att däcken fortfarande behåller fästet, under sväng går ABS av naturliga skäl lättare igång men det är ju ingen nackdel jämfört med risken för upplåsning.
Kör man med racebelägg och stampar på bromspedalen så låser man upp direkt och ABS tar över med risk för att man missar svängen.. å det vill man ju inte.

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 18:14
av 745
Jag håller med Mange att det är bättre om man kan bromsa exakt så att inte ABS går i.
Men själv bromsar jag snabbare genom att låta ABS gå i och jag brukar bromsa 70 - 80 m innan Mjölbykurvan och det är nog där dom flesta i CCSR bromsar.
Men det är enkelt att mäta upp vad som passar dig bäst
Här är en artikel om C4ans ABS:
They were banned from SCCA competition at the end of its 1987 season because they C4's smoked the competion in the Showroom Stock series. Covette had ABS brakes which allowed the C4 to go racing speeds in the rain, whereas the competition (ahem...Porsche 944s) were spinning all over the track. The real fun happened when it was C4 vs. C4.
Källa:
http://oppositelock.jalopnik.com/the-c4 ... 1117827304
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 18:58
av Bengt
Har bromsat så att ABS aktiverades en gång innan Mjölbykurvan, efter tips från Göran

. Lyckades stoppa bilen 50cm innan bankanten. Har en -2000 o är livrädd att, inte aktivera, men att på något sätt "förlita" mig på ABS, det känns som den är helt fel kalibrerad... Brukar testa att nypa till lite extra ibland för att se hur mkt mer broms det finns kvar o ligger alltid nära max, när jag väl försöker. För min del kan jag lika gärna koppla ur skiten..
På den civila bilen har man ju nytta av ABS ibland, vintertid.
Om jag inte minns fel krashade en av våra kollegor hårt på Mantorp pga ABS:en ???
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:26
av Ubbe
Hej på er:) Jag hänger inte riktigt med när ni pratar om låsning av ABS! Jag har bromsat så ABS kopplar in, det är väl ingen nackdel för hjulen är ju inte låsta och det går att styra men skulle hjulen låsa sig så får man släppa upp foten från bromsen och prova att bromsa igen om det finns asfalt kvar;)
Jobbar ABS på corvetten inte som på min Audi? Det som jag kan minnas var nog att det var ingen fel på corvettens ABS är det olika på årsmodeller?
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:26
av 745
Bengt skrev:Har bromsat så att ABS aktiverades en gång innan Mjölbykurvan, efter tips från Göran

. Lyckades stoppa bilen 50cm innan bankanten. Har en -2000 o är livrädd att, inte aktivera, men att på något sätt "förlita" mig på ABS, det känns som den är helt fel kalibrerad... Brukar testa att nypa till lite extra ibland för att se hur mkt mer broms det finns kvar o ligger alltid nära max, när jag väl försöker. För min del kan jag lika gärna koppla ur skiten..
På den civila bilen har man ju nytta av ABS ibland, vintertid.
Om jag inte minns fel krashade en av våra kollegor hårt på Mantorp pga ABS:en ???
Något tok var det med bromsarna på den bilen, det såg inte ut som dom tagit alls.
För egen del bromsar jag på kortare sträcka med ABS än utan.
Vilken hastighet brukar du ha i kurvan, om du fick stopp på bilen 50 cm från bankanten borde du då inte kunnat släppa på bromsen och ta den som vanligt

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:27
av Mange_C5
Kommer ihåg ett tillfälle på Falkenberg där jag vid en passering på innern fram emot chikanen skulle bromsa ner från runt 200 (precis efter krönet på rakan och bilen därför något lätt), den gången började ABS smattra på utan någon som helst fartreducering.
Släppte snabbt pedalen och tog om och bromsarna tog som de skulle utan att behöva använda medtävlandes högerdörr som bromskloss.
ABS verkar konstigt nog inte anpassat för racebelägg och r-däck

, utan mest som en extra räddningsåtgärd och inget att använda som normalförfarande.. i torrt åtminstone..
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:28
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ursäkta en som har en C3:a utan någon som helst ABS eller antispinn eller antisladd, går det inte att koppla ur ABS genom att dra ur en säkring eller kontakt eller dylikt? Eller måste den vara inkopplad p.g.a. regler?
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:36
av Mange_C5
magnum skrev:Hejs
Ursäkta en som har en C3:a utan någon som helst ABS eller antispinn eller antisladd, går det inte att koppla ur ABS genom att dra ur en säkring eller kontakt eller dylikt? Eller måste den vara inkopplad p.g.a. regler?
Visst kan man rycka säkring eller vad som krävs för att koppla ur systemet.
Om du talar om regler när jag och Göran tävlar så klassas bilen som ABS bil eftersom biltypen har det som standard (oavsett inkopplad eller inte).
Andra klasser förbjuder ABS, så det är olika beroende på klassregler
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:38
av Ubbe
En liten tanke;) Påverkas hög bromsvätska ABS så att den jobbar fel?
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:42
av Mange_C5
Ubbe skrev:En liten tanke;) Påverkas hög bromsvätska ABS så att den jobbar fel?
Det kanske någon annan kan svara bättre på, men systemet är ju inte byggt för hårt racestempo med konstanta maxbromsningar, racebelägg och däck med betydligt mer fäste.
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:48
av 745
Mange_C5 skrev:Kommer ihåg ett tillfälle på Falkenberg där jag vid en passering på innern fram emot chikanen skulle bromsa ner från runt 200 (precis efter krönet på rakan och bilen därför något lätt), den gången började ABS smattra på utan någon som helst fartreducering.
Släppte snabbt pedalen och tog om och bromsarna tog som de skulle utan att behöva använda medtävlandes högerdörr som bromskloss.
Fungerade den normalt vid nästa inbromsning eller hittade du något fel

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:53
av Mange_C5
745 skrev:Mange_C5 skrev:Kommer ihåg ett tillfälle på Falkenberg där jag vid en passering på innern fram emot chikanen skulle bromsa ner från runt 200 (precis efter krönet på rakan och bilen därför något lätt), den gången började ABS smattra på utan någon som helst fartreducering.
Släppte snabbt pedalen och tog om och bromsarna tog som de skulle utan att behöva använda medtävlandes högerdörr som bromskloss.
Fungerade den normalt vid nästa inbromsning eller hittade du något fel

Ja, har fungerat sedan dess, tror helt enkelt att hastigheten var för hög och ABS inte hängde med. Säkert samma orsak som dem som fått erfarenhet av bromsbortfall på Mantorp.
Bara för att ABS systemet sitter i en Corvette, behöver det ju inte betyda att det är framtaget och fullt anpassat till en Corvette? Bara en fundering.

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 19:55
av Bengt
Mange_C5 skrev:Kommer ihåg ett tillfälle på Falkenberg där jag vid en passering på innern fram emot chikanen skulle bromsa ner från runt 200 (precis efter krönet på rakan och bilen därför något lätt), den gången började ABS smattra på utan någon som helst fartreducering.
Släppte snabbt pedalen och tog om och bromsarna tog som de skulle utan att behöva använda medtävlandes högerdörr som bromskloss.
ABS verkar konstigt nog inte anpassat för racebelägg och r-däck

, utan mest som en extra räddningsåtgärd och inget att använda som normalförfarande.. i torrt åtminstone..
Typ vad som hände mig.. När man kom med 60m/sek o förlitade sig på att ABS skall funka o så händer inget är goda råd dyra, o med en reaktionstid på minst 0,7 sek, i praktiken mer, blir det snabbt allvar... I mitt fall bromsade jag med minst 50m marginal från början så det fanns tid, inte en chans att jag testar igen

undrar om ABS:en är kalibrerad för 355mm bromsar med 6-kolvs ok, racebelägg och 285mm rdäck

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 20:18
av Ingo
Egentligen borde det väl kvitta vad man har för ok ,belägg och skivor?,möjligt att racebromsar tar för hårt?,men abskännarna mäter ju farten individuellt mellan hjulen,och den kanske skiljer när racedäcken blir ihoptryckta av centrifugalkraften i någon kurva?
kan det vara brist på vacum så att bromservon inte fungerar fullt tillfredställande?
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 20:28
av 745
Precis som allting annat så kan ABS systemet gå sönder, frågan är vad det var som gick sönder och varför
Själv skulle jag direkt kontakta tex GM för att få reda på orsaken.
Om man bromsar bättre med eller utan ABS är som sagt var enkelt att kolla, kör i valfri hastighet bromsa fullt vid en given punkt och mät bromssträckan.
Därefter kan man ta beslut om man ska ta risken att bromsa så hårt att ABS tar över.
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 20:34
av Ubbe
Ingo du är nog inne på rätt spår;) Jag kommer nog vara försiktigt med att flytta fram bromspunkterna,när man inte kan lita på hur ABS slår till. Det blir ytligare 25hp extra nästa gång jag kör på banan så man får ta det lite försiktigt och kommer att jobba med att bilen blir lättare så att bromsarna slipper lite mindre vikt att få stopp på;)
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 20:48
av Hejdarn
Ok, lite enkelt förklarat;
Man har en hastighetssensor i hjulen eller i diffen, ventiler som kan släppa på bromstrycket (oavsett vad föraren gör) och en pump som kan pumpa upp trycket igen.
Sättet som som datorn uppfattar om hjulet är på väg att låsa eller inte inte är att rotationen bromsas snabbare än vad bilen kan stanna. Då lättar datorn på trycket på det eller de hjulen (individuellt) som är på väg att låsa upp. Sedan mäter den hur fort hjulet börjar rotera igen när den lättar på trycket. När du känner att det smäller i pedalen så är det ventilerna som öppnar och stänger.
I ett idealt system så håller man hjulen (det är olika belastning på dem under sväng) så de sakta roterar precis innan låsning. Så skulle det fungera i ett system utvecklat av ett racestall.
I en gatbil så är enda scenariot farmor Anka 80 år som får panik över en isfläck och då ska man hindra bilen att snurra eller kana av. Mao så är det inte så noga med precisionen i systemet. Det man ska tänka på är att ABS är en förutsättning för Traction Control vilket inte är så dumt. Ingen ABS = ingen TC.
Själv så har jag inte hittat något bra ABS system i civila fordon och man får lära sig leva med dem. I en modern bil så kommer motorn att gå in i "Limp Home Mode" med reducerad effekt om du kopplar ur ABSen.
Det som fungerar bäst för mig är att släppa gasen och trampa bestämt på bromsen (många bromsar för hårt, för fort, för fjädringen och då kommer bilen i obalans istället + att gatbilar inte har bromsvåg) till första pulsen från ABSen. Då släpper jag sakta upp pedalen medans jag möter med gasen tills jag når apex, då jag går bara på gas (mjukt och bestämt).
Det håller bilen i balans, låter fjädringen hänga med hela vägen med full traction och ger väldigt lite overlap (helst inget) på gas och broms. På amatörnivå är det viktigare att ha bilen i balans så man kan hålla spåret och gå tidigt på gas än att bromsa 20 cm senare och gå för sakta genom svängen.
Är man ett ess så ska alla komponenter sitta felfritt varje gång och man har exakt samma bromspunkt med samma tryck varje varv hela racet. Träffar man inte samma punkt i samma linje varje gång så finns det andra saker att tjäna mer tid på än bromspunkten. Bara ett tips.

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 21:03
av Ubbe
Tack Thomas:)
Jag måste köra lite mer på bana så att jag lär känna bilen och det kan inte räcka med 7 gånger som jag har kört hittills;)
Jag skriver ut ditt tips och sätter det i bilen sen får jag väl nöta och nöta;)
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 21:30
av Hejdarn
Inga problem. Jag kan prata raceteori tills du somnar.
Sätt upp en filmkamera i en böj nästa gång och filma ett pass. Ta en sprayburk och rita ett kryss i bankanten och kolla efter körningen hur konsekvent du är i avståndet till markeringen. Diffar du på en halvmeter så är det bättre att satsa på spårsäkerhet först.
Tidigt på gas och bra med fart igenom böj är nästan alltid mycket snabbare än att bromsa sent (inom rimliga gränser). De flesta amatörer bromsar för sent och har för lite fart genom kurvan och med fel spår. Det känns som det går fortare om man behåller farten längre från rakan innan, men det
är snabbare att ha mer fart ut på nästa sträcka istället.
Dessutom är det lättare att lära sig att ta med sig fart ut än att ta med sig fart in. Missar du i utgångarna är det bara att släppa av lite, missar du i ingångarna får du leka i kattsanden.
När du kör konsekvent med rätt spår är det dags att flytta bromspunkterna. Då gäller: lång raka till kurvigt parti -> bromsa sent och ha låg utgångshastighet. Kurvigt parti eller kortraka till lång raka -> bromsa tidigt och ta med mycket fart ut. Mao håll farten uppe på de snabba partierna, inte de långsamma.

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: sön nov 03, 2013 22:18
av Ubbe
Det just sånt här man vill träna på Arlanda banan och behöver ju inte köra skit fort utan det här att kunna få till det

( tänkte på säkerheten som vi diskuterade om den banan). Hoppas att få dig som coach;)
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 0:09
av Hejdarn
Ubbe skrev:Det just sånt här man vill träna på Arlanda banan och behöver ju inte köra skit fort utan det här att kunna få till det

( tänkte på säkerheten som vi diskuterade om den banan). Hoppas att få dig som coach;)
Man kan träna en hel del saker på icke-bana också.
I USA använde vi parkeringsplatserna på nätterna.

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 8:07
av MikeL
Hej,
Intressant tråd. När jag läser inläggen får jag en känsla av att ABS-problemen främst verkar uppkomma när man bromsar i en kurva. Många, i vart fall på nybörjarnivå, säger att man ska ha bromsat och växlat klart innan man går in i kurvan. Sen stödgas fram till APEX och accelaration ut när kurvan öppnar sig.
Frågan allstå: bromsar ni in i kurvan?
MickeL
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 8:24
av Ricky
"Idealspåret" och hur, när och var man ska bromsa är ju enligt min uppfattning applicerbart bara på just det "perfekta spåret".
I verkligheten är det en massa andra galningar på banorna och man kan plötsligt få bromsa och byta spår mitt i en redan påbörjad kurva osv.
Skulle alla hålla sig till "idealspåret" skulle det aldrig bli några omkörningar annat än på rakorna.

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 9:27
av Mange_C5
MikeL skrev:Hej,
Intressant tråd. När jag läser inläggen får jag en känsla av att ABS-problemen främst verkar uppkomma när man bromsar i en kurva. Många, i vart fall på nybörjarnivå, säger att man ska ha bromsat och växlat klart innan man går in i kurvan. Sen stödgas fram till APEX och accelaration ut när kurvan öppnar sig.
Frågan allstå: bromsar ni in i kurvan?
MickeL
För min del så hade jag bortfall i rak inbromsning, att ABS aktiveras i de fall man gör fortsatt inbromsning in i sväng händer mellanåt och är ju en signal att släppa efter men är inget som orsakat några problem.
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 9:54
av Ubbe
MikeL skrev:Hej,
Intressant tråd. När jag läser inläggen får jag en känsla av att ABS-problemen främst verkar uppkomma när man bromsar i en kurva. Många, i vart fall på nybörjarnivå, säger att man ska ha bromsat och växlat klart innan man går in i kurvan. Sen stödgas fram till APEX och accelaration ut när kurvan öppnar sig.
Frågan allstå: bromsar ni in i kurvan?
MickeL
Hej Micke

Jag har hört att man kan bromsa närmare apex men den nivån är jag långt ifrån.
Det Hejdarn skriver om fart ur kurvan är nog viktigare.Det är som att åka slalom skidor, det gäller att stå på dal skidan och få med sig farten till nästa. Port;)
Hur upplever du själv Abs??? Har du haft strul? / Ubbe ps vi ses på mässan

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 10:12
av Hejdarn
MikeL skrev:Hej,
Intressant tråd. När jag läser inläggen får jag en känsla av att ABS-problemen främst verkar uppkomma när man bromsar i en kurva. Många, i vart fall på nybörjarnivå, säger att man ska ha bromsat och växlat klart innan man går in i kurvan. Sen stödgas fram till APEX och accelaration ut när kurvan öppnar sig.
Frågan allstå: bromsar ni in i kurvan?
MickeL
När jag ger svar på frågorna så är det med bromsning till apex och i mitt fall vänsterbromsning.
Precis som du säger så när vi lär ut till nybörjare så är det en sak i taget som gäller.
1. Linje
2. Bromspunkt
3. Svänga
4. Gasa
Det är bättre att lära sig en sak i taget än att göra fel på alla och inte lära sig något.

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 17:42
av MikeL
Ubbe skrev:MikeL skrev:Hej,
Intressant tråd. När jag läser inläggen får jag en känsla av att ABS-problemen främst verkar uppkomma när man bromsar i en kurva. Många, i vart fall på nybörjarnivå, säger att man ska ha bromsat och växlat klart innan man går in i kurvan. Sen stödgas fram till APEX och accelaration ut när kurvan öppnar sig.
Frågan allstå: bromsar ni in i kurvan?
MickeL
Hej Micke

Jag har hört att man kan bromsa närmare apex men den nivån är jag långt ifrån.
Det Hejdarn skriver om fart ur kurvan är nog viktigare.Det är som att åka slalom skidor, det gäller att stå på dal skidan och få med sig farten till nästa. Port;)
Hur upplever du själv Abs??? Har du haft strul? / Ubbe ps vi ses på mässan

Brukar fegbromsa 2 ggr innan Mjölby.

Först en kraftig från ca 220 till 120 när räcket tar slut sen i med trean motorbroms och en sista liten hastigehtskorrigerande inbromsning före insvängning. ABS brukar inte lägga sig i den manövern. Däremot nästan jämt ABS vid bromsning in i chikanen. Brukar dock inte medföra några problem
Ses på Nacka Strand. Ser fram emot att se C7:an. Har inte den dessutom som en specialitet att den "vänsterbromsar/gasar" elektroniskt åt dig

Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 18:03
av Hejdarn
Ricky skrev:"Idealspåret" och hur, när och var man ska bromsa är ju enligt min uppfattning applicerbart bara på just det "perfekta spåret".
I verkligheten är det en massa andra galningar på banorna och man kan plötsligt få bromsa och byta spår mitt i en redan påbörjad kurva osv.
Skulle alla hålla sig till "idealspåret" skulle det aldrig bli några omkörningar annat än på rakorna.

Det är helt riktigt. Idealspåret är också olika för olika fordon och förare. Alla har sin stil.
Men grunden är att sätta snabba kvalvarv konsekvent, mao inom ett par tiondelar. Därefter kan man laborera.
I race så är det en massa miffon ute som är ivägen och då gäller det att ha mycket erfarenhet och att planera långt innan så man vet när man ska göra "commit" till en omkörning.
Mycket racecraft är att studera andras starka och svaga punkter så man kan köra om på bästa ställe och inte bli omkörd tillbaka.
Re: Liten fråga om ABS när man kör på bana.
Postat: mån nov 04, 2013 18:33
av Ubbe
Om man ska köra om någon så är det ofta att göra en sen inbromsningar men miffot jag vågar inte att eller litar inte på att bromsarna klarar av det jobb som den ska göra så det blir att satsa på snabba utfartskurvor
