Sida 1 av 1

Mäta upp kompression?

Postat: mån nov 01, 2004 9:03
av KrilleN
Tjabba alla.

Jag undrar hur man mäter upp kompressionsförhållandet på en V8.
Läste i ett gammalt inlägg att man måste ta isär motorn och mäta olika saker.....vad är det man mäter??? Finns det nån färdig formel?

De där instrumenten man sätter i tändstiftshålen mäter ju bara kompressionstrycket i cylindern.


Krille N

Postat: tis nov 02, 2004 19:55
av Stefan Arvidsson
Jo det är lite klurigt att få ut det.

Ett bra ställe för tips är:http://www.stahlmotor.se/kompression.html


Stefan

Postat: sön nov 07, 2004 0:45
av Abbe
man mäter kompförh lika på alla kolvmotorer
varför vill du ha reda på det

Postat: sön nov 07, 2004 1:38
av Björn Leidelöf
Det statiska kompressionsförhållandet anger volymskillnaden i cylindern mellan läget när kolven är i sitt nedersta läget och sitt översta läget.

Oftast är det så att man utgår från en otrimmad motor och vet då vad kompressionsförhållandet är genom tillverkarens uppgifter. Vill man sedan trimma genom att höja kompressionen så köper man kolvar, eller andra topplock där tillverkarn anger vad det nya kompressionsförhållandet blir. Men, är det dock så att man har en motor där man inte har en aning om kompressionsförhållandet så är det bara att plocka av topplocket och sätta igång och mäta.

1. Börja med att lägga topplocket upp och ner på en bänk. Skaffa t.ex. en genomskinlig plexiglasskiva och lägg den över en förbränningskammare. Täta med med t.ex.någon form av fett. Borra ett hål i plattan och fyll sedan på med vatten till dess att all luft försvunnit. Mät exakt hur mycket vatten det gick åt för att fylla förbränningskammaren = förbränningskammarens volym.

2. Ställ en kolv i sitt nedersta läge och mät volymen i cylindern. Är kolven plan på ovansidan räcker det med ett skjutmått etc. för att beräkna volymen. Gör sedan samma sak med kolven i sitt översta läge.

3. Ta nu de två volymerna beräknade i två och lägg till volymen av förbränningskammaren till varje, och till sist, ta nu förhållandet mellan dessa så får du kompressionen.

Har man så kallade högkompressionskolvar där ovandelen på kolven sticker upp ovanför cylindern och in i topplockets förbränningsrum då kolven befinner sig i sitt översta läge, så får man vara lite påhittig för att mäta hur stor volym det är på den delen som sticker upp.....

Mvh, Björn

Postat: sön nov 07, 2004 10:17
av StingrayRacing
Björn Leidelöf skrev: 3. Ta nu de två volymerna beräknade i två och lägg till volymen av förbränningskammaren till varje, och till sist, ta nu förhållandet mellan dessa så får du kompressionen.
Och här bör du även lägga till volymen för topplockspackningen.

Längst ned på denna länk: http://members.uia.net/pkelley2/DynamicCR.html finns ett program för att räkna ut statisk kompression samt dynamisk (med hänsyn taget till insugventilens stängning). 8)

Lycka till med milliliterglaset. :wink:

Postat: mån nov 08, 2004 11:45
av Björn Leidelöf
Topplockspackningen....bra påpekande! Glömde den biten i mitt svar ovan!

Mvh, Björn