Sida 1 av 1

Min 454

Postat: sön okt 31, 2004 22:03
av Terner
Ahh,

Nu börjar det likna nåt

http://www.carandit.se/Vetten/454.jpg

Blocket klart topparna under bearbetning

http://www.carandit.se/vetten/topp.jpg

/Terner

Postat: sön okt 31, 2004 23:30
av frisk
såg att det stog 662 på en av topparna! E det kubiken?? 8)

Postat: mån nov 01, 2004 0:40
av Terner
Ja per cylinder hehe..

Nja snarare vikten. Allt vägs ju in och balanseras så klart.
Inga vibrationer=Bra vibrationer (och mer hästar)

/Terner

Postat: mån nov 01, 2004 18:16
av vett74
ser jädrigt fint ut det där!!
Vilka toppar är det?
8)

Postat: mån nov 01, 2004 21:03
av Terner
Motorn är från -73 likaså topparna gjutnummer enligt nedan:

Blocket har nr 3999289 och är gjutet 28 februari 1973 (454 72-79 2 bult)
Topparna har nr 353 049 och matchar motorn dvs gjutna 1973. (454 73-84 oval port, 255/119cc ports, 122cc open chamber)
Gjuten vev som är oslipad (std) på både vev- och ramlager.
Oborrad Std borr på cylindrarna.

Så såg det ut när jag handla motorn.
Nu är den borrad slipad balanserad och försedd med smidda twr-kolvar.

Topparna har fått nya ventilsäten, nya rostfria ventiler (oversize), nya styrningar, fjädrar, planats mm mm

Ok glömde lite bearbetning av kanalerna är oxå gjort.

Men allt kommer liksom att vara i originalförpackining om man tittar utanpå....fast lite gasa blir det väl

/Terner

Postat: tis nov 02, 2004 0:54
av Stefan
8)

Postat: lör nov 27, 2004 9:05
av Terner
Sä här vart "build sheet" :


BLOCK:
BORRAD 0.030, LINEHONADE RAMLAGERÄGEN, NYA KAMAGER, ARP BULTAR I RAMLAGERÖVERFALL.


TOPPAR:
PORTADE, UPPTAGNA FÖR MANLEY ROSTFRIA 1.88/2.19 VENTILER, BRONZE SLEEVES, CRANE VENTILFJÄDRAR CA: 125 FP I SÄTESTRYCK, PROVTRYCKTA, PLANADE 0.20 MM.


VEVPARTI:
RENOVERADE SAMT VIKTJUSTERADE VEVSTAKAR MED ARP BULT, VIKTJUSTERADE SPEED PRO KOLVAR 10-1 I GRUNDKOMPRESSION, SLIPAD VEVAXEL 0.010 RAMLAGERLÄGE SAMT 0.010 VEVLAGERLÄGE, VEVPARTIET ÄR BALANSERAT MED BOBVIKTER.


CRANE HYDRAULISK KAMAXEL VENTILLYFT IN/UT 0.500”, ADV. DURATION IN 280/ UT 290 , CRANE HYDRAULISKA LYFTARE, TRUE ROLLER KAMDRIVNING.


NYA SLITDELAR I OCH RUNT MOTORN: RAM/VEVLAGER, VATTENPUMP, OLJEPUMP, VENTILTÄTNINGAR, KOLVRINGAR, STÖTSTÄNGER, FROSTPLUGGAR, DRESS UPP KIT, TERMOSTAT, KAMLÅSNING SAMT KAMSTOPP.

UPPSKATTAD EFFEKT: 440-480 HK VID CA: 5300 V.
UPPSKATTAT VRIDMOMENT: 470-490 FP VID CA: 3600 V.


Alltså en ganska snäll 454 men ska bli kul att få i den och testa. Står just nu på en pall på garagegolvet och väntar på uppmärksamhet.
Finns ju oxå en viss potential om man skulle vilja klämma ut lite mer ur den senare hehe


/Terner

Postat: lör nov 27, 2004 10:56
av Peter
Låter som en mysig motor..Skönt att inte behöva växla så mycket.. 8) :lol: