Sida 1 av 1

Byta ventilstyrningar

Postat: ons okt 20, 2004 22:07
av stingray350
Har ett par musse toppar i garaget som jag tänkte byta ventilstyrningar och slipa in ventilsätena på.... har tänkt att någon som kan ska få göra det..samtidigt vore det kul att fixa det själv. Det står ju lite i Haynes boken hur man gör men vet inte om jag törs ge mig in på det. Nån som har tips och råd. (Förutom att köpa nya fina alu. toppar från Summit :wink: )

Postat: tor okt 21, 2004 7:20
av janbanan24
...nu vet jag inte hur man byter ventilstyrningar, men att slipa in ventilsäten/ventiler brukar väl vara hyffsat lätt?

Om jag inte missförstår vad du tänkt göra så slipar man väl med en grov och en fin pasta. Man börjar med att lägga den grova pastan på "sätet" sen läger man dit ventilen, tar en så'n där pinne med sugkopp på, sätter den i "huvet" på ventilen och snurrar fram och tillbaka en massa gånger. (Typ ett halv varv åt varje håll, med pinnen mellan handflatorna. Som när man ska göra upp eld utan tändstickor! :lol:)
När man slipat klart med den grova pastan byter man till den fina, och slipar klart.

Så fick jag lära mig, fast det var ju bara på en B20! :oops:

Janne

Postat: tor okt 21, 2004 8:04
av jerry
Jag är ju inte heller någon expert men jag hade samma funderingar för ett antal år sedan och kollade lite hur det går till. Det här är vad jag fick veta och vad som hände:

Ventilsätenas tätning avgörs av hur väl ventilen passar mot sätet samt trycket som ventilen stänger med. Om sätet/ventilen är slitna blir anliggningsytan stor och trycket per area minskar. Man bör därför "fräsa" sätena till rätt anliggningsyta och därefter slipa in passformen enligt tidigare beskrivet. "Fräsa" därför att man kan använda ett för ändamålet avsett handverktyg som finns att köpa där de säljer verktyg. Att fixa ventilstyrngarna kan nog bli värre.

Det lönar sig inte att köpa fräsverktygen för att fixa ett par toppar! Och sedan har man jobbet med styrningarna kvar som också kräver specialverktyg, t.ex. brotch. Så det slutade med att jag var helt nöjd med att lämna in topparna på renovering. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var ingen chockupplevelse i alla fall.

Postat: tor okt 21, 2004 8:29
av M Nordin
Hmmm, mussetoppar = gjutjärnstoppar = inga lösa styrningar. Är de slitna måste man borra ur dem och ersätta med lösa styrningar som brotschas. Därefter fräser man ventilsätesvinklarna med en mirafräs (med rätt vinklar lan en hel del flöde vinnas). Därefter kan man "slipa in" ventilerna om de är fräscha mha indianpinnen. Sålunda det sista man kan göra själv. Gissar på 1500-2000 per topp inkl material, mer om det skall portas och modda vipparmsbultar.

MVH

MN

Postat: tor okt 21, 2004 12:16
av Stingray
Tommy Flitt är en j-el på att renovera toppar, han finns i Skärholmen i Sthlm. Tror han står med i katalogen annars kan jag fixa fram numret.

/Tommy

Postat: tor okt 21, 2004 15:43
av Peter
Den stora fråga e ju om det e värt pengarna? Mussetopparna va ju bra på sin tid,men det finns ju prisvärda alulock idag som inte e särskilt dyra och som flödar duktigt mycke bättre än Musselocken. :wink:
Finns ju mycket beggat.. 8)

Postat: tor okt 21, 2004 22:35
av Jake
Som herr rindström på rindström racing sa till mig när jag ringde..

"att lägga pengar på ett par gammla musse toppar är inget annat än vansinne"

Köp nya fina gjutningar, dom är MYCKET bättre och kostar ofta mindre..

Postat: tor okt 21, 2004 22:57
av stingray350
Jake skrev:Som herr rindström på rindström racing sa till mig när jag ringde..

"att lägga pengar på ett par gammla musse toppar är inget annat än vansinne"

Köp nya fina gjutningar, dom är MYCKET bättre och kostar ofta mindre..
Gjutningar? :shock:
Kostar mindre än?

Postat: tor okt 21, 2004 23:06
av frisk
hehe gjuter man aluminium också??? :roll:

Postat: fre okt 22, 2004 7:40
av jerry
Ja, visst gjuter man med aluminium. Om man fyller en form med något som sedan stelnar/härdar och bildar en plugg så gjuter man. Det kan vara järn, aluminium, brons, tenn, gips, plast, osv.

Postat: fre okt 22, 2004 13:11
av frisk
jo naturligtvis e ju all metall som vi ser någon gång gjutet :wink:
Klart att dom e gjutna, blocken, det vet väl alla!!?
Jag visste det iaf. Skulle bara se om ni var vakna!! 8)

Postat: fre okt 22, 2004 15:38
av jerry
:D Vi är klarvaken och på hugget som gäddan i vassen. :wink:

Postat: fre okt 22, 2004 17:33
av Jake
Gjutningar?
Kostar mindre än?
Lite otydligt kanske 8).. Jag menar designen på gjutningen.. Det sket ju en hel det på beräkningsfronten av flambild och flöden.. Man har ju bara kunna simmulera det i några få år.. Dessutom så läggs det ner ENORMA summor i forskning på just detta av biltillverkarna..

Och det blir billigare hk per krona att köpa nytt än att karva i nåt 35år gammalt..

Postat: fre okt 22, 2004 17:49
av Peter
Kan man inte Strängpressa alutoppar så man kan kapa dom i en lagom längd? Köpa toppar på löpmeter :lol:

Postat: fre okt 22, 2004 20:36
av stingray350
Ok...
Nån som vil köpa mina mussetoppar :cry: :wink:

Postat: fre okt 22, 2004 20:55
av Kai P
Är dom bra och billiga så kan jag offra mig....

Postat: lör okt 23, 2004 19:23
av Jake
stingray350 skrev:Ok...
Nån som vil köpa mina mussetoppar :cry: :wink:
hör med orginalnissarna...

Postat: sön okt 24, 2004 1:09
av stingray350
Det är ju jag det... :lol: