Sida 1 av 1
Temperaturer vid bankörning
Postat: ons aug 13, 2014 23:11
av meko
Hej!
Var bör man sätta gränserna när det gäller temperaturerna? (Vid lite hårdare körning, typ KM och bana alltså!

)
-Kylarvattnet?
-Oljan?
-Växellådan (automat)?
/Mvh Magnus
Re: Temperaturer vid bankörning
Postat: tor aug 14, 2014 11:10
av 745
meko skrev:Hej!
Var bör man sätta gränserna när det gäller temperaturerna? (Vid lite hårdare körning, typ KM och bana alltså!

)
-Kylarvattnet?
-Oljan?
-Växellådan (automat)?
/Mvh Magnus
Olja & oljetemperatur finns det många olika åsikter om.
Alla är nog dock överens om att oljan bryts ner snabbare vid höga temperaturer än låga och att temperaturkänsligheten varierar mellan olika oljor.
Själv vill jag aldrig gå över 130 grader, och då byter jag olja efter ca 2 timmars körning.
Re: Temperaturer vid bankörning
Postat: tor aug 14, 2014 14:17
av Bengt
Motoroljan klarar 250grader Göran
Edit : 130 låter som en bra nivå men korta stunder över det har knappast nån betydelse.
Bra olja klarar 100 grader till. Tänk på alla hotspots i turbomotorer, vi har inga sådana

Re: Temperaturer vid bankörning
Postat: tor aug 14, 2014 22:37
av Jake
Här finns lite matnyttig vad som händer om man inte håller koll på oljetempen.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... hilit=Olja
Kan tillägga att jag diskuterat saken med jason lagnan som har byggt motorn till min nya bil (jodå han har byggt bla byggt F1motorer)
Whats very important is the oil temperature should not exceed 120C as the oil will start to break down and the pressure will drop a lot at high temps
Re: Temperaturer vid bankörning
Postat: fre aug 15, 2014 9:46
av meko
Tackar! Intressant tråd, Jake!
/Mvh. Magnus