Startproblem LT4 1996!!
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Startproblem LT4 1996!!
Hej!
Skulle idag hämta min 1996 LT4 med alltså 6-växl man i GBG hamn. Upptäckte snart att batteriet var helt dött, stendött alltså. Fick efter lite tid hjälp med startkablar. Allt tänds upp, startmotorn kör runt för fulla muggar, men inte tecken till att den vill starta. Provade flera gånger, sista gångerna med full gas i ca 10 sek, senare test om 3 sekunder, inte ett liv.
Undrar nu om det kan vara nåt med att den varit helt strömlös, med larmet eller PKE-systemet. Kollade alla säkringar inne i bilen, men har inte kollat dom i motorutrymmet ännu.
Är ju ingen expert, men eftersom startmotorn kör runt ok så känns det ju inte som om det är något med nåt tjuvsystem eller så. Får imorgon försöka reda ut om det kommer gnista, eller om det inte kommer nån soppa fram. Ser ut enligt mätare att vara ca 40% av tank. Observera att jag inte själv sett bilen i verkliga livet tidigare, men enligt (i mitt tycke) mycket trovärdiga säljaruppgifter så var det inget problem alls med bilen när den lämnade NY för 7 veckor sen......
TACKSAM för synpunkter....
/Christian
Skulle idag hämta min 1996 LT4 med alltså 6-växl man i GBG hamn. Upptäckte snart att batteriet var helt dött, stendött alltså. Fick efter lite tid hjälp med startkablar. Allt tänds upp, startmotorn kör runt för fulla muggar, men inte tecken till att den vill starta. Provade flera gånger, sista gångerna med full gas i ca 10 sek, senare test om 3 sekunder, inte ett liv.
Undrar nu om det kan vara nåt med att den varit helt strömlös, med larmet eller PKE-systemet. Kollade alla säkringar inne i bilen, men har inte kollat dom i motorutrymmet ännu.
Är ju ingen expert, men eftersom startmotorn kör runt ok så känns det ju inte som om det är något med nåt tjuvsystem eller så. Får imorgon försöka reda ut om det kommer gnista, eller om det inte kommer nån soppa fram. Ser ut enligt mätare att vara ca 40% av tank. Observera att jag inte själv sett bilen i verkliga livet tidigare, men enligt (i mitt tycke) mycket trovärdiga säljaruppgifter så var det inget problem alls med bilen när den lämnade NY för 7 veckor sen......
TACKSAM för synpunkter....
/Christian
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Hmmm....så långt har jag inte tänkt. Inga risker med det? Startgas alltså....
Skulle inte förvåna mig om den startar imorgon när den stått och torkat upp i ett varmt garage under natten iofs....
Läste någons inlägg att LT1 var känd för att inte trivas med fukt etc. Nu är ju detta en LT4, men det är ju inga större skillnader vad gäller hur fukt skulle påverka...tack för tipset dock! Kommer att meddela utgången av problemet. Hur roligt var det att hämta bilen efter sjuuuuuuuuuuu veckors väntan, och så startar den inte??!?
/Christian
Skulle inte förvåna mig om den startar imorgon när den stått och torkat upp i ett varmt garage under natten iofs....
Läste någons inlägg att LT1 var känd för att inte trivas med fukt etc. Nu är ju detta en LT4, men det är ju inga större skillnader vad gäller hur fukt skulle påverka...tack för tipset dock! Kommer att meddela utgången av problemet. Hur roligt var det att hämta bilen efter sjuuuuuuuuuuu veckors väntan, och så startar den inte??!?
/Christian
hmmm finns det några risker med startgas så står dom nog på burken.... jag vet iallefall inga.
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Bilen står på "torre" i helgen i varmt garage, kommer inte åt den just nu, men batteriet laddas upp till fullt. Med lite tur och benen i kors så kanske den helt enkelt startar på måndag. Den kanske inte gillade transporten från ett soligt Long Island till ett pissregnande Göteborg........../Christian
startar den på startgas kan du ju kolla om du har bränsletryck.
Corvette C4 -94 6vxl
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Precis - startar den då så är där ju i alla fall gnista. Då blir ju bränsletillförseln nästa fråga.
En HELT annan fråga (om nån vet som ser). Jag tänkte lägga in en liten miniatyrbild på min nya skönhet, så jag kollade i min profil. När jag kollar på bilderna där nere så kan jag välja en sk Avatar-bild, eller länka till en sida. Har gjort en liten miniatyrbild av min egen bild som håller måttet, men hur tusan får jag in den dit?? Nu ligger den lokalt på min PC.
Skall väl inte behöva skapa en web-sida och länka dit för att få dit en liten bild?
/Christian
En HELT annan fråga (om nån vet som ser). Jag tänkte lägga in en liten miniatyrbild på min nya skönhet, så jag kollade i min profil. När jag kollar på bilderna där nere så kan jag välja en sk Avatar-bild, eller länka till en sida. Har gjort en liten miniatyrbild av min egen bild som håller måttet, men hur tusan får jag in den dit?? Nu ligger den lokalt på min PC.
Skall väl inte behöva skapa en web-sida och länka dit för att få dit en liten bild?
/Christian
startproblem
Kan väl inte varit så att något stöldskydd gick in när du provade starta den utan ström?.Ett klassiskt sätt att stjäla en c4 var ju att punktera batteriet,återvända efter några timmar och bryta upp bilen,och sedan starta upp den med startkablar.det är ju lagt in tids spärrar i startspärren,så undrar om du inte har något sådant problem.Kan ju även ha oxiderat någonstans under transporten.misstänker att du antagligen måste byta batteri,men det är billigare än en generator.men det bord väl klara sig till våren.
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Hej igen och tack för alla tips.
Det har varit lite svårt att kolla igenom keyless-systemet och såvidare när batteriet varit helt dött. Eftersom jag bor högt upp på ett berg och har en backe som är löjligt brant hem till huset så vågade jag inte köra vetten upp när den stod på bilsläpet. Om något skulle gått fel där så hade det varit en katastrof...kan se min nya investering rulla av släpet, ner för grusbacken och bli en hög av glasfiberbitar
. Så tanken var att ta den på släp från Göteborg och hem, rulla av den en bit från hemmet, provköra och sedan köra upp den för egen maskin till garaget (med glad hjälp av ASR-systemet uppför brant grusväg). När detta nu gick i stöpet så fick jag hitta ett alternativ snabbt, och det blev en kille som håller på med USA-bilar och som kunde ta hand om den först. Det hela har nu slutat med att bilen står inne i hans garage och jag kommer inte åt den förräns måndag.......men där står den varmt och batteriet skall bli laddat. Då skall vi undersöka allt detta med startspärrar, PKE-system, nycklar etc.
Då torde vi kunna komma fram till om det är något som Ni påtalar med tjuvsystem etc (inte omöjligt) eller något annat som "surat" på överresan.
Fortsättning följer efter helgen........
Det har varit lite svårt att kolla igenom keyless-systemet och såvidare när batteriet varit helt dött. Eftersom jag bor högt upp på ett berg och har en backe som är löjligt brant hem till huset så vågade jag inte köra vetten upp när den stod på bilsläpet. Om något skulle gått fel där så hade det varit en katastrof...kan se min nya investering rulla av släpet, ner för grusbacken och bli en hög av glasfiberbitar

Då torde vi kunna komma fram till om det är något som Ni påtalar med tjuvsystem etc (inte omöjligt) eller något annat som "surat" på överresan.
Fortsättning följer efter helgen........

- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
på min kompis C4 -94 så gick inte startmotorn runt när han lyckades sätta igång stöldskyddet.
Corvette C4 -94 6vxl
Skapa mini
Christian!
Du måste ladda upp din bild någonstans ute i cyberrymden.
Jag laddade upp min bild på http://www.mypix.se, tjänsten kostar inget.
Men du måste vara medlem där och ange din mail så det kommer väl lite reklam emellanåt antar jag. Du behöver inte ens göra miniatyrer själv utan när du laddar upp en bild så skapar Mypix egna miniatyrer.
När du väl har en bild uppladdad så är det bara at markera miniatyren och välja properties (med höger musknapp) så har du adressen där.
Hela grejen går ut på att du skall beställa bilder från Mypix men det är inget tvång, du kan bara utnyttja utrymmet om du vill. Du får 1 Gb i utrymme så börjar din HD bli full kan du alltid ladda upp på Mypix.
/gbak
Du måste ladda upp din bild någonstans ute i cyberrymden.
Jag laddade upp min bild på http://www.mypix.se, tjänsten kostar inget.
Men du måste vara medlem där och ange din mail så det kommer väl lite reklam emellanåt antar jag. Du behöver inte ens göra miniatyrer själv utan när du laddar upp en bild så skapar Mypix egna miniatyrer.
När du väl har en bild uppladdad så är det bara at markera miniatyren och välja properties (med höger musknapp) så har du adressen där.
Hela grejen går ut på att du skall beställa bilder från Mypix men det är inget tvång, du kan bara utnyttja utrymmet om du vill. Du får 1 Gb i utrymme så börjar din HD bli full kan du alltid ladda upp på Mypix.
/gbak
startproblem
Jag uttryckte mig nog konstigt,men min tanke är att bilen stått i en container med strömmen ansluten,och så har stöldskyddet fått för sig att bilen rört sig,(det är ju vågor till havs) så kanske till och med larmet gått,men krämen i batteriet tog slut under resan,så när du provade starta den med kablar hade den ingen möjlighet att återställa sig.I så fall borde den gå som ett spjut med nyladdat batteri,men antagligen måste larm o dyl återställas.Men det antar jag görs med förar dörrens lås som förr.
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Ingo!
Jag är helt inne på din linje. Även om en "vanlig" bil skull nöja sig med startkablar för att gå igång och sedan några mils körning för att ladda upp sig så funkar det nog inte lika smärtfritt på Corvetten. Men med ett fullladdat batteri på plats igen, borde saken hamna i ett helt annat läge. Det är ju dessutom en förutsättning för att jag skall kunna koda in PKE-nycklarna igen och se att det systemet fungerar. Måndagen är förhoppningsvis den dagen då jag får höra min LT4 sjunga för första gången.......Tack för tipsen....!
/Christian (denna gång med bild)
Jag är helt inne på din linje. Även om en "vanlig" bil skull nöja sig med startkablar för att gå igång och sedan några mils körning för att ladda upp sig så funkar det nog inte lika smärtfritt på Corvetten. Men med ett fullladdat batteri på plats igen, borde saken hamna i ett helt annat läge. Det är ju dessutom en förutsättning för att jag skall kunna koda in PKE-nycklarna igen och se att det systemet fungerar. Måndagen är förhoppningsvis den dagen då jag får höra min LT4 sjunga för första gången.......Tack för tipsen....!
/Christian (denna gång med bild)
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Måndag...
Batteriet tagit laddning helt ok. Allting tyder nu på bensinpumpen, inget tryck alls fram. Om det är själva pumpen eller om det är så att det inte skickas nån ström till pumpen håller väl på att kollas just nu. Status den samma, bilen står hos proffsen, hoppas på första provtur imorgon....om ny pump behövs och finns i Sverige dvs.
/Christian
Batteriet tagit laddning helt ok. Allting tyder nu på bensinpumpen, inget tryck alls fram. Om det är själva pumpen eller om det är så att det inte skickas nån ström till pumpen håller väl på att kollas just nu. Status den samma, bilen står hos proffsen, hoppas på första provtur imorgon....om ny pump behövs och finns i Sverige dvs.
/Christian
Verkar som förre ägaren har kopplat en strömbrytare för att bryta
spänningen till pump och ev. tändning.
Kan vara värt ett försök att ta kontakt med förre ägaren, inte ovanligt
att ägare av värdefulla bilar ytterligare försvårar för ev. billånare.
Annars leta i handsfack eller på panelen ovan pedalerna efter strömbrytare.
Det är ju tyvärr lätt att stjäla en Corvette genom att kortsluta batteriet,
en kraftig plåt på rätt ställe försvårar, jag tror alla C4 ägare kan räkna ut
vad den skall placeras.
Lycka till
Kjelle
spänningen till pump och ev. tändning.
Kan vara värt ett försök att ta kontakt med förre ägaren, inte ovanligt
att ägare av värdefulla bilar ytterligare försvårar för ev. billånare.
Annars leta i handsfack eller på panelen ovan pedalerna efter strömbrytare.
Det är ju tyvärr lätt att stjäla en Corvette genom att kortsluta batteriet,
en kraftig plåt på rätt ställe försvårar, jag tror alla C4 ägare kan räkna ut
vad den skall placeras.
Lycka till
Kjelle
Senast redigerad av Kjelle den mån nov 08, 2004 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
kan vara så enkelt som en säkring eller ett relä &så. Lycka till!
Corvette C4 -94 6vxl
startproblem
Tänk på att stöldskydden är tidsberoende,alltså att man kan måsta vänta några timmar.Var strömmen bruten i helgen när bilen stod på laddning?,skumt om pumpen lagt av så där tvärt,för bilen var säkert körd in i containern.Fungerar verkligen "keyless entry"?
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Det är konstaterat att i alla fall bensinpumpen är kass. Ny kommer idag. Dessutom hade en säkring gått, nån till stöldskyddet. Det går ju inte att utesluta att det är nåt mer ännu. Jag misstänker starkt att nån försökt starta bilen på båten eller vid nån omlastning med nån form av start-booster, och att nåt gått åt pipan där. Bilen är fortfarande hos en verkstad, och jag får ju bara låta dom ro det hela i land. Men det känns inte så kul att ha behövt lämna iväg bilen det första man gör och inte ha kontroll över felsökning etc. Å andra sidan så har jag inte tillräckliga kunskaper när det gäller elektronik på denna typ av bil så jag tror inte att jag hade rett ut detta själv ändå. Och detta är första Corvetten, första importen....så jag antar att man skall härdas. Kan ju ångra lite nu att jag inte såg till att bilen skeppades i en egen container istället för en car-carrier. /Christian
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Ha Ha härligt... Då kan vi förvänta oss bilder på kolmaskar innom kort då 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85