Sida 1 av 1
Centerline fälgar
Postat: ons nov 03, 2004 22:51
av johan lu
Jag har tänkt att skaffa centerline fälgar till min c3 -70.
Funderar på 15X10 bak o 15X8 fram samt lämpliga däck.
Typ 295,60,-235,60 fast mönstrade slicks bak. L60,15 är väl desamma.
Är det någon som har något liknande och event någon synpunkt.
Sätt gärna in någon bild
Postat: ons nov 03, 2004 23:12
av frisk
jo det har jag fast med 255 och 235 på. ska dock bli DOT-däck när jag slipat ner dom till våren

Postat: tor nov 04, 2004 0:28
av vett74
jo hade centerline förut innan ja satte på rallye wheels
här är en bild från 2 år sen

hade 8X15 runt om med 245/60/15
Postat: tor nov 04, 2004 13:30
av Booster
15x10 + 295/60 bak kan väl ändå inte funka utan kraftiga modifieringar av hjulhus etc.? Jag hade funderingar på liknande med min 70:a men slog det ur hågen.
Bengt
Postat: tor nov 04, 2004 16:00
av gbak
Ang fälgar!
Är det nån av er som har ett par std fägar ev med däck till salu eller för utlåning (till reg besiktning)?
Jag tror inte att min importerade C3 -71 klarar reg besiktningen.
Det sitter 1" spacers monterat förutom att fälgarna i sig troligen inte heller klarar den 20mm offset ökning som bilprovningen accepterar.
/gbak
Postat: tor nov 04, 2004 17:02
av Christian Larsson
vett74 skrev:

Precis så ska ett par fälgar se ut!
Du råkar inte ha kvar dom och vill sälja dom möjligen?

Kanske frågat tidigare, kommer ihåg att jag sett dom där fälgarna förut på din bil.
Postat: tor nov 04, 2004 18:29
av vett74
eeh jo har kvar två st
dom andra vart lite skadade mot en trotoarkant

Re: Centerline fälgar
Postat: sön dec 05, 2004 9:51
av 2QIK4U
johan lu skrev:Jag har tänkt att skaffa centerline fälgar till min c3 -70.
Funderar på 15X10 bak o 15X8 fram samt lämpliga däck.
Typ 295,60,-235,60 fast mönstrade slicks bak. L60,15 är väl desamma.
Är det någon som har något liknande och event någon synpunkt.
Sätt gärna in någon bild
Det är perfekt om du har tex ZL-1 skärmbreddare,,jag har kört exakt den kombinationen på 3 av mina 69 cabbar 10x15bak/8x15 fram
bak med BFG Euro radial 295-50-15 och fram 245-60-15....Kanonutseende!! och vägrepp!!
lycka till!!
Postat: sön dec 05, 2004 9:52
av 2QIK4U
Vi kommer även köra exakt samma på dotterns -68 cab som vi hålleer på att byg upp tillsammans.....
Postat: sön dec 05, 2004 11:11
av StingrayRacing
Så här ser 295/50-15 ut på min bil med skärmbreddare, 265/50-15 fram. Fälgbredd 13 resp. 10 tum.
I mitt tycke är fördelen med 15 tums fälgar att man har kvar den klassika muskelbilslooken samt priset, men nackdelen är att få tag i däck. Man kan få tag i däck med fartindex S och T, mao runt 170 blås, men sen är det stopp om man inte börjar titta på dragradial etc. Med andra ord kan det kanske vara smart köpa 17-tums hjul eller större för att få tag i de däck och mönster som man vill ha, även om man då går ifrån den klassika looken.

Postat: sön dec 05, 2004 13:55
av 2QIK4U
WOW!! det ser jag ut som Harry Glassarkungens gamla...eleer är det den som en tjej från Köping hade??
mvh
Postat: sön dec 05, 2004 14:21
av StingrayRacing
Harry Glassarkung...!!
Nej, jag köpte den från Bosse i Hallsta för 5 år sedan. Han hade haft den sen -86.
Postat: sön dec 05, 2004 14:56
av 2QIK4U
hahaha,,,Det fanns en känd streetracer i Stockholm mitten 80-tal som hette Harry Svessnon och han kom som bäst 4 i SO -85(förlorade mot mig om bronset....hans Vette hade såna fälagr och den hade en org L88 finns med i repotage i Power 84/85 nån gång...Klart snygg bil !! Är det Du eller Bosse som får ta åt sig mesta av äran??
mvh
Postat: sön dec 05, 2004 14:57
av 2QIK4U
fast Harry Glassaarkungens var en 69:a kom jag på...
Postat: sön dec 05, 2004 21:01
av StingrayRacing
2QIK4U skrev:Är det Du eller Bosse som får ta åt sig mesta av äran??
mvh
Alla fyra ägarna får nog ta äran för sin del:
Bergner i Orsa tog in kärran -76 och breddade den och helsvetsade ramen+galvade den.
Skoglund i Lysekilstrakten köpte den -85 och lackade om den svart (Bra lack för den sitter på ännu, även om det börjar bli dax för en ny).
Bosse lackade stripsen och byggde om motorn kraftigt, men var lite för spetsig i karaktären för min smak (bl.a. rullkam med duration 252/262@.050 samt .708 i lyft), så när jag totalrenoverade den för två år sedan fixa jag så det blev vrid i den också (hydralrulle på 226/234@.050 , .610 lyft). Så nu behöver man inte varva om man inte känner för det...
Körde du Corvette redan då -85?
Postat: mån dec 06, 2004 9:18
av 2QIK4U
nä...-85 körde jag ifrån Corvetter...*s*(ombyggd Camaro)
Däremot hjälpte jag lillebror en hel del med hans -68 cab då.....
mvh
Postat: mån dec 06, 2004 20:21
av KrilleN
Hallå.....
Såg att ni snackade om skärmbreddningar......
Jag har sett två olika sorters breddningar.....dels den som du har stingrayracing och den som är på bilden på sidan.......den breddningen som är på bilden är det stämplat ecklers innuti på baksidan.....men vart köper man den breddningen som stingrayracing har.....nån som vet?
Jag har sett båda berddningarna på flera bilar så de är ju serietillverkade av nåt företag båda två.
http://web.telia.com/~u51000603/magnusbla.jpg
Krille N
Postat: mån dec 06, 2004 21:00
av StingrayRacing
Krille - Dom här nissarna
http://www.acivette.com/ påstår sig ha mina breddare i sitt sortiment, då de har snott mitt foto på min bil.... och lagt upp på sin sida.
Om du tittar längst ner under C3 / Ground effects, så ser du dem. De är dock inte helt lika då dom är mer rundade i fram och bakkant.
De håller precis på att diskutera breddare på CorvetteForum:
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... der+flares
Kika på det stora fotot, de ser nästan ut som de jag har, med kantigare fram/bakkant jämfört ACIVETTE.
Vilka som sitter på min kan jag tyvärr inte svara på, då dom blev monterade på 70-talet, som du kanske läste.
MVH Lasse
Postat: mån dec 06, 2004 22:32
av KrilleN
Hallo...Lasse
Ok.....jag tycker iallafall dina breddningar är fetare än de som vi har....men vi har ju "inbyggt" stänkskydd på våra....
Om du vill se lite bilder på bilar i skaraborg kan du ju gå in på min hemsida.....
www.v8skaraborg.cjb.net
Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.
MVH Krille N
Postat: mån dec 06, 2004 22:47
av StingrayRacing
KrilleN skrev:
Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.
Riktigt fina bilar! Väldigt fin lila färg på 69:an.
//Lasse
Postat: mån dec 06, 2004 22:55
av Peter
KrilleN skrev:Hallo...Lasse
Ok.....jag tycker iallafall dina breddningar är fetare än de som vi har....men vi har ju "inbyggt" stänkskydd på våra....
Om du vill se lite bilder på bilar i skaraborg kan du ju gå in på min hemsida.....
www.v8skaraborg.cjb.net
Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.
MVH Krille N
Så det e så Stefans bil ser ut.

..Hälsa honom från mig..
Postat: tis dec 07, 2004 3:33
av Stingray
gbak skrev:Ang fälgar!
Är det nån av er som har ett par std fägar ev med däck till salu eller för utlåning (till reg besiktning)?
Jag tror inte att min importerade C3 -71 klarar reg besiktningen.
Det sitter 1" spacers monterat förutom att fälgarna i sig troligen inte heller klarar den 20mm offset ökning som bilprovningen accepterar.
/gbak
Kolla om du kan få tag i ett par BMW fälgar att besikta med...
Postat: tis dec 07, 2004 8:13
av StingrayRacing
Stingray skrev:Kolla om du kan få tag i ett par BMW fälgar att besikta med...
Tyvärr är inte alla BMW fälgar lika. Jag har provat med 5-serien 1996-2003 (E39) och de passar i alla fall, vet dock ej om offset är perfekt, men de går fria från bromsoken. 3-serien har ett par millimeter mindre centrumhål, så där är det nog gränsfall.