Sida 1 av 1

Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: tor dec 26, 2013 19:38
av Ubbe
HEJ!
Har läst om nya Corvetten C7 i tidningen Top Gear.
Där får jag reda på att C7 kör med bladfjädrar bak :shock: :shock:
Har fortfarande kvar mina på c5 men alla säger att du måste byta till coilovers (Du kör minst 2 sekunder snabbare runt Mantorp).
Nu undrar jag varför GM använder den typ av fjädrar 2014 :?: :?: är det så att man kanske ska ha kvar bladfjädrarna men att man byter ut dom till kraftiga.

Är det någon som kan förklara varför c7 använder bladfjädrar bak :roll:

ps Är det någon som har testat med bara bladfjädrar bak på en C5 eller C6

Ubbe som undrar :mrgreen:

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: tor dec 26, 2013 20:59
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad är det för fel med bladfjädrar (om dom är av komposit)?
Vad jag vet om racing/väghållning så är ofjädrad vikt av ondo, då vinner bladfjädrar av komposit ganska överlägset över coilovers..
Så frågan är bra ubbe, varför välja coilovers i stället för komposit bladfjädrar?

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: tor dec 26, 2013 23:15
av Bengt
Ubbe de kör som vanligt med kompositblad båda bak o fram.
Här en bra genomgång :
http://www.edmunds.com/car-reviews/trac ... round.html

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 12:13
av Ubbe
Bengt skrev:Ubbe de kör som vanligt med kompositblad båda bak o fram.
Här en bra genomgång :
http://www.edmunds.com/car-reviews/trac ... round.html
Det var som vanligt att det kan vara fakta fel i tidningar.
Fast jag har inte fått något svar varför dom sätter dit bladfjädrar 2014 :roll:

Magnum är nog inne på rätt spår :wink:

ps Tänk om bilen inte behövde nya roliga prylar, fyyy vad tråkigt det skulle vara och komma till bil träffarna och ingen kunde visa vilka nya prylar man har köpt under vintern :mrgreen:

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 13:40
av Peter Anjou
Hejsan Ubbe !

Jag tror att förklaringen till att det sitter bladfjädrar på C7 an
är att det kostar mindre ! Coilovers kostar ju en hel del pengar.

Största skillnaden med coilovers märker man först när man börjar
att gasa på lite o svänga lite mer ! Jag tror att den största delen
av alla Corvette ägare inte kör så, då märker dom ju i alla fall ingen
skillnad, så då gör det nog inte så mycket att det sitter bladfjädrar på ?! :roll:

Men det är mycket roligare med coilovers, för det är ju roligt man vill ha ! :D

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 15:25
av Ubbe
Hej Peter!

Coilovers kostar ca 50,000kr :roll:
Skulle GM pruta på det ?
Gm vill ju vända sig till den yngre gruppen som vill svänga med den här bilen.
Det måste ligga någon annat bakom beslutet att inte använda bladfjädrar tex att det går att köra mycket fortare med dessa.
Undra om C7 z06 skippar bladfjädrarna.

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 15:43
av Bengt
Man får lägre tyngdpunkt med bladfjädrar.
Man slipper förstärka chassiet i det övre fästet för stötdämparen(mot om man kört med coilovers),
ger också lägre vikt.
Bladen är lätta och fungerar som krängningshämmare(basmodellen har inte ens det bak).

Den enda nackdelen som någon har påvisat för mig är att man inte kan BYTA fjäderkonstant.
D.v.s. vill man köra på bana kan man inte ändra fjäderkonstanten 10%...
Då får man byta till coilovers där man kan fintuna fjäderkonstanten tills dess att Gud hämtar hem en.

Skulle också vara så att bladfjädern inte har samma fjäderkonstant hela vägen utan blir hårdare
vartefter den belastas, är svårt att tuna dämpare så att de fungerar 100% optimalt då.
Med magnetic ride kan man ju justera dem närsom o då borde bladfjädrar bara fungera ännu bättre .... ?

Allt är förstås som vanligt en vild gissning :mrgreen:

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 16:04
av Hejdarn
Det är som vanligt: det beror på (föraren). :)

Man kan se det så här, vettarna är placerade som 10e och 12e snabbaste bil i världen på Nürburgring med sina bladfjädrar. Hur fel kan det då vara? Nackdelen är att man inte kan justera bilen individuellt i varje hörn vilket behövs på en tävlingsbil som går på olika banor med snabba förare som kör.

Problemet med orginalgrejorna är inte så mycket konstruktionen i sig utan att de är gatanpassade eftersom de flesta vill kunna komma över ett väggupp och köra 10 mil i sträck utan att plomberna ramlar ur. Vettarna är supersportbilar som följer gatlegala krav, inte tävlingsbilar som följer ett tävlingsreglemente.

Många verkar blanda ihop sportbil med tävlingsbil. De är byggda för helt olika syften och efter olika regelverk.

För den glade amatören finns det mycket mer att hämta med att lägga pengarna på körträning och bantid istället för prylar, men eftersom man är amatör och inte yrkesförare så gör man det man tycker är roligt och inte det som är effektivast. :D

Bladfjädrar är en gammal teknik som har överlevt och moderniserats. Den skulle aldrig ha uppfunnits idag med de material och den tillverkningsteknik som finns tillgänglig.

Som summering; coilovers är mer justerbara och därmed bättre för en bra tävlingsförare över flera banor. Om bladfjädrar tillverkades med race spec skulle det inte vara någon skillnad för en amatör jämfört med race coilovers. Skillnaden skulle vara lika stor att gå från gatanpassad till raceanpassad oavsett teknik.

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 16:08
av Ubbe
TACK Bengt!
Du kan ju en hel del om racing/ mappning mm:P
Snart får du byta jobb :mrgreen:
Jag testar nu på min bil att köra med bladfjädrar, kanske byter den främre till en kraftiga och ställer in hjulvinklarna plus att sänka bilen fram med 1cm + splitter, så får vi se vad jag kan göra för tider 2014 :wink:

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 16:22
av Ubbe
Hej Thomas välkommen på banan :wink:
Jag blev bara lite förvånad att c7 skulle behålla bladfädrarna när man vill tävla med Porsche Ferrari :roll:och fånga den yngre målgruppen, det låter ju inte så sexigt att man har bladfjädrar på bilen :mrgreen:
Vilken uppgradering gör en tex porsche förare när han/hon kör på bana? är det bara bromsklossarna som byts?
Hoppas att vi ses på banan Thomas :wink:

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 16:39
av Ubbe
Hittade lite info om bladfjädrar i Christers A rejsa tråd :wink: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... c&start=84

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 18:37
av 745
Ubbe skrev:Vilken uppgradering gör en tex porsche förare när han/hon kör på bana? är det bara bromsklossarna som byts?
http://www.porschesportscup.se/PorscheC ... 013-01.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Corvette_leaf_spring
Ha det bra :D

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 19:00
av Mange_C5

Re: Coilovers eller bladfjädrar??

Postat: fre dec 27, 2013 19:27
av Ubbe
Hej på er och god fortsättning :P
Tack för info, det var lite svårt var man skulle titta på mina ögon ville titta på corvette online models :mrgreen:
Nu har jag fått reda på det jag ville eller :wink:
Ha det mvh Ubbe