U.S.A. import frågor.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
cliff
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 29, 2004 13:20

U.S.A. import frågor.

Inlägg av cliff »

Hej!

Har bestämt mig... om det inte är för mycket krångel, att ta hem en C5'a från USA. Täkte höra om det är någon som har gjort detta, och kan tipsa lite:

1: Någon modell/version av C5 som inte går att ta in?
2: Behöver man byta något på bilen?
3: Vad behöver man göra när man fått bilen till Sverige? (har importerat en hel del från Tyskland, och det är ju bara vägning + reg bes)
4: Tips på länkar/företag som fixar frakten över.

Tacksam för ALLA tips.

Mvh
Joacim
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Re: U.S.A. import frågor.

Inlägg av Stefan »

cliff skrev:1: Någon modell/version av C5 som inte går att ta in?
Z06an kan vara svår pga. att modellen inte säljs i Europa av GM och inte är typgodkänd i EU. Men man kan prova att ta in den som vanlig coupè
cliff skrev:2: Behöver man byta något på bilen?
3: Vad behöver man göra när man fått bilen till Sverige? (har importerat en hel del från Tyskland, och det är ju bara vägning + reg bes)
Bakljus lär du åka på att byta
cliff skrev:4: Tips på länkar/företag som fixar frakten över.
http://www.nordtrafik.se/
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
CORREN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 05, 2004 4:06
Ort: CORREN

Inlägg av CORREN »

jag har inte importerat någon bil från amerika, men vad jag har hört så måste man montera sidoblinkers, har även hört att säkerhetsbälten måste bytas till ce-märkta. prata med firmor som importerar bilar på heltid, dom borde ju veta.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: U.S.A. import frågor.

Inlägg av vette.se »

cliff skrev:Hej!

Har bestämt mig... om det inte är för mycket krångel, att ta hem en C5'a från USA. Täkte höra om det är någon som har gjort detta, och kan tipsa lite:

1: Någon modell/version av C5 som inte går att ta in?
2: Behöver man byta något på bilen?
3: Vad behöver man göra när man fått bilen till Sverige? (har importerat en hel del från Tyskland, och det är ju bara vägning + reg bes)
4: Tips på länkar/företag som fixar frakten över.

Tacksam för ALLA tips.

Mvh
Joacim
HardTop(FRC) och Z06 är inte typgodkända i Europa.

Du måste ordna framlyset(får inte vara orange ljus framåt), montera sidoblinkers, lyktglas bak(måste vara orange blinkers), sidomarkeringar bak. De sa inget om bältena i min bil så jag har USA original.

- vette.se sale!
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Jag har precis importerat en C4 LT4 1996 från USA (New York-området). Efter att ha klarat ut allt med säljaren, dvs överfört pengar till honom, så fick jag kontakt med ett företag som heter DAS Autoshippers. Dom ordnade med så att bilen hämtades hemma hos den jag köpte den av, och sedan fixade dom allting så att bilen kom till Göteborg. (www.dasautoshippers.com). Detta kostade 1275 dollar. Klart dyrare än bara båtfrakten (ligger på runt 750-800 dollar) men då ingick ju även att den hämtades dörr-hamn så att säga. Deras sätt att lösa allting på gick smidigt. Det som man MÅSTE tänka på är att "the title" (vår motsvarighet till registreringsbeviset) skall följa med bilen när den lämnar USA, annars får den inte lämna USA. Så fort bilen är skeppad så skickas detta hem till Dig, det ombesörjde DAS också (ingick i priset).
När bilen kom till Göteborg så åkte jag till skepningsfirman i Göteborg (Scandinavian Shipping AB) och legitimerade mig och fick några papper. Sedan ner till tullen och betalade 10% tull och 25% moms. Där fick jag ett nytt papper och sedan till ID-kontrollen på Skandiahamnen och därefter Port 2 och hämtning av bilen. Rederiet som hade anlitats heter HUAL (norsk firma) och allting hade gått fint, inga repor eller nåt konstigt alls.
Detta var min första bilimport, och tycker det gått smidigt. Om det blivit billigare än att köpa en bil i Sverige det kan diskuteras, men det som är utan tvivel är ju att på detta viset kunde jag få precis det jag önskade, dvs en vit LT4 Coupe med beige inredning och i mkt bra skick. Det finns mig veterligen inga sådana i Sverige (förutom min nu då...).
Fick den bara i fredags, så hur besiktningen skall gå det har jag hittills ingen erfarenhet av!

Hoppas det kan hjälpa något -

Christian
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

JO! En sak till.... :D

Har efter att tillbringat oändligt antal timmar och nästan riskerat min relation hittat ett antal mycket bra sidor i USA för att hitta själva bilen. Här är några favoriter....

www.corvettecountry.com
www.eliteautomotivegroup.com
www.thevette.net
www.autotrader.com
www.cars.com
www.corvettewarehouse.com

och även ebay.com är inte fel.

/Christian
Skriv svar