Sida 1 av 1
krypström
Postat: sön maj 04, 2014 16:17
av perkeper
hej!
Min -89 cab drar 6Ah när tändningen är avslagen. Så kan man ju inte ha det. Har felsökt genom att dra ur en säkring i taget och hittade att säkringen för Center info cluster, motorrumsbelysning, innerbelysning, reservhjulsbelysning mm mm drar 6 Ah. (Med urdragen säkring 0,8 Ah.)
Tänker att det är något med jordningen.
Har någon varit med om detta sura problem?
Hälsningar
p-å
Re: krypström
Postat: sön maj 04, 2014 17:20
av Peter Anjou
Hejsan !
Kolla motorrums belysningen ! Det sitter nån typ av kvicksilverbrytare
för den i lamphållaren, det är inte helt otroligt att det är felet !
Re: krypström
Postat: mån maj 19, 2014 22:10
av perkeper
Testade att dra ur kontakterna till motorrumsbelysningen, ingen större förbättring. ned till 5 ah strömtapp.
Har också skruvat loss jordningspunkterna runt om i bilen och slipat rent och smörjt , inget resultat.
riktigt frustrerande. idéerna börjar sina.
perkeper
Re: krypström
Postat: tis maj 20, 2014 1:19
av Ricky
Klockan?
Re: krypström
Postat: tis maj 20, 2014 8:49
av M Nordin
Fipplat med ljusknappen så innerbelysning står på men dimmat?
Du har 60 watt som försvinner ngnstans och hur ngt som fungerade (motorrumsbelysningens av/på) blev bättre av att kopplas ur begriper jag inte.
Mitt ex mördade ett sprillans nytt Optima genom att slå på den förbannade makeupbelysning i solskyddet och sedan bara slå igen den... Var inte överdrivet glad då.
MN
Re: krypström
Postat: tis maj 20, 2014 19:58
av perkeper
samma här, lamporna i solskydden stod på, klantigt. kollat lite på amerikanska forum som verkar vara samstämmiga att det kan vara jordfel. Nånting i kretsen ctsy/clk bör det ju vara som är knas med tanke på 0,8 ah med säkringen ur.
Det vore skönt att slippa skruva på batterifrånskiljaren vid varje stopp
/p
Re: krypström
Postat: ons maj 21, 2014 7:27
av M Nordin
Hmm, du är nu nere på 0,8A (inte Ah...) nu med dragen säkring så var mäter du?
M
Re: krypström
Postat: ons maj 21, 2014 20:23
av perkeper
Mäter på var sida om batterifrånskiljaren när den är i urkopplat läge
/p
Re: krypström
Postat: tor maj 22, 2014 8:50
av M Nordin
Du mäter alltså över huvudströmbrytaren vilket är OK men du skriver att du dragit säkringarna en i taget. Då hittade du stora tjuven (makeuplamporna) men om 0,8A försvinner med den säkringen dragen finns felet i en annan krets. Tillbaka till ruta 1 och dra säkringar igen!
Larmenhet , stereo och slutsteg - original och eftermonterat - är mycket misstänkta. Av ngn konstig anledning verkar elsystem i USA bilar vara mer inbjudande att hacka sönder än i övriga bilar...
M
Re: krypström
Postat: lör maj 24, 2014 17:42
av perkeper
nja inte riktigt så.
När allt som kan stängas är avstängt så drar det ur ca 6 ah. Ur med en säkring i taget, då händer inget förrän ctsy/clk dras ut. Då landar det på 0,8ah vilket borde vara normalt. Testade att dra ur kontakterna till motorrumsbelysningen, då gick det ner till ca 4-5 ah.
/p
Re: krypström
Postat: tis maj 27, 2014 8:56
av Bertilsson
Hej!
Fungerar innerbelysningen som den ska? Jag tänker på fördröjningen i första hand, det är styrt av ett kretskort som sitter bakom "handskfacket", åtminstone på min 84:a. Jag kommer inte ihåg riktigt hur det fungerar (och el är inte min starkaste sida), men där sitter ett motstånd på den som bränner bort energi (från en konding kanske?) på nåt sätt, och när energin är slut slocknar innerbelysningen. Kanske är något fel på det så att den alltid tar ström där? Hade du kunnat leta upp kretskortet och plocka av det borde du märka om den fortfarande tar ström.
Re: krypström
Postat: fre maj 30, 2014 12:16
av perkeper
Nytt batteri, ny generator, alla kontakter genomgångna, alla jordpunkter putsade.
Det verkar som allt löst sig.
0,09 Ah när allt är avslaget och stängt. Kan bli en bra Corvettesommar
