Sida 1 av 1
STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: sön mar 09, 2014 15:27
av fryx
Hejsan,, bilen kördes in i varmgarage 3 mån sen, nu klickar bara startmotorn låter som an tryckluftshammare, provat med paralellkopplat hjälpbatteri samma resultat, innan man river startmotorn, förslag på fel?? selenoiden? hur testa,,
måste batteriet ha 75 ah?
kan starten fastna? har headders på så för att få loss måste jag riva den sidan= helvetes trångt jobb jobb
har haft batteriet av under vintern,,?? problem då??
tacksam för förslag...
Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: sön mar 09, 2014 15:49
av Tomten
Hej!
Batteritorsk!!!!!!!!!!!!!!!!
100% säker, nytt batteri är vad som gäller. Köp ett som är garanterat läckagesäkert
/Tomten
Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: sön mar 09, 2014 17:51
av fryx
tackar för det svaret,,kan ju spara mycket jobb då jag knappt ser starten mellan ormbot av rör.... har faktiskt köpt originalbatteri

för 4 år sedan,, ska man köpa original eller är något annat bättre? får inte vara högre då jag har behållaren för kylvattnet till ic ovanpå,
,,alltså sidmonterade +/-
Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: sön mar 09, 2014 18:19
av Tomten
Många kommer att svara Optima, men jag säger Tudor Maxxima. Det viktiga är att det är absolut läckagesäkert, med tanke på vad som finns under batteriet.
/Tomten
Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: sön mar 09, 2014 19:17
av Jerka
Hej
Koppla bort minus polen sen kopplar du på startkablarna till + och den frikopplade minus
Om det funkar då så är det batteriet som är slut
Optima yellowtop funkar bäst
/Jerka
Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: sön mar 09, 2014 23:16
av Jake
Om man har en ruskans osis så kan motorn hamna i ett läge där kuggflankerna slår i varandra då kommer solenoiden att stå och stutsa mot startkransen, avhjälps genom att dra motorn nån grad för hand.
Men som sagt har batteriet packat ihop så kommer det att ta all ström när du kopplar ett frächt parallet.
Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: mån mar 10, 2014 0:10
av fryx
tack för svaren,,bra grej att lossa jordlinan,,tänkte inte på det,,,ska kolla imorgon med ett frächt batteri
och jake,,hur drar man runt motorn utom på bulten remskivan nere?? jävligt trångt att komma åt den,,finns det något annat sätt på en automat???
Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: tis mar 11, 2014 1:34
av fryx
uppdatering: yes tomten,, batteriet var slut!!
yes jerka,, bra tips,,tog av -polen o körde med ett 60 ah batteri,,motorn gick runt,,,lite,,en vit rökpelare från kablarna/käftarna avslutade operationen,,,
tack jake för tipset men det gick ju bra ändå!!
lärdom: obelasttat batteri 12.2 räcker inte som mät resultat.
väntar på nytt batteri,

sen våren!!
Med vänlig hälsning janne
Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: tis mar 11, 2014 23:34
av Jake
Japp nere på vevaxeln och trångt som fan... 12V kan ett tvårkasst batteri lämna det som är intressant är hur många A det blir när det belastas

Re: STARTAR EJ/STARTMOTORN KLICKAR
Postat: ons mar 12, 2014 21:12
av fryx
yes och extra trångt om man har dubbelradig kylare och oljekylarslangar och ic kylare,,,tack o lov för "bara batteri" tack jake
