Sida 1 av 1

TH400 - klonk när man lägger R

Postat: tor sep 04, 2014 22:42
av JohanLysen
Hej

Jag har en -74, 350 L82, TH400 och är nybörjare att meka med bilar.
Ett av felen på bilen är ett rejält klonk när man lägger i backen (R)

Idle är ca 700-750 när inte växeln ligger i, och kanske nedåt 500-550 med växel i.
Motorn går jämt och fint och växellådan växlar jämt och fint under körning tycker jag.
Den växlar ganska tidigt om man kör iväg lugnt, och drar man på så drar den ut varvet mer.
Kickdown fungerar nog som det ska tycker jag.
Möjligtvis kan man höra ett svagt klonk när den växlar ibland.

Jag anar att klonket när man lägger i R framförallt är en summa av alla glapp som finns överallt.

För att minska klonket när man lägger i R så har jag hittils funderat på;
* Inhandlat några olika bussningar till upphängningen av drivlinan som säkert kommer minska detta klonk något.
* Borde byta knutkors också, men inte kommit så långt ännu.
* Har inte bytt olja i växellådan än, men kollat nivå och men köpt filter och olja för att byta.


Men... nu till frågan...

Jag är även inne på spåret att det kanske går justera något på växellådan.
Är det någon som vet om det finns några justeringsmöjligheter?
Kanske går det få lådan att inte vilja "dra lika hårt" på låga varv (dåligt uttryck, men ni fattar nog vad jag vill).
Någon som har koll? Några tips?


Något annat att tänka på i detta sammanhang?

Re: TH400 - klonk när man lägger R

Postat: ons okt 29, 2014 21:04
av JohanLysen
Hello på er

Det blev tillslut ett oljebyte i växellåda, men den ligger på lika hårt ändå på låga varv när man lägger i R.
Byte av de bussningar som andra forum föreslagit resulterade inte i nån större skillnad
Har försökt mäta glappet i mina knutkors, men de känns stum och fin

De största glappet verkar finnas i diffen/klumpen själv (samt möjligtvis i bussningarna i övre infästningen)
Om jag tar tag högt och lågt på hjulen så kan jag tippa hjulen rejält, kanske 10cm.
Det verkar vara dags att renovera diffklumpen mao.

Är det någon av er som gjort detta jobb och har allmänna tips och råd?
Är det läge att lämna den till nån? vem?


Hittat en detaljerad tråd så länge;
http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... paper.html
och en svensk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=295710

Re: TH400 - klonk när man lägger R

Postat: ons okt 29, 2014 23:58
av heao
Du ska inte ha mer än max någon mm glapp i diffen. Detta beror på att det är dålig härdning i stålet på axlarna. Kolla fall driv axlarna har börjat gräva in sig i huset i sådana fall kanske du bör leta efter ett begagnat i USA kostar ca $500 + en renovering det. En renovering kostar här i Svedala 10 000 - 20 000 om du lämnar in den, beroende på omfattning av skadan och ställe.
Om du ska renovera själv så bör du vara över medel hobby mekaniker.

Re: TH400 - klonk när man lägger R

Postat: tor okt 30, 2014 0:19
av JohanLysen
Tack för svaret - bilen står på vinterförvaring så det där blir en fin överraskning till våren :)

Re: TH400 - klonk när man lägger R

Postat: tor okt 30, 2014 18:16
av StingrayRacing
Du behöver en press utöver normala verktyg (I alla fall om du inte särar på lamellpacketet, för det har jag inte provat.). I övrigt är det svåra att shimsa in pinion/krondrev då man deformerar och förstör en "midjerör" som sitter mellan lagrena på pinion axeln (ingående axel).

Det finns flera beskrivningar på hur man gör, så det är bara att leta lite på nätet.

Parts eller helrenovering kan du köpa här: http://www.axleandparts.se/ Riktigt hjälpsam och duktig kille. Är dock populär, så var ute i tid..

Re: TH400 - klonk när man lägger R

Postat: fre okt 31, 2014 22:46
av Mr. Beam
Jag fattade mod att tackla min diff efter denna (skriven av corvettegurun GTR1999 och med trevlig patriotisk stolthet över amerikansk kvalité....):

http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=77377


Visst, en del verktyg bortom Julas sortiment behöver du för att ro iland detta, men det är inte överdrivet svårt för någon som inte har centralmonterade tummar. Lycka till.

/Mr. Beam

Re: TH400 - klonk när man lägger R

Postat: lör nov 01, 2014 13:15
av moonray
KLONK !
Jag har nyrenoverad TH 400 med nya kardan axlar och ny diff klump.
Det klonkar ändå, men jag har ofta lite högre tomgång 900-1000 varv, (min 427 vill ha det)
Klonk vid back och ett Tjoff vid driven, detta är dock inte så störande, det är ju ändå BB vrid som
kommer in i lådan.
Min Volvo 83a, 245 aut (Borg-Warner 55) har klonkat i 18år, speciellt mellan 2a och Driven, om den växlar vid 50km.
Har jag mer gas så att den växlar senare typ 70km hörs inget.
8)

Re: TH400 - klonk när man lägger R

Postat: lör nov 01, 2014 15:48
av Smuggler
StingrayRacing skrev:Du behöver en press utöver normala verktyg (I alla fall om du inte särar på lamellpacketet, för det har jag inte provat.). I övrigt är det svåra att shimsa in pinion/krondrev då man deformerar och förstör en "midjerör" som sitter mellan lagrena på pinion axeln (ingående axel).

Det finns flera beskrivningar på hur man gör, så det är bara att leta lite på nätet.

Parts eller helrenovering kan du köpa här: http://www.axleandparts.se/ Riktigt hjälpsam och duktig kille. Är dock populär, så var ute i tid..
Jodå, Stig är duktig men se till att vara ute i extremt god tid...
För min del slutade det med att jag efter 8 (!!!) månaders tjatande åkte ner för att personligen hämta min diff. Den stog han i princip och drog fast ändlocket på när jag klev in genom dörren. Så var ute i god tid!

Re: TH400 - klonk när man lägger R

Postat: fre nov 07, 2014 17:07
av JohanLysen
Hello på er

Har fått lite tips och råd på annat håll också.
Just nu lutar det åt att jag beställer ett kit med bussningar under vintern, samt troligtvis även hjullager.
På så sätt är "allt annat ganska stumt" innan jag ev ger slaktar mig på diffen isig då den biten känns lite lagom över min förmåga.
Om det blir hyggligt bra av nya bussningar och lager så kanske jag skippar renoveringen av diffen.

/Johan