Sida 1 av 2
Hjälm
Postat: tor apr 10, 2014 7:50
av Åkerman
Någon som vet någon firma som säljer hjälmar, handskar i Skåne. ska till Ljungbyhed och testa lite den 17/5. Eller duger min MC hjälm.
Re: Hjälm
Postat: tor apr 10, 2014 13:40
av 745
Som jag tolkar inbjudan så duger en vanlig mc-hjälm bra, och det borde även räcka med vanliga skinnhandskar.
Är du osäker hör med Björn Skarin, kontaktuppgifter i inbjudan.
Ha en trevlig dag

Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 8:51
av Lars J
Åkerman skrev:Någon som vet någon firma som säljer hjälmar, handskar i Skåne. ska till Ljungbyhed och testa lite den 17/5. Eller duger min MC hjälm.
Jepp ! Det finns en firma utanför Hässleholm! Är inte säker på att en Mc hjälm funkar, det har med vikt och annat att göra. Kanske lite enklare bestämmelser för en trackday än om det är racing
http://www.ga1.se/
/Lars/
Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 11:13
av Åkerman
Tackar för svaret, verkar vara en butik med fullsortiment.

Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 11:17
av Åkerman
Är det OK att köra med öppen hjälm. Integralhjälm är det bara om man har öppen bil.
Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 12:56
av Bengt
Ur säkerhetssynpunkt är det bättre med integralhjälm i täckt bil(enligt Simpsons sverige Jan Phersson). Det finns en massa gamla FIA regler som antingen är rent livsfarliga(t.ex. bältesvinklar), eller bara dumma, som fortfarande florerar inom motorsporten. T.ex. att det skulle vara svårt att ta av en integralhjälm i en täckt bil. Kanske bättre det än att man har slagit sönder skallen p.g.a. öppet hjälm ?
Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 15:39
av 745
Åkerman skrev:Är det OK att köra med öppen hjälm. Integralhjälm är det bara om man har öppen bil.
Ja, enligt inbjudan så verkar det ok med både öppen & integralhjälm.

Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 16:11
av 745
Bengt skrev:Ur säkerhetssynpunkt är det bättre med integralhjälm i täckt bil(enligt Simpsons sverige Jan Phersson). Det finns en massa gamla FIA regler som antingen är rent livsfarliga(t.ex. bältesvinklar), eller bara dumma, som fortfarande florerar inom motorsporten. T.ex. att det skulle vara svårt att ta av en integralhjälm i en täckt bil. Kanske bättre det än att man har slagit sönder skallen p.g.a. öppet hjälm ?
JP har bra koll på läget, men ska vi följa hans rekommendationer om ett system som inkluderar stolar, bälten, nackskydd, nät m.m.
Duger SBF/FIAs regler eller ska vi ta det stora ansvaret som det innebär att hitta på egna regler
T.o.m. SLC (Skoghag SMA) väljer att använda sig av SBFs regelverk.
http://www.slc.se/index4.htm
Vad tycker du(ni)

Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 19:53
av Åkerman
Nu blev det lite komplicerat med alla regelverk. Mitt mål i år är att lära känna bilen och ha lite kul på banan.
Sen får vi se nästa år vilken uppdatering det blir med stol, bur och annat som behövs.
Vad kör ni själva med öppen eller Integralhjälm??
KM 2015 har jag som mål.
Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 20:01
av Ricky
Jag har tidigare kørt med integral men i år blir det øppen hjælm.

Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 20:16
av 745
Åkerman skrev:Nu blev det lite komplicerat med alla regelverk. Mitt mål i år är att lära känna bilen och ha lite kul på banan.
Sen får vi se nästa år vilken uppdatering det blir med stol, bur och annat som behövs.
Vad kör ni själva med öppen eller Integralhjälm??
KM 2015 har jag som mål.
Ursäkta att diskussionen flöt iväg

, det är en djungel och mycket att tänka på.
Att lära känna bilen, ha lite kul på banan och köra KM 2015 låter som ett utmärkt mål
även om jag skulle rekommendera ett besök på KM redan i år
Klokt att vänta med uppdateringar & inköp det är mycket man ska tänka på.
Jag kör integralhjälm (FIA) med HANS.
Om du kommer förbi Knutstorp den 4-6 juli så kan vi snacka hjälmar m.m.
Re: Hjälm
Postat: fre apr 11, 2014 20:47
av Åkerman
Självklart kommer jag till Knutstorp och hejar fram er.
Ett besök på KM är inplanerat, måste kolla in hur snabba killarna är.
Får se hur Ubbes uppdateringar funkar har kollat in hans länk . Som alla vet ska ju Gul bil vara snabbast på banan. Kanske i år eller nästa år
Själv kör jag Gul bil.
Tack ska ni ha för alla tips. Må vi bränna mycket gummi i sommar.
Re: Hjälm
Postat: lör apr 12, 2014 10:36
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag kör med öppen hjälm, köpt från GA Lindberg !
Gula bilar är snabba !

Re: Hjälm
Postat: lör apr 12, 2014 11:34
av Chrippe
Re: Hjälm
Postat: lör apr 12, 2014 12:12
av 745

Livet vore tråkigare utan dig.
Re: Hjälm
Postat: lör apr 12, 2014 13:28
av Peter Anjou
Hejsan Chrippe !
Jag glömde förtydliga att min hjälm är "dubbel öppen " !!
Re: Hjälm
Postat: lör apr 12, 2014 20:47
av Jerka
Åkerman skrev:Självklart kommer jag till Knutstorp och hejar fram er.
Ett besök på KM är inplanerat, måste kolla in hur snabba killarna är.
Får se hur Ubbes uppdateringar funkar har kollat in hans länk . Som alla vet ska ju Gul bil vara snabbast på banan. Kanske i år eller nästa år
Själv kör jag Gul bil.
Tack ska ni ha för alla tips. Må vi bränna mycket gummi i sommar.
Mantorp är kanonbra och andra helst i år med alla jippon
Det vore synd om du kom till Mantorp utan att prova ,du kan deltaga i bankörning o dragracing
Men behöver ej vara med i tävlingen om du av någon anledning inte vill
/Jerka
Re: Hjälm
Postat: mån apr 14, 2014 10:56
av Ubbe
Ricky skrev:Jag har tidigare kørt med integral men i år blir det øppen hjælm.

Varför ska du köra med öppen hjälm?
Fundera på att skaffa en sådan.
Vad är fördelarna och nackdelarna
Blir hjälmen tyngre med integral?(det borde den bli)
Vilket modell ska man välja och märke?
PS kommer att montera bort krockkudden i ratten, så det är kanske bättre med en integral hjälm om man får ratten i ansiktet
Re: Hjälm
Postat: mån apr 14, 2014 11:14
av Corinthian
Ubbe skrev:Ricky skrev:Jag har tidigare kørt med integral men i år blir det øppen hjælm.

Varför ska du köra med öppen hjälm?
Fundera på att skaffa en sådan.
Vad är fördelarna och nackdelarna
Blir hjälmen tyngre med integral?(det borde den bli)
Vilket modell ska man välja och märke?
PS kommer att montera bort krockkudden i ratten, så det är kanske bättre med en integral hjälm om man får ratten i ansiktet
enl. tidigare regler ska man ha öppen hjälm i stängd bil och integral i öppen bil (cab etc). Dock får man ha stängd hjälm i stängd bil om man har HANS eller liknande, under förutsättning att man kan ta av hjälmen i coupén när man är fastspänd.
(som gammal hojåkare kan jag inte tänka mig att köra med öppen hjälm, haha)
Re: Hjälm
Postat: mån apr 14, 2014 16:29
av Ricky
Ubbe skrev:Ricky skrev:Jag har tidigare kørt med integral men i år blir det øppen hjælm.

Varför ska du köra med öppen hjälm?
Vad är fördelarna och nackdelarna
Blir hjälmen tyngre med integral?(det borde den bli)
Vilket modell ska man välja och märke?
Jag væljer øppen før att få ner vikten sedan jag inte kør med HANS eller motsvarande skydd.
Det ær lite knivigt i dag att hitta lætta øppna hjælmar eftersom de flesta hjælmar ær anpassade før HANS och då heller inte behøver vara lætta.
Sjælv valde jag ett par lættvikts Peltor-hjælmar med intercom.

Re: Hjälm
Postat: mån apr 14, 2014 19:31
av Ubbe
Det är inte lätt att hitta rätt stol+rätt Hjälm
Har kollat på den här hjälmen som man kan koppla på hans hybrid
http://www.trendab.se/omp-speed-10-hans ... c-172.aspx
Problemet är också att man måste prova grejorna innan man köper

Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 8:41
av 745
Problem
Trendab har ett stort lager, ligger nära Sthlm och är trevliga, ta "risken" och åk på en liten utflykt.

Vet du om att du kan få både hjälm & HANS för det priset, och kan du tänka dig beg. så får du ännu mer

Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 9:22
av Corinthian
745 skrev:Vet du om att du kan få både hjälm & HANS för det priset, och kan du tänka dig beg. så får du ännu mer

Jag har letat beggade grejor i flera år nu, utan lycka.. var hittar du sånt?
Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 12:10
av Bengt
Har handlat i många år hos Trendab o det är alltid trevligt. Plus att CCS har 10% !
Jag skulle satsa på Hybridskydd, HANS kräver att bälte och stol är helt rätt och uppför sig som tänkt vid en smäll. Likaså skyttar ju HANS inte vid offsetsmällar, som ju är vanligast.. Hybrid funktionen är ju kopplat till kroppen o inte till bältet. Ett hybrid(HNRS) kostar 6000kr o en hjälm 3000kr. Måste erkänna själv att man prioriterar JÄVLIGT FEL som köper trim o annat istället för att börja o rätt ände...

Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 12:17
av Corinthian
Bengt skrev:...Måste erkänna själv att man prioriterar JÄVLIGT FEL som köper trim o annat istället för att börja o rätt ände...

Jag känner att jag prioriterat helt rätt då jag successivt ökat säkerheten i bilen med bur, stolar etc och inte förrän det var klart (efter 4 år) har jag avlat fram några fler hästar i stallet, hehe
men det är sant som du säger bengt, många andra tycker att kompressor o dyl. är ballare vid korvmojjen än tävlingsutrustning.
Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 17:48
av 745
Bengt skrev:Har handlat i många år hos Trendab o det är alltid trevligt. Plus att CCS har 10% !
Jag skulle satsa på Hybridskydd, HANS kräver att bälte och stol är helt rätt och uppför sig som tänkt vid en smäll. Likaså skyttar ju HANS inte vid offsetsmällar, som ju är vanligast.. Hybrid funktionen är ju kopplat till kroppen o inte till bältet. Ett hybrid(HNRS) kostar 6000kr o en hjälm 3000kr. Måste erkänna själv att man prioriterar JÄVLIGT FEL som köper trim o annat istället för att börja o rätt ände...

Kloka ord och helt rätt att du satsar på det bästa, hybrid.
Men en bra stol "med öronlappar" & HANS skyddar vid offset & är betydligt bättre än ett 3-punkts bälte utan HNRS.
Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 17:54
av 745
Corinthian skrev:Jag har letat beggade grejor i flera år nu, utan lycka.. var hittar du sånt?
Det är inte lätt att hitta bra grejor billigt.
Jag antar att du har sökt på blocket & rejsa.nu
Andra sidor som inte är riktigt lika välkända är:
http://www.racingsport.se/list/17
http://www.resultatservice.com/
Ett annat alternativ kanske kan vara min utrustning då jag funderar på att uppgradera till hybrid.
Men när det är dags kommer jag givetvis med att börja annonsera på det här forumet.
Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 18:00
av 745
Corinthian skrev:Jag känner att jag prioriterat helt rätt då jag successivt ökat säkerheten i bilen med bur, stolar etc och inte förrän det var klart (efter 4 år) har jag avlat fram några fler hästar i stallet, hehe
men det är sant som du säger bengt, många andra tycker att kompressor o dyl. är ballare vid korvmojjen än tävlingsutrustning.
Man kommer långt med std grejor vilket inte minst du har bevisat.
Och inget fel med korvmojjen om man tycker att det är kul.
Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 19:11
av Ubbe
Kan man provsitta stolar och hjälm hos Trendab?Det är ju ett måste!
Göran vilken stol har du?Är inte det en sparco med öron lappar?Har kollat dom nya med avtagbara öron, den stolen får inte plats i bilen. Den är för bred och för kort.
Max 60 bred och 91 cm hög.
Har en kopia av sparco som jag sitter bra i men hålen till axel bältena är för låga.
Är nu 189cm lång.Är det bara korta personer som får köra racing
Om man använder Hans hybrid då behöver väl inte axelbältet slutta ner?
Mitt axelbälte går upp istället för att slutta ner.
Re: Hjälm
Postat: tis apr 15, 2014 19:48
av 745
Ubbe skrev:Kan man provsitta stolar och hjälm hos Trendab?Det är ju ett måste!
Göran vilken stol har du?Är inte det en sparco med öron lappar?Har kollat dom nya med avtagbara öron, den stolen får inte plats i bilen. Den är för bred och för kort.
Max 60 bred och 91 cm hög.
Har en kopia av sparco som jag sitter bra i men hålen till axel bältena är för låga.
Är nu 189cm lång.Är det bara korta personer som får köra racing
Om man använder Hans hybrid då behöver väl inte axelbältet slutta ner?
Mitt axelbälte går upp istället för att slutta ner.
Jag håller med dig att provsita är nästan ett måste, och det gick bra när jag köpte min stol där men varför inte ringa och kolla.
Jag är längre än dig 190 cm

och har en OMP HTE XL med "öronlappar" den har dock några år på nacken och jag tror att den har uppdaterats, stolen ryms både i C5 & C4.
Japp

Det finns ett afrikanskt reglemente som säger att racingförare får vara max 170 cm ej väga mer än 60 kg och ska vara under 25 år

men det skiter jag i.
Jag har valt att så långt som det är möjligt att följa JP, FIA & SBFs råd & reglementen angående bältesvinklarna, jag tror att om det bara är midjebältet som håller ner kroppen så ökar belastningen på ryggraden.
