Fälg frågor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Double A
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 22, 2014 23:24
Ort: Karlskrona

Fälg frågor

Inlägg av Double A »

Hej på er, jag är ny här och behöver er hjälp kära vänner.

Jag har börjat bygget av en (förhoppningsvis) kul och vettig sportbil, den kommer att baseras på Corvette C5 chassi komponenter, hjulupphängningar, bromsar, styrning, div ramdelar etc.

Nu till frågorna.
Original har C5an 10mm scrub radius, hur mycket "vågar" man öka det innan det går ut över vägegenskaperna?

Är det någon där ute som kör med 20" fälgar fram? Om man tänker sig 10" bredd, ET 48 mm kommer jag att kunna svänga?

Tacksam för alla erfarenheter och svar.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Fälg frågor

Inlägg av Bengt »

Ja det skall gå bra. 11" fälgar fram med 65mm offset och spacer på 20mm skall funka bra enligt de som har dem. Jag har 9,5" fram bara med 285/30-18 däck och bilen spårar ingenting.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Double A
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 22, 2014 23:24
Ort: Karlskrona

Re: Fälg frågor

Inlägg av Double A »

Tack Bengt.
Det låter som att man vågar öka scrub utan otäcka upplevelser.
Vet du vilket ET du har på dina fälgar Bengt?

Några andra som har erfarenhet i ämnet?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Fälg frågor

Inlägg av Bengt »

Vetefan vad jag har glömmer det jämt !
Original c5z06 har fram 17x9.5", 54mm offset
bak 18x10.5", 58mm offset
Så det är väl en bra utgångspunkt !
Sen beror det på däckomkrets men iaf en fingervisning.
I praktiken justerar man ju offset så att hjulen inte hamnar för långt in eller ut,
få tänker nog på scrub radien, men det verkar ju funka bra ändå :mrgreen:

Man får tyvärr inte lätt tag på fälgar som har "rätt" offset utan det blir spacers mm..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Double A
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 22, 2014 23:24
Ort: Karlskrona

Re: Fälg frågor

Inlägg av Double A »

Nej det verkar va svårt om man vill åka med lite större fälgar och samtidigt ha "rätt" scrub radie.
I och med att mitt bygge blir ett amatörbygge så gäller det att bygga både säkert och så Sfro blir nöjda :)
Double A
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 22, 2014 23:24
Ort: Karlskrona

Re: Fälg frågor

Inlägg av Double A »

Framvagnsgeometri var tydligen ett för avancerad ämne för medlemmarna på detta forum...
Tack Bengt för dina svar :)
Till er andra, tack för ert varma mottagandet av en ny medlem!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Fälg frågor

Inlägg av Bengt »

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Fälg frågor

Inlägg av Bengt »

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Fälg frågor

Inlägg av 745 »

Double A skrev:Framvagnsgeometri var tydligen ett för avancerad ämne för medlemmarna på detta forum...
Tack Bengt för dina svar :)
Till er andra, tack för ert varma mottagandet av en ny medlem!
Hej och välkommen till forumet :D , och jag tror du har rätt, ingen eller väldigt få på detta forum har praktiska erfarenheter utav hur så kraftiga förändringar utav framvagnsgeometrin påverkar bilen eftersom majoriteten kör Corvetter där man inte har gjort så kraftiga modifieringar. :(
Men jag önskar dig lycka till med bygget och det vore kul att få en återkoppling till hur resultatet blev så kanske vi lär oss något. :wink:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Double A
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 22, 2014 23:24
Ort: Karlskrona

Re: Fälg frågor

Inlägg av Double A »

Man behöver ju inte göra några kraftiga ombyggnader för att ändra scrub radien, det räcker med att byta fälgar till annan dimension eller ET.
Men det kan säkert vara så att merparten inte tänker på det tyvärr.

Om det kan vara av intresse så lägger jag gärna upp lite bilder på bygget när det är mer igång, det är ju dock baserat på en C5a, fast lite förlängt hjulbas och chassit är ca15 cm för smalt så det får breddas, och motorn ska ju inte ligga fram, dessutom saknar den 4cylindrar. Men annars är det nästan original :D
Jag väntar bara på sista lådan med karossdelar, sedan drar ja igång !
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Fälg frågor

Inlägg av Bengt »

Allt som dämpar självmordtankarna i vinterhelvetet emottas med öppna armar :mrgreen:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Fälg frågor

Inlägg av 745 »

Double A skrev:Man behöver ju inte göra några kraftiga ombyggnader för att ändra scrub radien, det räcker med att byta fälgar till annan dimension eller ET.

Om det kan vara av intresse så lägger jag gärna upp lite bilder på bygget när det är mer igång, det är ju dock baserat på en C5a, fast lite förlängt hjulbas och chassit är ca15 cm för smalt så det får breddas, och motorn ska ju inte ligga fram, dessutom saknar den 4cylindrar. Men annars är det nästan original :D
Jag väntar bara på sista lådan med karossdelar, sedan drar ja igång !
Hej, vi har olika uppfattningar om vad som är kraftiga förändringar (inget fel i det), jag som kör bana skulle aldrig komma på tanken att sätta på så mycket större och tyngre hjul :wink:
Ha det bra och lycka till med bygget, jag tror att det är flera som ser framemot lite bilder. 8)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Double A
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 22, 2014 23:24
Ort: Karlskrona

Re: Fälg frågor

Inlägg av Double A »

Ja ofjädrad vikt är ännu en parameter som troligtvis inte så många tänker på (inkl mig). Kan tro att det märks om man kör bana.
Tack för den! Nu är det inte bara fälgdimensioner och ET jag behöver tänka på utan vikt också :D

Jag lovar att lägga upp lite bilder när bygget drar igång mer på allvar, skulle tro att ni har massa att lära mig när det gäller C5an.
Skriv svar