Sida 1 av 1

Headers+mappning(var?)

Postat: lör nov 16, 2013 14:41
av NiclasT
Ny tråd nya frågor :) Blir nya bromsar och ev. ett Oconnel-kit i vinter men tänker också på headers. Bilen behöver mer än 345 hk för att komma till sin rätt. Nu har den coldairintake och ett Magnaflow-system men det ger ju ingenting.

Vilka headers ska man satsa på? Tittat på LG-headers men även på XS-power som verkar vara mycket bang for the buck, men hur är det med passform... http://nordtuning.se/product/xspower-ro ... alysatorer

Vem mappar? Är det bara R-tune som kan göra en "riktig" mappning?

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: mån nov 18, 2013 11:24
av Borgen52
Hej
Monterat XS på min 2001 Z06 Passar perfekt !
Mappning kan du med vända dig till AK racing utan problem.
Mvh
Lasse

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: mån nov 18, 2013 15:35
av Larzzon
Hej

Jag har XS headers på min C5a och passformen och kvaliten kan jag inte klaga på. Inte heller ljudet :D . Dom är direkta kopior av American Racing system av den grövre modellen, med 7/8" primärrör så det är väll det enda negativa jag kan komma på med dom. Om du inte ska trimma nåmer så är dom i grövsta laget. Orginal American Racing finns ju även med 3/4" primärer som är mer anpassade för mildare trimgrad.

De ända du inte ska använda dej av om du köper XS headers är klamorna till mittröret och avgaspackningarna som följer med. Bara att kasta de i soporna :) Köp riktiga band lamor och använd orginal packningen som sitter på din bil igen, den är i flerlagers stål och går kanon bra att återanvända. Kolla bara att du har den "nya" typen av packning. Som inte har kanaler mellan cylindrarna. Den funkar ej med headers isf. är det bara att köpa en upsättning nya orginal packningar. kostar ca 350-400 kr
Finns bilder på mina headers och installation i min byggtråd här på forumet.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=12992

Kika även på blocket, Brukar dyka upp ganska mycke begangnade märkes headers för runt 10 K såhär års :)



/Marcus

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: mån nov 18, 2013 22:40
av NiclasT
Tack för svaren! Då känns det som att det blir ett par XS :)

Marcus, mappade du din bil efteråt? Isåfall var?

Jag kollade på AK-Racing´s hemsida (där jag antar att den berömde Anders numera befinner sig). Där har de bara quicktune, räcker det till att få ut allt?

Nu bor ju jag i Göteborg så det blir en bit att åka.. Har hört att Trollspeed mappar C5, någon som har erfarenhet av dem?

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: ons nov 20, 2013 1:11
av Larzzon
NiclasT skrev:Tack för svaren! Då känns det som att det blir ett par XS :)

Marcus, mappade du din bil efteråt? Isåfall var?

Jag kollade på AK-Racing´s hemsida (där jag antar att den berömde Anders numera befinner sig). Där har de bara quicktune, räcker det till att få ut allt?

Nu bor ju jag i Göteborg så det blir en bit att åka.. Har hört att Trollspeed mappar C5, någon som har erfarenhet av dem?


Jag mappade inte min bil eftersom jag skulle trimma mer. Så känndes onödigt att lägga ut pengar på mappning två gånger :P


/Marcus

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: ons nov 20, 2013 8:43
av Hans Wijk
Hej
Utan mappning så är det endast ljudet du har förändrat, vad det är värt får man avgöra själv :D
När jag mappade min C5:a fick jag ut ca: 30 hkr extra - utan mappning NOLL.
VaraRam, Headers och Corza slutsystem ..........
Gjorde min mappning hos Masen utanför Karlskrona - upplever han som mycket kunnig, tyvärr har han för mycket att göra så han ligger lågt för tillfället.

Mvh
Hasse

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: ons nov 20, 2013 12:43
av Conan999
Hans: Verkligen konstigt att du inte fick ut någonting utan mappning? När jag bytte kam på min bil så utförde Anders mappning på min innan och efter. Det jag hade på bilen var korta headders, borla slutsystem och vararam insug.

Innan kambyte gav bilen 294,5 hk på bakhjul (runt 280 hk orginal på automat) och efter 327 hk. Bilen är en -99

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: ons nov 20, 2013 18:27
av Hans Wijk
Förvånade även mig, har inte gjort någon mappning när bilen var helt standard - så kan inte jämföra med det.
Första körningen innan mappning 285,5 hkr på bakhjulen, efter mappning 312,5 hkr
Det jag konstaterade är att bara "plocka" på diverse trimgrejer ger inget utan att mappa bilen.
Iallafall på min bil :wink:
Mvh
Hasse

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: ons nov 20, 2013 19:25
av Conan999
Sorry skrev lite fel innan. Anders bänkade/dyno bilen FÖRE kambyte och och EFTER kambyte+mappning.

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: ons nov 20, 2013 21:24
av sven erik
Nr1.byter man kamm så måste man mappa.....för annars kan man bränna kolvarna...bilen går lean( magert) på full gas.bilen styr ej på lamban utan har en fast sprut på fullgas
Nr2. Headers ger normalt sett 10 hk bakljulhästar och mappning minst lika mycket
Nr3 jag har obx headers( finns på ibay) funkar och passar perfekt till ett fantastisk pris
OBS VID KAMMBYTE MÅSTE BILEN MAPPAS...risk för haveri annars
Vid headersbyte måste inte bilen mappas men du får ut MER med mappning

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: sön jan 19, 2014 9:47
av NiclasT
Nu har jag beställt mig ett par XS Power :)

Kommer Check Engine-lampan lysa om jag inte kör mappning? Räcker en Quicktune (ser ingen mappning på Akracing´s sida) ?

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: sön jan 19, 2014 10:20
av mpe
Hej,efter att jag monterar headers på min bil så tändes motor lampan vid olika tillfällen ända tills jag fått mappat bilen(tror inte det räcker med en qvicktune)Min motor lampa har tänts en gång sedan mappning och då släckte jag den och det har inte hänt sedan dess,¨

Mats

Re: Headers+mappning(var?)

Postat: sön feb 09, 2014 12:31
av NiclasT
Har hittat en del mappare man kan välja bland. Blev ett XS Power 1 3/4 med kattar :) Nu kanske kompressor..... Så slipper man mappa två gånger :lol: