Felkoderna P0121, P0420 & P0430
Postat: tis apr 29, 2014 15:22
Hej
Är ny här på forumet och detta blir således mitt första inlägg
Bilen: C6 Z06 från 2006 (EU)
Utförda modifieringar: K&N Insatsfilter, Renoverade toppar inklusive planing 0,5mm, Katech LS9X ZR1 Clutch Kit, MGW Short Shift m.m. m.m.
Problemet: För någon vecka sedan gjordes en "QuickTune" på grund av vinterns uppdateringar m.m. Bilen går nu hur bra som helst.
dock tändes motorlampan efter ca 5-6 mils körning direkt efter QuickTune. Min felkodsläsare (Diablo Predator) ger felkoderna enligt följande:
- P0121 Throttle/Pedal Position Sensor A Circuit Range/Performance.
- P0420 Catalyst System Efficency Below Threshold (Bank 1)
- P0430 Catalyst System Efficency Below Threshold (Bank 2)
Jag raderade felkoderna och allt var frid och fröjd, sedan efter ytterligare 5-6 mil så tänder motorlampan igen och samma felkoder dyker upp. och såhär håller det på.
Jag pratade med dom som gjorde QuickTune och fick några felsökningar att göra: Dåligt kontakt vid spjällägesgivaren? alternativt skadat kablage? Har kollat detta och hittar inga fel.
När det gäller P0420 och P0430 så tipsade dom om att kolla om det fanns några läckage samt om det var några skadade kablar på grund av värmen från avgassystemet. Men hittar inga fel här heller.
Frågan är om mina katalysatorer (Racekattar) börjar bli dåliga? men varför skulle båda ge upp samtidigt? och vad kan P0121 felet vara för något egentligen? och varför uppstår det först efter 5-6 mils körning?
Jag hade en liten fundering på om det är mitt K&N insatsfilter som gör att det spökar? att Luftmassemätaren inte kan "hantera" luftmängden gentemot originalfiltret?
kan detta också göra att bränsleblandningen blir felaktig och att förbränningen inte blir riktigt 100% så att jag får ut massor av oförbränd soppa i systemet som gör att lambdasonderna "ballar ur"?
Det jag märkte efter QuickTune var också att man hör att det "poppar" från utblåsen på avgassystemet och ibland kan det komma svaga avgassmällar vid gassläpp.
Har fortfarande lite dialog med han som gjorde QuickTune men han tycker att det låter märkligt och att det inte "borde" bero på mappningen... :S
Har någon varit med om detta tidigare?
Har sökt runt lite och hittar egentligen inte så mycket matnyttig info/råd/tips om detta.
Jag har en liten idé om att prova att sätta tillbaka originalluftfiltret samt köra på 95 oktan (kör på 98 idag) och se om det blir någon skillnad (vet inte riktigt varför men prova kan man ju göra).
Hur som helst så märker jag absolut ingen skillnad i varken effekt eller motorgång även om jag släkt felkoderna eller när motorlampan lyser...bilen går riktigt bra hela tiden.
Mycket tacksam för alla typer av råd och tips och lösningar på detta fenomen
Är ny här på forumet och detta blir således mitt första inlägg

Bilen: C6 Z06 från 2006 (EU)
Utförda modifieringar: K&N Insatsfilter, Renoverade toppar inklusive planing 0,5mm, Katech LS9X ZR1 Clutch Kit, MGW Short Shift m.m. m.m.
Problemet: För någon vecka sedan gjordes en "QuickTune" på grund av vinterns uppdateringar m.m. Bilen går nu hur bra som helst.
dock tändes motorlampan efter ca 5-6 mils körning direkt efter QuickTune. Min felkodsläsare (Diablo Predator) ger felkoderna enligt följande:
- P0121 Throttle/Pedal Position Sensor A Circuit Range/Performance.
- P0420 Catalyst System Efficency Below Threshold (Bank 1)
- P0430 Catalyst System Efficency Below Threshold (Bank 2)
Jag raderade felkoderna och allt var frid och fröjd, sedan efter ytterligare 5-6 mil så tänder motorlampan igen och samma felkoder dyker upp. och såhär håller det på.
Jag pratade med dom som gjorde QuickTune och fick några felsökningar att göra: Dåligt kontakt vid spjällägesgivaren? alternativt skadat kablage? Har kollat detta och hittar inga fel.
När det gäller P0420 och P0430 så tipsade dom om att kolla om det fanns några läckage samt om det var några skadade kablar på grund av värmen från avgassystemet. Men hittar inga fel här heller.
Frågan är om mina katalysatorer (Racekattar) börjar bli dåliga? men varför skulle båda ge upp samtidigt? och vad kan P0121 felet vara för något egentligen? och varför uppstår det först efter 5-6 mils körning?
Jag hade en liten fundering på om det är mitt K&N insatsfilter som gör att det spökar? att Luftmassemätaren inte kan "hantera" luftmängden gentemot originalfiltret?
kan detta också göra att bränsleblandningen blir felaktig och att förbränningen inte blir riktigt 100% så att jag får ut massor av oförbränd soppa i systemet som gör att lambdasonderna "ballar ur"?
Det jag märkte efter QuickTune var också att man hör att det "poppar" från utblåsen på avgassystemet och ibland kan det komma svaga avgassmällar vid gassläpp.
Har fortfarande lite dialog med han som gjorde QuickTune men han tycker att det låter märkligt och att det inte "borde" bero på mappningen... :S
Har någon varit med om detta tidigare?
Har sökt runt lite och hittar egentligen inte så mycket matnyttig info/råd/tips om detta.
Jag har en liten idé om att prova att sätta tillbaka originalluftfiltret samt köra på 95 oktan (kör på 98 idag) och se om det blir någon skillnad (vet inte riktigt varför men prova kan man ju göra).
Hur som helst så märker jag absolut ingen skillnad i varken effekt eller motorgång även om jag släkt felkoderna eller när motorlampan lyser...bilen går riktigt bra hela tiden.
Mycket tacksam för alla typer av råd och tips och lösningar på detta fenomen
