Sida 1 av 1
Handbromsen
Postat: mån okt 11, 2004 22:53
av janbanan24
Har börjat plocka isär bakbromsarna så nu kommer det att börja hagla frågor här!
#1 Handbromsen är en trum-broms inuti bromsskivans nav eller?
#2 När wirarna med "kulor" bara hänger utanför, kan jag då koppla dom utan att ta loss skivan? Och om inte...
#3 Hur får jag loss skivan?
Tack på förhand!
Janne
Postat: tis okt 12, 2004 5:18
av Kai P
Hej.
Skivav är nitad med fyra stora nitar om det är orört innan. Det är bara att borra ur nitarna. Och behövs ej nitas om vid återmonteringen.
Vette Rockar™
Postat: tis okt 12, 2004 8:13
av janbanan24
?Que?
...var ska dom nitarna sitta, är dom det enda som håller fast skivan och hur sitter den då fast efteråt?
Janne
Postat: tis okt 12, 2004 8:22
av Don Tomaso
Hej!
Hjulbultarna håller fast skivan efteråt, har du inga nitar så har ju redan någon borrat ut dem.
Postat: tis okt 12, 2004 12:23
av janbanan24
Okej, och nitarna skulle ha suttit mellan bultarna eller?
Så nu är det bara att dra på två muttrar och dra loss varje bult?
Janne
Postat: tis okt 12, 2004 12:41
av Don Tomaso
Hej!
Du behöver inte dra loss några bultar, skivan skall sitta lös på "navet" på drivaxeln. Bultarna sitter ipressade bakifrån i "navet" . Du måste däremot ta bort bromsoket och skruva in justerskruven för handbromsbackarna så de inte spänner mot skivan/trumman invändigt. Därefter kan du knacka och vicka loss skivan. Det kan kärva en del. Justerskruven för handbromsen sitter nertill och du kommer åt den genom ett hål i skivan. Det du också skall skaffa är Haynes handbok för Corvette 68-82, där står det mest om hur du skall göra med det mesta.
Skivan hålls fast av fälgen när du dragit åt hjulmuttrarna.
Postat: tis okt 12, 2004 13:04
av janbanan24
Ah, Tackar!
...jo, jag letar efter min bok, tror jag sparade den när jag sålde min förra corvette! ...eller inte?
Janne.
Postat: ons okt 13, 2004 19:44
av janbanan24
Ok, det känns som om det fattas delar här!
...är det någon som ser om det fattas mer än bara bromsbackarna?
Off topic: Hittade min förra Vette på nätet!
Killen har haft den sen han köpte den av mig -96
Länk!
*fäller en tår*
Janne
Postat: ons okt 13, 2004 21:31
av Peter
Jadu...Där va det tomt,riktigt tomt

Ojdå........
Postat: tor okt 14, 2004 10:35
av R0ffe
....... det var inte kul att se, hoppas nån har begade sträckare, armar att sälja dig, men backarna måste du köpa nya..... Och hur ser trumman ut på insidan, måste den svarvas?
Backarna kostar inte så många hundra, men sträckaren (den med tagghjulet som man ställer in spelet med) är tydligen inte så billig, och pinnarna med fjädrar och bleck som håller backarna på plats finns säkert också att beställa, men försök hitta begade detaljer i bra skick om du kan, annars är väl en beställning från staterna billigaste och enklaste sättet!
Har själv problem med handbromsen, tja, inte jag men besiktningen!
Den tar för dåligt enligt dom, och det måste jag väl erkänna att den gör, orkar inte ens hålla bilen på tomgången med driven i....... Men vem använder handbroms i en bil med automatlåda?
Backar jag så tar den som det ska, men framåt så rör sig tydligen inte backarna som dom ska och "självlåser" inte som backsystem ska göra, men det blir vinters problemfix, alla backar är nya och allt är blästrat och pulverlackat, så det BORDE vara okej, men tydligen så glider inte backarna som dom ska........
Lycka till med att hitta delarna du behöver, men du har ju några månader innan det är vårpremiär nästa gåmg så det ska nog ordna sig!!
/Roffe
Postat: tor okt 14, 2004 15:18
av janbanan24
Någon som vet om ett så'nt här kit skulle rädda mig?
http://www.madvet.com/shop?frame=1.116.1173
Janne
Postat: tor okt 14, 2004 17:53
av sh454
Skulle lösa en del problem.Det ser ut att vara rejält rostigt
Stefan
Postat: tor okt 14, 2004 18:01
av janbanan24
...jodå, fast det ser faktist värre ut på kortet än i verkligheten. Det har faktist inte varit några problem att få loss olika bultar osv. Tror det är kombinationen olja på rost + blixt som gör att det ser ut så?
Hittade ett billigare paket här:
http://www.corvette-paragon.com/catalog ... 2a6d8dc62e
Då kostar ju iofs banden $100 extra men ändå!
Men jag är fortfarande inte säker, kommer jag att få alla delar jag saknar med ett så'nt kit?
Janne
Postat: tor okt 14, 2004 18:39
av bigblock
Hej Janbanan
Jag byter också handbromsbackar nu på min 71:a
Med sats 338K + backar har du nog allt.
Prislista Mekonomen:
Backar 850 :-
Monteringssats för fasthållning av backar (inga fjädrar) 178:-
4 st returfjädrar 272:-
Lycka till !
Postat: tor okt 14, 2004 20:27
av janbanan24
Whow!?
Menar du att Mekonomen har allt jag behöver???????
...även "spänskruven"????
Eller måste jag köpa "sats 338 K" ändå?
Janne
Postat: tor okt 14, 2004 21:06
av bigblock
Jag vet ej om dom har "spännskruven eller armen till wiren" jag behövde ej dessa. Men fråga dom !
Postat: tor okt 14, 2004 22:28
av Hagge
Kolla även handbromssats hos Ecklers och hos Vette Brakes and Parts, välj gärna en med rostfria delar så behöver du inte byta fler gånger !
Det billigare paketet som du hittade innehåller ju inte bromsvajrarna, och som sagt inte backar heller.
Jag har bytt till rostfritt från Ecklers på min 78:a men hör och häpna, det verkar som ngn av vajrarna är för lång så jag har ff dålig bromsverkan...
Fick igenom den på besiktningen i somras i vilket fall, helt utan anmärkningar ! Beror nog på att besiktningsmännen blir lite till sig över att få testa och provköra en ovanligt ball bil !!
//Hagge
Postat: fre okt 15, 2004 18:49
av Abbe
hör väl igentligen inte riktigt hit men jag köpte löst bromsband på metervara och limmade på mina gamla backar, dom bromsbanden kostade ca 45:- metern, räckte ju till släpvagnen oxå
Postat: fre okt 15, 2004 19:37
av Peter
Jag tror inte det e meningen att handbromsen verkligen ska fungera på en C3a. Tungt as till bil och handbromsbackar som ser ut att komma ifrån en gokart
