Sida 1 av 1

Strippen...

Postat: tor jun 05, 2014 21:01
av Johansson81
Hur kör man en c5 automat, gatdäck snabbast på strippen ? Har suttit och försökt läsa lite på nätet och det jag kommit fram till är att slå ut antispinnet, köra den på växel 3, ena foten på bromsen och lite gas. Vad säger folket här ? Brukar ni sänka lufttrycket på bakdäcken ?

Re: Strippen...

Postat: tor jun 05, 2014 21:37
av Chrippe
:D

Re: Strippen...

Postat: tor jun 05, 2014 21:39
av Johansson81
Chrippe skrev:Även om du lägger i 3an så kommer du att starta på ettan.
När det gäller gatdäck på strippen hjälper det inte att släppa
ut luften eller att värma .
Bara att lära känna sin egen bil att minimera att det inte ska spinna loss
Sänka lufttrycket/ Värma =
Dom sakerna gäller bara Dot godkända slicks alt.
rena slicks.

Okej... Ja bara testa sig fram då :)

Re: Strippen...

Postat: tor jun 05, 2014 23:17
av Åkerman
Så du menar att ett kallt eller varmt standard däck har samma grepp.
Då vore ett vinterdäck vara det bästa eftersom det har en mjukare blandning.

Re: Strippen...

Postat: fre jun 06, 2014 11:44
av 745
Johansson81 skrev:Hur kör man en c5 automat, gatdäck snabbast på strippen ? Har suttit och försökt läsa lite på nätet och det jag kommit fram till är att slå ut antispinnet, köra den på växel 3, ena foten på bromsen och lite gas. Vad säger folket här ? Brukar ni sänka lufttrycket på bakdäcken ?
Vi som kör banracing med gatdäck (R-däck) brukar alltid sänka trycket och värma för att få bästa fäste, men det beror givetvis på vilken arbetstemperatur/tryck däcken har.

Re: Strippen...

Postat: fre jun 06, 2014 12:36
av Bengt

Re: Strippen...

Postat: fre jun 06, 2014 12:38
av Bengt
Och en av corvette kungarna..
http://www.rangeracceleration.com

Re: Strippen...

Postat: fre jun 06, 2014 13:01
av Mange_C5
Chrippe skrev:Även om du lägger i 3an så kommer du att starta på ettan.
När det gäller gatdäck på strippen hjälper det inte att släppa
ut luften eller att värma .
Bara att lära känna sin egen bil att minimera att det inte ska spinna loss
Sänka lufttrycket/ Värma =
Dom sakerna gäller bara Dot godkända slicks alt.
rena slicks.
Är också tveksm till om överhettade gatdäck fäster bättre än normaltempererade gatdäck.

Släppa luft på gatdäck? Gissar att stommarna är för starka för att få verklig effekt.
Enbart burnout värmer ytan i huvudsak och stommen i mindre grad men det kan kanske ändå vara tillräckligt för att ett normalt r-däck skall ge bättre resultat än rena gatdäck vid dragracing (r-däck är byggda för annat ändamål) .
Dragracingfolket får gärna rätta men i dragracing så är arbetar man med lågt lufttryck och mjukare fjädring för att öka anliggningsyta och behålla anliggning mot underlag.

I banracing (som de vanliga r-däcken som säljs är byggda för) så börjar man medvetet med lågt kallttryck för att inte få för högt varmtryck (=överhettning) ett par varv in i ett körpass (därför försöker man kompensera och få upp "rätt" eller nära rätt varmtryck redan på formationsvarvet före start).

Skiljer sedan mellan olika r-däck där Toyo är kända för mer omedelbart fäste med kalla däck än övriga r-däck men det måste absolut ändå vara bättre att satsa på ändamålsenliga däck för dragracing om man nu skall satsa på andra däck än bilens gatdäck.

Re: Strippen...

Postat: fre jun 06, 2014 16:39
av Chrippe
:wink:

Re: Strippen...

Postat: fre jun 06, 2014 21:46
av Lennart.Larsson
Värma däck!
Med orginal run flat däck C6-O8 automat utan "värmning"körde jag tider på ca 12.8
efter en skaplig "rökare" så låg tiderna runt 12.5 .så vad än experterna säger så i mitt fall gjorde det en jävla
skillnad så hädanefter är det värmning som gäller.