Sida 1 av 2
R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 13:20
av meko
Hej!
Ger upp på sökfunktionen. Måste göra fel men hur jag än bär mig åt så får jag 0 träffar på alla sökningar som har med däck att göra!

Så det får bli en ny tråd även om det såklart måste finnas massor i ämnet här på forumet. Jag vet också att jag tidigare läst flera inlägg om däck, både här och på C5 avdelningen, men det är ju skitjobbigt att hitta nåt gammalt när det är så yxigt att söka!
Har ev. möjlighet att låna en uppsättning original C5 fälgar och fick då en ide om att skaffa lite bättre däck för bana till dessa! Snart KM och i år kanske det blir till att vara med o. tävla. (Grattis alla andra, här kommer en körglad amatör i en standard C5 Automat!

Men med andra däck, då jäklar. Kanske.

)
Kör på Yokohama Advan Sport till vardags o tycker att de är riktigt bra. Har tagit mig runt Mantorp på riktigt hyggliga tider t.ex. vid "Prova På Körning" på tidigare KM.
Har inga planer att göra några andra ändringar t.ex. på chassiet. Har en -04 och den är faktiskt helt ok. Bromsar har jag bytt till typ semi-race utförande, dvs. skivor o belägg som klarar lite större påfrestningar. Så nästa steg känns väl som ganska naturligt att helt enkelt titta på andra däck!
Lämpar det sig att montera R Däck på originalfälgar? Väljer man i.s.f. samma däckdim. som original? (245-45/17 fram 275-40/18 bak)
Vilka däck rekommenderar ni o var köper ni dem?
Finns det nån beg.marknad för R däck eller andra banracingdäck?
Är det ens en bra idé i mitt fall eller kan det bli svårt att få upp tempen tillräckligt på R däck med en std.bil och riskerar man därmed kanske t.o.m. att få sämre grepp än med de vanliga gatdäcken?
Om man nu kan ha med sig en extra uppsättning hjul till banan, skall man kanske kolla på vanliga helt omönstrade slicks då? Eller är det meningslöst i sammanhanget? Typ dyrt etc?
Regnar det så är väl de vanliga däcken bättre än R däck antar jag. Så det behöver ju inte vara gatlegala däck. (Det är väl tillåtet med vilka däck som helst på KM va?

)
Hare gott i värmen, vi hörs!
/Magnus
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 13:59
av Corinthian
meko skrev:...Lämpar det sig att montera R Däck på originalfälgar? Väljer man i.s.f. samma däckdim. som original? (245-45/17 fram 275-40/18 bak)
Vilka däck rekommenderar ni o var köper ni dem?
Finns det nån beg.marknad för R däck eller andra banracingdäck?
...
primärt så är det bra att köpa samma dimensioner.. annars går det bra att gå upp eller ned i dim. så länge som man bibehåller differensen i rullomkrets mellan fram och bak (använd länken i min signatur om du behöver räkna)
om man inte bibehåller differensen så påverkas känsligheten i antisladd- & spinn systemen.
Ralphs Däck har bra priser och snabba leveranser annars är det camskill.co.uk eller reifen.com som ligger bäst till, om man inte har bråttom.
Finns även en del på blocket och rejsa.se
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 14:27
av Bengt
Släng på toyo r888 på bilen och undra varför du inte gjorde det för länge sedan
Sen tankar du i 2.1 bar kalltryck o bara kör, gata o bana. Svårare är det inte

Ev. 245/40 fram och 275/35 bak så får du lite lägre däcksidor o bättre utväxling på köpet !
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 14:29
av Ubbe
Hej Magnus!
Kul att du ska köra KM
Jag är jätte nöjd med mina däck och kommer troligtvis köpa Toyo R888 - Toyo Proxes R888 265/35ZR18 RF
Toyo R888 - Toyo Proxes R888 305/30ZR19 igen.
Har kört över 1000 mil och ca 10 st bankörningar.Däcken fungerar utmärkt på gatan och är inte alls bullriga.
Kostar ca 13500kr i min dimension.
Ha det bra/ MVH Ubbe
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 14:35
av Bengt
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 16:42
av 745
meko skrev:Hej!
Ger upp på sökfunktionen.
Snart KM och i år kanske det blir till att vara med o. tävla. (Grattis alla andra, här kommer en körglad amatör i en standard C5 Automat!

Men med andra däck, då jäklar. Kanske.

)
Har tagit mig runt Mantorp på riktigt hyggliga tider t.ex. vid "Prova På Körning" på tidigare KM.
Har en -04 och den är faktiskt helt ok. Bromsar har jag bytt till typ semi-race utförande, dvs. skivor o belägg som klarar lite större påfrestningar.
Vilka däck rekommenderar ni o var köper ni dem?
Finns det nån beg.marknad för R däck eller andra banracingdäck?
Är det ens en bra idé i mitt fall eller kan det bli svårt att få upp tempen tillräckligt på R däck med en std.bil och riskerar man därmed kanske t.o.m. att få sämre grepp än med de vanliga gatdäcken?
Om man nu kan ha med sig en extra uppsättning hjul till banan, skall man kanske kolla på vanliga helt omönstrade slicks då? Eller är det meningslöst i sammanhanget? Typ dyrt etc?
Regnar det så är väl de vanliga däcken bättre än R däck antar jag. Så det behöver ju inte vara gatlegala däck. (Det är väl tillåtet med vilka däck som helst på KM va?

)
Hare gott i värmen, vi hörs!
/Magnus
Sökfunktionen är inte helt bra, men det är en bra början.
Härlig inställning & klokt att uppgradera efter hand man kommer lååångt med std grejor.
Omönstrade slicks är kul, men det blir lite overkill på en std gatbil, ram, chassi m.m flexar, påfrestningar på bromsar smörjning m.m. blir stora och i många fall är det icke tillåtna vid samband med sk Trackdays (vet ej vad som gäller för KM).
Därför rekommenderar jag R-däck i std dim, då kommer du inte heller få några problem med att få upp tempen eftersom du kör på hyffsade tider.
Kom ihåg att kolla/ställa in hjulvinklarna så får du ut max utav dina däck.
Alla däck har olika egenskaper och om det är någon som med en C5a har provkört flera R-däck & dessutom mätt varvtiderna så vore det intressant att ta del av resultatet.
Jag & andra har placerat sig betydligt bättre än normalt i blött med Kumho, så nu kommer både den snabbaste & den långsammaste bilen/föraren i Corvette Cup köra på Kumho
Beg. däck kan du hitta genom att tex googla.
Lycka till

Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 17:50
av meko
Hej alla! Tack för bra och snabba svar!
Hade kollat runt lite innan också och sneglat på just Toyo R888. Det är nog de som gäller!
Stancetech ligger bra till prismässigt men jag skall kolla med min däckfirma som vi använder i jobbet här i Lkpg. också. De brukar kunna trolla fram det mesta!
Om jag går ner ett snäpp i profil både fram o bak då blir det alltså inget problem med antisladd/spinn? Lägre utväxling på ett enkelt sätt som sagt o. det gör ju inget framför allt då jag har automat. Sen blir ju däcken stadigare också. Blir väl lite missvisning på hastighetsmätaren, men det är väl det enda "negativa" antar jag?
/Magnus
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 18:46
av Mange_C5
Jag har faktiskt en omgång R888 sittandes på original C5 Magfälgar som jag skulle kunna tänka mig att låna ut till den/dem som vill testa r-däck.
Villkoren (4st) är:
egen hämtning i Karlstad;
ingen medveten driftingaktivitet (däck i flisor är ett h-e att hantera och sannolikhet att köra sönder fälg);
återlämning i Karlstad (i år 2014!) och;
obligatoriskt besök på någon av tävlingarna vi kör i Corvette Cup.
Däckslitage, bromsplattor eller punka är inget som jag bryr mig så mycket om.
De är ok i mönstret men legat några år men gissar att om man hettar upp dem så vaknar de till liv igen, priset är ju i praktiken gratis förutom ställda villkor och man får vad man betalar för, hehe.

Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 19:28
av Ricky
R-dæck på bana, vært att satsa på?
Japp, det tycker jag absolut!

Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 21:02
av Åkerman
Hej
Jag har beställt på
http://stancetech.se/
12000:- för fyra däck inkl frakt
Min första bankörning blir KM
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tor jul 24, 2014 21:12
av Ricky
KUL!

Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: fre jul 25, 2014 7:00
av Bengt
Se till att åka med nån som kan banan för hyfsade spårval, eller åker med dig. Går lite snabbare att komma in i det, plus roligare. O vad gäller bankörning så är det läskigare att köra på Essingeleden än att köra på bana... Största problemet är väl att sen stoppa begäret att vilja ha MER

Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: fre jul 25, 2014 7:26
av 745
Åkerman skrev:Hej
Jag har beställt på
http://stancetech.se/
12000:- för fyra däck inkl frakt
Min första bankörning blir KM
Strålande

, då är du fast

SSM2015

Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: fre jul 25, 2014 21:24
av meko
Hej igen! Är det gummiblandningen GG som gäller på Toyo trippelåttorna?
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: fre jul 25, 2014 21:37
av Bengt
Tveksamt om det ens säljs nåt annat här ?
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: fre jul 25, 2014 22:34
av meko
Ok, det tolkar jag som ett "Ja!"

Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: fre jul 25, 2014 23:18
av Mange_C5
meko skrev:Hej igen! Är det gummiblandningen GG som gäller på Toyo trippelåttorna?
Ja.
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: lör aug 09, 2014 19:40
av meko
Tyvärr grabbar. Ni kommer bara att se mig i backspegeln på KM!
Finns nämligen inte ett R däck i min dimension i hela EU förrän till nästa säsong. Tro mig, jag har letat och haft proffshjälp.

Blir att nöta vidare på mina Advan Sport.
Inte utan att man kommer att tänka på diskussionerna genom åren på KM om att det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..!
Vi ses på KM - trots allt!
/Magnus
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: lör aug 09, 2014 19:58
av Bengt
Finns yokohama och kumho också !!
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: sön aug 10, 2014 11:01
av Corinthian
meko skrev:...det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..!
Vi ses på KM - trots allt!
/Magnus
Jo, jag har ju förespråkat detta under ett par år nu, hehe
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: sön aug 10, 2014 21:58
av Larzzon
meko skrev:Tyvärr grabbar. Ni kommer bara att se mig i backspegeln på KM!
Finns nämligen inte ett R däck i min dimension i hela EU förrän till nästa säsong. Tro mig, jag har letat och haft proffshjälp.

Blir att nöta vidare på mina Advan Sport.
Inte utan att man kommer att tänka på diskussionerna genom åren på KM om att det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..!
Vi ses på KM - trots allt!
/Magnus
Nu vet ja ju inte vilken dimmesion du söker. Men om man kollar på
Ralphsdack.se så finns de Toyo Proxes R888 i dimmesioner som passar på orginal C5 fälgar
235/45-17 &
275/40-18
Står iaf på deras sida att de finns i lager

Men du kanske redan har prata med dom?
/Marcus
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: sön aug 10, 2014 22:57
av Mange_C5
Mange_C5 skrev:Jag har faktiskt en omgång R888 sittandes på original C5 Magfälgar som jag skulle kunna tänka mig att låna ut till den/dem som vill testa r-däck.
Märkligt att fria r-däck på fälg inte var intressant nog för att testa eller ens värt att höra sig för?
Typ 10 000 kr billigare till priset av någon sekund/varv än att köpa nytt...
Nu är det hursomhelst försent för nu är däcken och fälgarna utlånade.
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: mån aug 11, 2014 8:30
av meko
Mange_C5 skrev:Mange_C5 skrev:Jag har faktiskt en omgång R888 sittandes på original C5 Magfälgar som jag skulle kunna tänka mig att låna ut till den/dem som vill testa r-däck.
Märkligt att fria r-däck på fälg inte var intressant nog för att testa eller ens värt att höra sig för?
Typ 10 000 kr billigare till priset av någon sekund/varv än att köpa nytt...
Nu är det hursomhelst försent för nu är däcken och fälgarna utlånade.
Hej! Mange, det var ju ett superkanonerbjudande såklart!

Men jag hade tyvärr ingen möjlighet att komma o. hämta dem så det hade inte funkat. Kunde ju svarat dig, men, men..! Sorry.

Dessutom så var (är) jag ganska inriktad på att skaffa en egen uppsättning!
Larzzon skrev:Nu vet ja ju inte vilken dimmesion du söker. Men om man kollar på Ralphsdack.se så finns de Toyo Proxes R888 i dimmesioner som passar på orginal C5 fälgar 235/45-17 & 275/40-18
Står iaf på deras sida att de finns i lager Men du kanske redan har prata med dom?
Japp. Har snackat med dem. Däcken finns inte. Lagersaldot på sidan stämmer inte.

Samma sak hos Stancetech.
Skall kolla lite efter de andra fabrikaten också, men det verkar allmänt tufft så här sent på säsongen. Man skall nog vara ute lite tidigare helt enkelt! Toyo verkar dock ligga väldigt bra till om man jämför och kollar på pris / hur nöjda folk är med dem!
Hittade lite läsning här:
http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp
/Magnus
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: tis aug 12, 2014 19:20
av Mange_C5
meko skrev:
Hej! Mange, det var ju ett superkanonerbjudande såklart!

Men jag hade tyvärr ingen möjlighet att komma o. hämta dem så det hade inte funkat. Kunde ju svarat dig, men, men..! Sorry.

Dessutom så var (är) jag ganska inriktad på att skaffa en egen uppsättning!
/Magnus
Hej, helt ok.
Erbjudandet var allmänt till den/dem som ville testa r-däck på tex Mantorp till helgen och då utan att behöva köpa egna, och i det perspektivet är det ju lite märkligt att ingen nappade.

Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: ons aug 13, 2014 9:51
av 745
Corinthian skrev:meko skrev:...det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..!
Vi ses på KM - trots allt!
/Magnus
Jo, jag har ju förespråkat detta under ett par år nu, hehe
Ja det har vissa fördelar, med den indelningen slipper man t.ex. diskussionen om bakhjulseffekt resp. motoreffekt.
Men jag tror att det bästa vore att vi anpassade oss till omvärlden och körde klassindelning enligt något befintligt reglemente t.ex. något TA reglemente eller Sportvagnsreglementet så skulle det bli lättare och billigare att börja tävla.
Dessutom skulle vi enkelt kunna samköra våra evenemang med andra vilket skulle göra det både billigare & enklare att arrangera tävlingar.
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: ons aug 13, 2014 14:54
av Ricky
Corinthian skrev:meko skrev:...det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..!
Vi ses på KM - trots allt!
/Magnus
Jo, jag har ju förespråkat detta under ett par år nu, hehe
Pratar vi "Oldies" så körs KM med endast en (1) klass.
Jag har vid ett flertal tillfällen efterfrågat åsikter om hur vi bör göra med klassning angående däcksval och trimning etc.
Dock får jag in väldigt lite svar och många svar och åsikter kommer från folk som inte kör eller kommer köra i klassen.
Detta tolkar jag som att folk är ganska nöjda med som det är.
Faran med att försöka göra det "rättvist" är att man då måste klassificera "vad är ett R-däck" och vad är inte ett R-däck..
Ska då en bil med 245-60-15 BF-Goodrich däck köra i samma klass som en bil med 385-45-18..? Ingen kör ju på R-däck...
Är en bil med en L-88 replika motor trimmad?
Är en bil med en 327 med aluminumtoppar trimmad?
I dag så nöjer vi oss med att alla som vill oavsett trimningsgrad, årsmodell (C1-C3) och däcksbredd och profilhöjd ska kunna köra bankörningen samt delta i KM utan att behöva investera pengar i extra hjul etc för att delta, dvs utan alla dessa regler som ska göra allt så "rättvist".
Är man inte nöjd så går det bra att ta kontakt.
//Ricky.
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: ons aug 13, 2014 23:06
av meko
Hej alla glada Corvettekamrater!
Vad rekommenderas för däcktryck på
standarddäck (Yokohama Advan Sport) till helgen?
Banracing 2,5 kg (runt om)?
Dragracing 2 kg (bak)?
Eller..?
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: ons aug 20, 2014 15:56
av Åkerman
Hej!
Köpte TOYO 888 295-30/18 275-40/17 Antispinn funkade inte alls låg på hela tiden, koppla ur och det blev väldigt halt att köra när det regnade.
Ser ut som jag har ballongdäck fram, tror ni att det blir bättre att byta till 255-40/17?
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: ons aug 20, 2014 16:39
av Corinthian
Åkerman skrev:Hej!
Köpte TOYO 888 295-30/18 275-40/17 Antispinn funkade inte alls låg på hela tiden, koppla ur och det blev väldigt halt att köra när det regnade.
Ser ut som jag har ballongdäck fram, tror ni att det blir bättre att byta till 255-40/17?
med dom dimensionerna får du helt fel förhållande i rullomkrets mellan fram och bakdäck...
det spelar ingen råll vilka dimensioner man använder så länge som man bibehåller differensen mellan fram & bakdäck... och dom får plats på ekipaget dvs..
vet inte vad det ska vara för skillnad på C5 (C6 är ca 4,3%).. använd länken i min signatur för att få det rätt.
Re: R däck till bana, värt att satsa på?
Postat: ons aug 20, 2014 21:12
av Mange_C5
Åkerman skrev:Hej!
Köpte TOYO 888 295-30/18 275-40/17 Antispinn funkade inte alls låg på hela tiden, koppla ur och det blev väldigt halt att köra när det regnade.
Ser ut som jag har ballongdäck fram, tror ni att det blir bättre att byta till 255-40/17?
Kör med 255/40/17 fram och 275/35/18 bak på C5Z06 org. fälgar (9,5" resp 10,5"), sitter perfekt, och funkar kanonbra med eller utan anti-spinn knappen. Olika bredder har olika anliggningsyta så bredare däck behöver inte automatiskt innebära mer kontaktyta på en given fälgbredd, samt att r-däck har en tendens att vara en storlek bredare än gatdäck med samma angivna dimension.
Så länge det inte är monsunregn eller stora pölar så är r-däcken snabbare än gatdäck, är testat av flera som rejsar och du ser inte ett gatdäck på tävling i regn (undantaget monsunliknande förhållande där det bara är frågan om att skyffla vatten).