Sida 1 av 1
Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: fre jul 04, 2014 10:52
av Corinthian
Hello All!
Jag funderar på att byta märke på bromsbelägg... har hittills kört
Cobalt Friction och deras XR1 (fram) & XR2 (bak) belägg och vart supernöjd med dessa!
dock verkar det som det blir svårare och svårare att få tag på dom, så jag funderar på att byta märke och kanske sänka kostnaden lite, vilket då leder till frågan; vad ska man byta till?
förutsättningarna är att dom ska passa ihop med Coleman Racing 2-delade skivor, klara bankörning och ha hyfsat bra initial bite. för min del spelar det ingen roll hur mycket dom dammar eller låter på gata.. förslag? eller ska man testa motsvarande i deras
konverterings-schema?
På sikt köper väl man ZR1 bromsar i lösa delar från amazon.com...
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: fre jul 04, 2014 12:44
av Ubbe
Corinthian skrev:Hello All! Jag funderar på att byta märke på bromsbelägg... har hittills kört
Cobalt Friction och deras XR1 (fram) & XR2 (bak) belägg och vart supernöjd med dessa! dock verkar det som det blir svårare och svårare att få tag på dom, så jag funderar på att byta märke och kanske sänka kostnaden lite, vilket då leder till frågan; vad ska man byta till? förutsättningarna är att dom ska passa ihop med Coleman Racing 2-delade skivor, klara bankörning och ha hyfsat bra initial bite. för min del spelar det ingen roll hur mycket dom dammar eller låter på gata.. förslag? eller ska man testa motsvarande i deras
konverterings-schema? På sikt köper väl man ZR1 bromsar i lösa delar från amazon.com...
Hej! Har just lagt på PFC belägg som ska vara bra

Mina cobalt xr3 hade gott sönder runt om 4st!!!!:(:(&@krkr Det var ca5mm kvar men Nitarna hade börjat tittar fram och beläggen sprack!!!
Ring till peansweden (Per) han kan hjälpa dig
Ca 6000kr runt om:)
http://www.peansweden.com/belagg.htm
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: fre jul 04, 2014 12:52
av Corinthian
Ubbe skrev:Corinthian skrev:Hello All! Jag funderar på att byta märke på bromsbelägg... har hittills kört
Cobalt Friction och deras XR1 (fram) & XR2 (bak) belägg och vart supernöjd med dessa! dock verkar det som det blir svårare och svårare att få tag på dom, så jag funderar på att byta märke och kanske sänka kostnaden lite, vilket då leder till frågan; vad ska man byta till? förutsättningarna är att dom ska passa ihop med Coleman Racing 2-delade skivor, klara bankörning och ha hyfsat bra initial bite. för min del spelar det ingen roll hur mycket dom dammar eller låter på gata.. förslag? eller ska man testa motsvarande i deras
konverterings-schema? På sikt köper väl man ZR1 bromsar i lösa delar från amazon.com...
Hej! Har just lagt på PFC belägg som ska vara bra

Mina cobalt xr3 hade gott sönder runt om 4st!!!!:(:(&@krkr Det var ca5mm kvar men Nitarna hade börjat tittar fram och beläggen sprack!!!
Ring till peansweden (Per) han kan hjälpa dig
Ca 6000kr runt om:)
http://www.peansweden.com/belagg.htm
låter konstigt.. kör ned mina belägg ordentligt varje gång och har hittills inte haft problem med att dom spricker efter att nitarna tittat fram..
Jo, jag har haft en del kontakt med Pean Sweden.. vilken model av PFC belägg kör du på?
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: fre jul 04, 2014 13:54
av Ubbe
Corinthian skrev: låter konstigt.. kör ned mina belägg ordentligt varje gång och har hittills inte haft problem med att dom spricker efter att nitarna tittat fram.. Jo, jag har haft en del kontakt med Pean Sweden.. vilken model av PFC belägg kör du på?
Tydligen vanligt om man kör så länge med beläggen! Det som var läskigt är att det var så mycket kvar av materialet???
PFC 01 heter dom som passar mitt område /trackday och gata;)

Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: fre jul 04, 2014 14:59
av Matte-P
Carbotech? Prata med Adam på Amp'D Autosport, bra priser och snabba leveranser.
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: lör jul 05, 2014 20:28
av Ralph
Kör också med Cobolt XR1/2 på bana.
Köper dom till bra pris av "Performance AFX Motorsports" i Chicago, contact Don.
Har vid ett tillfälle kört ena belägget fram nästan ända ner till plåten utan problem. Har Coleman 2-delade "heavy duty" slitsade skivor.
Har också letat efter PFC 01 men tror inte det finns till C6 Z06 OK bara till C5/C6 std OK...eller har de släppt till C6Z06 nyligen?
Det är annars ett mycket bra belägg.
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: sön jul 06, 2014 10:11
av Corinthian
Ralph skrev:Kör också med Cobolt XR1/2 på bana.
Köper dom till bra pris av "Performance AFX Motorsports" i Chicago, contact Don.
Har vid ett tillfälle kört ena belägget fram nästan ända ner till plåten utan problem. Har Coleman 2-delade "heavy duty" slitsade skivor..
Supertack! har kontaktat dom för fraktkostnad..
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: tis jul 08, 2014 12:29
av Andreas K
PFC finns inte till Z06 tyvärr.
Jag kör Carbotech fram och bak från Pean på min ihop med DBA 2-delad skiva.
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: ons jul 09, 2014 12:45
av Corinthian
Andreas K skrev:Jag kör Carbotech fram och bak från Pean på min ihop med DBA 2-delad skiva.
Slog till på ett set Carbotech XP20.. har du kört dom, äter dom mycket skivor?
Har du kört med Cobalt och kan jämföra?
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: lör jul 12, 2014 0:29
av Andreas K
Gjorde åt ett set xp20 fram på 6 banpass. Blir mycket värme trots extra kylslang. Körde DBA4000 "vanlig" skiva. Blev kass pga sprickor. Byte till DBA5000 som är 2 delad som coleman och det verkar fungera bättre. Blev XP24 nu, ska tydligen vara samma bett men hålla längre. För övrigt mycket nöjd med XP20 liten fade.
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: tor aug 07, 2014 12:19
av ThomasF
Kör även jag carbotech xp20, är sjukt nöjd med bettet men jag har iofs orginalskivor. Bilen är inne på verkstad nu för lite kontroll efter en halv säsong, ska bli intressant och se/höra om slitaget. Har kört 4 träningstillfällen på arlanda testtrack och 1 gång på mantorp.
Fick rekommendationen att testa dessa belägg av Erik C/Torq
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Postat: tor aug 07, 2014 14:43
av Corinthian
Jag har kört en test-repa på Mantorp nu med nya belägg och skivor (då förra set'et skivor sprack vid inkörningen av nya beläggen).
Måste säga att jag är sjuk nöjd hittills.. XP20 har inte samma "initial bite" som XR1 men har efter det en mer progressiv bett-kurva.. hade 2.41G i max deceleration, vilket jag uppfattar som helt ok för första testet.
Ang. värme så har jag precis börjat log'a mina temperaturer.. och jag låg i 211/233° (H/V) på skivorna fram efter första heatet.. goda marginaler till oljans torra kokpunkt 312° (Motul RBF600)