En 84:a med original Crossfire som inte går rent
Postat: tor jul 17, 2014 17:10
Jag börjar bli lite irriterad på bilen nu, den vill inte alls som jag vill. Har i princip inte kört någonting denna sommaren, det är ju lite trist. Och nu har jag inte så mycket idéer längre. Men för att börja från början.
Crossfire är ju inte direkt kända för att vara bra och stabila, men min har faktiskt fungerat bra och gått jämnt och fint. Förra sommaren efter en dag på Knutstorp tyckte växellådan att det var lite jobbigt och började läcka lite olja, så det var tänkt som förra vinterns projekt. Växellådan har varit nere och jag har bytt lite packningar osv, så nu verkar den ok tät och fungerar som den ska.
Det blir alltid lite mer att göra än man tänker från början, så när bilen stod på pallbockar ändå satte jag på headers och plockade bort katten (30 år gammal flyttgodsbil). Passade på att byta bränslefilter och nya tändstift när de ändå var ute. Bilen gick jättedåligt, men fick en felkod på tempgivaren, så den har jag bytt. (En kabel till givaren hade ärgat av). Har bytt givaren och ingen felkod längre, bilen går lika dåligt. Lättstartad och går bra på tomgång men misständer och baktänder ibland upp i förgasarhuset. Har justerat tändningen som stod en del fel (pga ändrat mottryck i avgassystemet kanske?). Jag har bytt tändkablar, rotor och fördelarlock, tändspole och tändstift en gång till för att vara säker, vakumslangar. EGR-ventilen verkar fungera som den ska enligt testerna i FSM, jag har idag testat självtestet via ECM om den läser av lambdasonden som den ska, och det verkar den göra. (Den går in i closed loop som den ska.)
Jag har alltså bytt i princip hela tändsystemet, men den misständer och är orkeslös ändå. Känns som tändningsproblem ändå tycker jag. Någon som har några fler idéer? Jag ska skaffa en kabel för att koppla in i obd1-uttaget och logga lite när jag kör och se om jag får lite konstiga signaler från någon givare, sen har jag slut på förslag.
Crossfire är ju inte direkt kända för att vara bra och stabila, men min har faktiskt fungerat bra och gått jämnt och fint. Förra sommaren efter en dag på Knutstorp tyckte växellådan att det var lite jobbigt och började läcka lite olja, så det var tänkt som förra vinterns projekt. Växellådan har varit nere och jag har bytt lite packningar osv, så nu verkar den ok tät och fungerar som den ska.
Det blir alltid lite mer att göra än man tänker från början, så när bilen stod på pallbockar ändå satte jag på headers och plockade bort katten (30 år gammal flyttgodsbil). Passade på att byta bränslefilter och nya tändstift när de ändå var ute. Bilen gick jättedåligt, men fick en felkod på tempgivaren, så den har jag bytt. (En kabel till givaren hade ärgat av). Har bytt givaren och ingen felkod längre, bilen går lika dåligt. Lättstartad och går bra på tomgång men misständer och baktänder ibland upp i förgasarhuset. Har justerat tändningen som stod en del fel (pga ändrat mottryck i avgassystemet kanske?). Jag har bytt tändkablar, rotor och fördelarlock, tändspole och tändstift en gång till för att vara säker, vakumslangar. EGR-ventilen verkar fungera som den ska enligt testerna i FSM, jag har idag testat självtestet via ECM om den läser av lambdasonden som den ska, och det verkar den göra. (Den går in i closed loop som den ska.)
Jag har alltså bytt i princip hela tändsystemet, men den misständer och är orkeslös ändå. Känns som tändningsproblem ändå tycker jag. Någon som har några fler idéer? Jag ska skaffa en kabel för att koppla in i obd1-uttaget och logga lite när jag kör och se om jag får lite konstiga signaler från någon givare, sen har jag slut på förslag.