Sida 1 av 1
Luftning bromsar
Postat: ons maj 28, 2014 7:49
av Dala74
Hej alla!
Hoppas ni njuter utav den fina starten på sommaren och det blivit några mil.
En fråga ang bromsar.
Vet att det finns en del att läsa och så gjort men, men
Köpt nya ok och bytt alla bromsslangar utom matningen från cylindern till bakbromsarna.
Håller på att lufta med Biltemas vakuumpump. Men det kommer fortfarande en jäkla massa småbubblor
I en jämn ström
Har kollat och hittar inget läckage,
Har min huvudbromscylinder gett upp ?
Hade visserligen av den och fräscha upp den men inget bytt.
Mvh Ola
Re: Luftning bromsar
Postat: ons maj 28, 2014 8:29
av Ricky
Hej.
En viktig sak att göra först är att "bänk-lufta" bromscylindern ordentligt innan man fortsätter med övriga ledningar och broms-ok.
En metod som jag prövat själv är den där man drar slangar från cylindern och ner i reservoarerna och sedan försiktigt pumpar med tex en skruvmejsel direkt på kolven.
Det funkar naturligtvis även att trampa på pedalen om cylindern är monterad i bilen.
Bromsledningarna måste dock demonteras och slangar/rör (så korta som möjligt) dras tillbaka till reservoarerna, annars blir det svårt att få ut all luft.

Re: Luftning bromsar
Postat: ons maj 28, 2014 10:41
av Smuggler
Jag började också med huvudcylindern på samma sätt som Ricky.
Fortsatte sen med oken där de understa luftnipplarna luftades först, sist de övre. Jag pumpade nog igenom 4liter bromsolja innan det var klart. Upprepade luftningen flera varv runt bilen och bromsarna har varit tvärstumma sen dess.
Läser man på nätet finns många förslag på specifika luftningsordningar men enklast är nog att följa rekommendationerna i chevas servicemanual.
Re: Luftning bromsar
Postat: ons maj 28, 2014 11:46
av Meatos
Hej! Jag bytte bromsvätska i min nyligen och började med att suga ut all olja med vacuum pump vid varje ok samt i huvudcylindern så verkligen det var tomt överallt. Sen gjorde jag som du och fick ut vätska blandat med bubblor hela tiden. och det beror på att det sugs in luft vid original tätningarna till bromskolvarna. Går att byta modell som inte suger in luft.
Det kan gå om man suger väldigt försiktigt men inte säkert att det går att undvika ändå.
Men jag testade efter det att lufta med hjälp av "gravity bleed". Det funkade hur bra som helst!!
Alltså sög jag vid varje nippel tills jag fick fram olja. Sen öppnade jag bara nippeln och lät det rinna rakt ut och det slutade komma luft nästan direkt. Börja med vänster bak ok, sen höger bak, höger fram och sen vänster fram.
Blev tvärstumt för mig efter det. Trampade lite på bromspedalen precis när jag fyllt på ny olja med locket av så kom det ut lite bubblor från cylindern också. Men att bench bleed hucudcylindern är säkert det bästa men jag behövde inte det.
https://www.youtube.com/watch?v=XVq7sAFJTpI
Re: Luftning bromsar
Postat: ons maj 28, 2014 12:13
av Dala74
Tack för alla svaren,
Jag har missat att lufta huvudbromscylindern.
Men med tanke på så mycket luft det kommer hela tiden så verkar det stämma med din beskrivning Meatos desto mer vakuum man pumpade upp desto fler och större bubblor. man kan tycka att nya grejor skall hålla tätt men tydligen inte.
Pedalen börjar kännas ok , men skall testa med lite gravitationsluftning
Re: Luftning bromsar
Postat: ons maj 28, 2014 17:23
av StingrayRacing
Föredrar att trycksätta reservoaren istället, så slipper du fenomenet med att packningar inte håller tät, utan suger in ny luft.
Kom ihåg att minska kompressorns tryck rejält (max 1 bar) innan du trycksätter bara.
//Lasse
Re: Luftning bromsar
Postat: ons maj 28, 2014 18:54
av Mr. Beam
Du suger in luft genom gängorna på luftskruven. Dra på ett par varv med gängtejp.
/Mr. Beam
Re: Luftning bromsar
Postat: tor maj 29, 2014 9:02
av nyqvist
Mr. Beam skrev:Du suger in luft genom gängorna på luftskruven. Dra på ett par varv med gängtejp.
/Mr. Beam
Hej! Jag har aldrig fått några problem med luft i systemet jag har provat med att lufta bromscylindern,och med vacumpump, men det absolut det bästa sättet för mig har varit att be min sambo att trampa på pedalen har fungerat bäst utan att lufta bromscylindern först så för mig har det gamla hedliga varit bäst så vacumpumpar och annat har varit bortkastade pengar. MVH Leif
Re: Luftning bromsar
Postat: tor maj 29, 2014 14:46
av Dala74
Aha det där med tjuvluft från gängorna låter också mycket tänkbart , blir gängtejp.
Satte även in en line lock så tänkte kanske det var den som spökade.
Men mest varit bakfull idag så inte mycket med en idag
Re: Luftning bromsar
Postat: sön jun 01, 2014 11:31
av Dala74
Nu var äntligen premiärturen gjord , och nya bromsar mm testade.
Och nja ,får jag säga
Tyvärr läcker höger mellan oket och inkommande slang i gängorna
Re: Luftning bromsar
Postat: sön jun 01, 2014 14:46
av Christian Möller
Knippa slangen till servon och se om det blir skillnad

,eller koppla loss och plugga till motorn.
Christian
Re: Luftning bromsar
Postat: sön jun 01, 2014 17:05
av Dala74
Räcker det om man tar vakuumslangen från motorn som går till bromsservon ?
Re: Luftning bromsar
Postat: sön jun 01, 2014 17:27
av Meatos
Dala74 skrev:Räcker det om man tar vakuumslangen från motorn som går till bromsservon ?
Ta loss slangen vid bromsservon och stoppa i en m8 bult som plugg eller liknande sen testa att köra och bromsa igen. Känn så du har bra med vacuum när du ändå har den loss.
Re: Luftning bromsar
Postat: sön jun 01, 2014 17:39
av Dala74
Blev lite silvertejp, men ingen skillnad på bromskänslan lika tungbromsat.