Sida 1 av 1
Startmotor
Postat: lör mar 08, 2014 18:13
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag är lite förbryllad! Jag har en 1969 350" och vill köpa en ny startmotor..
Kollade runt lite på nätet, som det verkar så ska det vara en startmotor med fästskruvarna i "linje" men den starten jag har nu har snedställda skruvar.
Så hur är det: Ska det vara raka eller snedställda skruvar? Eller funkar det med båda varianterna? Det finns ett skruvhål som ser ut att vara i "linje", har dock inte lossat starten än, så jag är inte 100 på detta..
Är det någon som har detta klart för sig? Vore ju bra att veta vilken sort jag ska beställa.. Eller om det inte har någon betydelse!
Tacksam för svar!
Re: Startmotor
Postat: lör mar 08, 2014 19:27
av Ricky
Varför skruvar du inte bara bort den du har och åker till en startmotor-gubbe och säjer att du vill ha en likadan?
Re: Startmotor
Postat: lör mar 08, 2014 20:34
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, det hade ju varit idealiskt.. Men tyvärr i jättestora staden Kalmar med omnejd så finns det ingen som håller på med detta vad jag vet, tyvärr..
Och jag ska in till stora staden Kalmar på Tisdag och göra hjulinställning samt byte av alla fyra däcken, så därför vill jag inte riva isär just nu.
Om det nu är någon som känner till någon som pysslar med startmotorer till Cheva i Kalmar med omgärd så är jag tacksam för info om detta!
Re: Startmotor
Postat: lör mar 08, 2014 21:24
av Jerka
I den jättestora staden Nacka har vi en suverän firma som heter start o generator ,dom fixar alla sådana problem åt oss
Det finns ju startmotorer med 4 ,köp en sån så passar den
/ Jerka
Re: Startmotor
Postat: sön mar 09, 2014 12:19
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, just det Jerka, tack, det finns med 4 infästningshål "inline" och då funkar det både med 153 och 168 kugg på svänghjulet/startkransen! Det är vad jag förstår skillnaden mellan "inline" och "staggered" hålbild att dom är anpassade beroende på hur många kugg man har på svänghjulet/startkransen!
ELLER?
Re: Startmotor
Postat: fre mar 14, 2014 19:58
av Gunslinger
magnum skrev:Hejs
Ja, det hade ju varit idealiskt.. Men tyvärr i jättestora staden Kalmar med omnejd så finns det ingen som håller på med detta vad jag vet, tyvärr..
Och jag ska in till stora staden Kalmar på Tisdag och göra hjulinställning samt byte av alla fyra däcken, så därför vill jag inte riva isär just nu.
Om det nu är någon som känner till någon som pysslar med startmotorer till Cheva i Kalmar med omgärd så är jag tacksam för info om detta!
Annars så har du alltid Persåkers, köpte en HI Torque startmotor där ifjol för 1100 Kr + frakt till en av mina andra maskiner, PW9000 hette den, samsas bra
med mina Headers och går både till 153 & 168 startkransarna, jag har inte träffat på något 350 Block ännu utan hål både diagonalt och Rakt för startmotorfäste,
men det syns inte förrän man river ner och gör rent.
Sen som alltid på Chev. så måste du schimsa in spelet mellan Bendixdrevet och startkransen, mät på 3 ställen runt startkransen, Amerikansk precision, of course,
men det hade du kanske redan koll på.
Hälsningar Lasse
Re: Startmotor
Postat: fre mar 14, 2014 21:32
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jo, american bolt on..
Jag köpte en start från Hansen som passar bägge kuggantalen.
Verkar som jag har 168 kuggar.. då jag fick använda dom inre hålen på starten.
Jag har dock inte monterat den färdigt än.. Lat..
1/32" shimset ger 1mm glapp i kuggarna vilket jag tror är ok.. Info mottages tacksamt!
Re: Startmotor
Postat: lör mar 15, 2014 12:19
av Gunslinger
magnum skrev:Hejs
Jo, american bolt on..
Jag köpte en start från Hansen som passar bägge kuggantalen.
Verkar som jag har 168 kuggar.. då jag fick använda dom inre hålen på starten.
Jag har dock inte monterat den färdigt än.. Lat..
1/32" shimset ger 1mm glapp i kuggarna vilket jag tror är ok.. Info mottages tacksamt!
Jo det skall fungera bra, dra gärna runt motorn och mät på 3 ställen runt startkransen,
jag brukar rita med krita så jag har koll var jag mätt, måttet är ett gammaldags Gem,
alltså inte de moderna i Plast

,.
Re: Startmotor
Postat: lör mar 15, 2014 12:58
av Kjell.Magnusson
Hejs
Nu sitter den nya startmotorn på plats! Tack för tipsen!

Re: Startmotor
Postat: sön mar 16, 2014 14:58
av StingrayRacing
Hej,
Finns det någon bra beskrivning på nätet hur man mäter glappet när man schimsar? Möjligtvis dags att byta startermotor. Ska prova att göra rent den jag har först. Klickar ibland när det är ordentligt varmt på sommaren och har tagit paus.
//Lasse
Re: Startmotor
Postat: sön mar 16, 2014 17:01
av Chrippe
Det finns ett gammalt knep !
Det är att använda ett gem som är ca: 1-1,2mm , så får man
prova sig fram genom att man köper shimsbleck utav Hansen Racing eller nån annan återförsäljare mm.
Ps. Det är bra att kolla att spelet är runt om startkransen.
Dra ut startmotorns startdrev till startkransen med en polygrip
stick in gemet i mellan dreven.
Re: Startmotor
Postat: mån mar 17, 2014 19:24
av StingrayRacing
Chrippe skrev:Det finns ett gammalt knep !
Det är att använda ett gem som är ca: 1-1,2mm , så får man
prova sig fram genom att man köper shimsbleck utav Hansen Racing eller nån annan återförsäljare mm.
Ps. Det är bra att kolla att spelet är runt om startkransen.
Dra ut startmotorns startdrev till startkransen med en polygrip
stick in gemet i mellan dreven.
Tack, då måste jag ta mej under och kolla

Re: Startmotor
Postat: mån mar 17, 2014 21:29
av ssickan
verkar vara en vettig guide.
Ska snart göra samma procedur själv.
http://www.youtube.com/watch?v=r5a8kVUKht4
Re: Startmotor
Postat: tis mar 18, 2014 12:48
av StingrayRacing
Aha, men då måste man ju bort med växellåda och sprängkåpan=svettigt värre. Måste väl gå att göra enklare?
Får grunna på denna..
//Lasse
Re: Startmotor
Postat: tis mar 18, 2014 20:26
av Chrippe
Det fungerar på autolåda där man kan tabort converter kåpan , manuell vet jag inte !
Re: Startmotor
Postat: fre apr 25, 2014 18:26
av lennartb
Hej
Sorry man är sen med svar.
Hade precis samma problem, det var även problem med "klockan" vid drevet.
-69 conv.
Lennart B