Sida 1 av 1
Val av förgasare
Postat: tis mar 04, 2014 22:48
av winroth
Hej!
Har en 350 SB i min kärra men det är dags för ett förgasarbyte.
Motorn ska vara "steg 1" trimmad. Bland annat lite vassare kam och annat insug. Enligt förra ägaren så är det 369 HK nu. (tidigare 350)
Så nu behöver jag lite hjälp med val av förgasare? Holley? Quick fuel? 600? 650? Storlek?
Har kört med både Holley och Edelbrock, men har kommit mer överens med Holleyn.
Alla förslag och tips mottages tacksamt!
mvh Erika
Re: Val av förgasare
Postat: tis mar 04, 2014 22:55
av Chrippe
Edelbrock 600 1405alt.1406
Re: Val av förgasare
Postat: ons mar 05, 2014 8:22
av Don Tomaso
Jag kör med en Rochester Quadrajet som är uppsatt efter min motorspec. (350 med Edelbrock alutoppar, kam och insug cs 400hk). Köpte av Kent Olsson som byggde ihop den åt mig, sök efter "The Judge" på musclecar.nu så hittar du honom och vad han tycker om Edelbrock och Holley (gamla konstruktioner som GM övergav redan på 60-talet).
Re: Val av förgasare
Postat: ons mar 12, 2014 19:04
av winroth
Tack ska ni ha. Ska fundera lite.
Har dock en fråga till, hur ska man tänka gällande andra steget?
Har ju lite vassare kam och då blir ju vakuumet lite sämre.
Skulle väl säga att mitt vakuum är väl sådär, tar ett tag innan pop-up lyserna kommer igång osv.
Ska jag då satsa på ett mekaniskt andra steg då? Eller ska jag ha ett på vakuum?
Hur gör ni?
mvh erika!
Re: Val av förgasare
Postat: ons mar 12, 2014 21:15
av Ricky
Mekaniskt eller vacuumstyrt andrasteg går inte att svara vettigt på utan att man vet fler parametrar.
Tex om du har en manuell låda eller automat?
Om automat, vilken turbin?
Bakaxelutväxling?
Bilens vikt?
Holleys "Carb Selector" kan vara en bra start för att hitta en lämplig förgasare:
http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp
Re: Val av förgasare
Postat: tor mar 13, 2014 9:53
av Don Tomaso
Att lysena mm tar tid på sig beror nog mer på små läckor i hela vakumsystemet än på dåligt vakum pga vassare kam.
Kör ju själv med en lite vassare kam och har inga problem med ett vakumstyrt andrasteg.
Däremot fick jag aldrig bilen att gå bra med Holleyförgasaren jag hade tidigare, en 600 DP med mekaniskt andrasteg. Lyckades aldrig att få till en bra gasrespons utan den "boggade" jämt + att jag sänkte bensinförbrukningen med 3dl/mil genom att bara byta till Rochestern.
Re: Val av förgasare
Postat: tor mar 13, 2014 13:57
av Chrippe
Har inte så mycket med om det är en Rochester , Edelbrock , Holley.
Om man ska få det perfekt så ska man anpassa efter motor å låda samt justera.
Själv kör jag en Ny 1406 Edelbrock 600 elchoke på en sb350/+355hk och startar och går klockrent .
Kostar ca. 3285:- på Hansen
Re: Val av förgasare
Postat: tor mar 13, 2014 14:57
av Ricky
Chrippe skrev:Har inte så mycket med om det är en Rochester , Edelbrock , Holley.
Helt rätt.
Många byter ut sina förgasare för att man "har problem" och sedan då den nya förgasaren är på plats upplever man lite av ett Nirvana.
Det finns oändligt med människor som då får för sig att den förgasaren man bytte ut "bara är skit"..
Så är ofta inte fallet..
Många gånger är det skut bakom spakarna (verktygen) eller okunskap som gör att grejerna inte funkar.
Att man (som Don Tomaso skriver) kan "tjäna" 3dl/milen om man byter ut en felaktig/felaktigt inställd förgasare mot en som är "rätt" råder det ingen tvekan om men då har det ju från början varit ett fel, som man nu rättat till.
Re: Val av förgasare
Postat: tor mar 13, 2014 15:03
av Ricky
Don Tomaso skrev:
"The Judge" på musclecar.nu så hittar du honom och vad han tycker om Edelbrock och Holley (gamla konstruktioner som GM övergav redan på 60-talet).
Och hur gammal kosntruktion är Rochestern då?
Varför monterade samtidigt samtliga tillverkare Holley på sina prestandamotorer?
Holleyn "övergavs" nog ungefär samtidigt som muskelbilsepoken slutade (1971) då dessa motorer inte längre passade smogandan och den nya tidens filosofi.
Fortfarande än i dag är "den gamla Holleyn" världens mest sålda eftermarknads och prestandaförgasare.
Jag är glad att den gamla Rock-Orkestern funkar för dig.
