Sida 1 av 2
Koppling..
Postat: tor nov 04, 2004 19:41
av Peter
Ni som åker med manuella lådor,vad använder ni för koppling?Hays,Mcleod,Centerforce osv osv

Postat: tor nov 04, 2004 21:09
av Gide
Jag har en Ceterforce DF koppling och den funkar mycket bra lätt trampad och bra bett i den.
Kolla
http://www.centerforce.com/flash/gen_main.html
Postat: tor nov 04, 2004 22:30
av Peter
Jo,jag har tittat på dom men en kommer nog inte att hålla(?) enligt centerforce..Men dom e ruggigt balla
Lutar mot en RAM koppling..
Postat: tis nov 09, 2004 0:03
av Fredriksson
Peter skrev:
Jo,jag har tittat på dom men en kommer nog inte att hålla(?) enligt centerforce..Men dom e ruggigt balla
Lutar mot en RAM koppling..
håller inte Centerforce Dual Friction?, mot vad?
kör själv denna i 454:an, funkar utmärkt... se bara till å svarva svänghjulet, å kör in kopplingen rätt så håller den nog för det mesta..

Postat: tis nov 09, 2004 13:23
av Jake
Jag kör Hays S&S setup med min kompressor 350.. Lite tungtrampad men går in fint och mjukt.. Centerforce höll knappt en säsong för en annan kille (383 kompressor).. RAM skippade jag pga att den skulle ha blivit för aggresiv(deras RACE version)..
och vad du än gör svarva INTE svänghjulet, skärplattan kommer nämligen att studsa på svänghjulen eftersom det blir ojämt pga värmeflytningardessa är ruggit hårda.. .. Detta lededr till en ojämn yta och sliter en aggresiv lamell tex RAM på nolltid..
SLIPA ALLTID SVÄNGHJULET..
Postat: tis nov 09, 2004 23:19
av Fredriksson
Jake skrev:Jag kör Hays S&S setup med min kompressor 350.. Lite tungtrampad men går in fint och mjukt.. Centerforce höll knappt en säsong för en annan kille (383 kompressor).. RAM skippade jag pga att den skulle ha blivit för aggresiv(deras RACE version)..
och vad du än gör svarva INTE svänghjulet, skärplattan kommer nämligen att studsa på svänghjulen eftersom det blir ojämt pga värmeflytningardessa är ruggit hårda.. .. Detta lededr till en ojämn yta och sliter en aggresiv lamell tex RAM på nolltid..
SLIPA ALLTID SVÄNGHJULET..
ääum... jag menade ju planslipa svänghjulet...

Postat: lör nov 13, 2004 22:33
av 74Cab
Jag har kört med min Centerforce Dual Friction i flera år i en 383'a
utan minsta problem. Kör under 13 på strippen.
Kompisen har kört med Centerforce Dual Friction koppling i en 434'a small block med över 550 hp, också han utan minsta problem.
Kan varmt rekommendara en sådan.
/Anders
Postat: tis dec 07, 2004 18:45
av Börje
Hej Peter
Har du fattat något beslut om koppling?
Är lite nyfiken.
/Börje

Postat: tis dec 07, 2004 19:22
av 2QIK4U
Vad pallar en Centerforce enligt dem??
Vore kul att veta för jag är ju påväg in i manuellträsket nu igen då jag har en 6 petad på väg hem....
mvh
Postat: tis dec 07, 2004 19:55
av Peter
Centerforce Dualfriction ska ju palla 90% mer än orginal. Har pratat med många som åker denna bakom väldigt vridstarka motorer och den funkar bra för dom,men jag känner att jag vill inte göra om detta jobb igen om ett tag.
Har inte köpt någon koppling än,men det lutar åt en RAM koppling som ska hålla bra..
McLeod har jag ochså funderat på men inte fått något svar av dom om vad man ska ha för något.
Sachs ska jag kontakta o se om dom kan skramla ihop något.

Postat: tis dec 07, 2004 20:50
av 2QIK4U
Jag har bara bra erfarenheter av McLeods(notera namet-internt skämt) 2- skiviga koppling men jag var lite inne på testa en Centerforce....och dubbla effekten mot org?? vad??
Har du inga vrid/effekt siffror?
mvh
Postat: tis dec 07, 2004 21:01
av Peter
Jo,Connor. Siffrorna jag har o jobba emot e 850Nm i vrid,så min Street `n strip Hays blir lite grinig när man står på lite på 3an o 4an..Känns som att gasa på en skoter,det låter mer men inget mer..
Postat: ons dec 08, 2004 0:17
av 2QIK4U
upprepar frågan,,,Du har inga siffror från Centerforce vad de menar att grejorna håller för??
mvh
Postat: ons dec 08, 2004 11:51
av Jake
Jag letade efter siffor på centerforce när jag skulle köpa koppling.. Men jag hittade inge och när jag mailade dom så sa dom att den tål 90% mer än org.. och vad har man för nytta av det

?? Det är samma sak med många av de andra kopplingarna, kan väl ha med risken att bli stämd att göra...
Postat: ons dec 08, 2004 11:55
av 2QIK4U
Jake Hur mkt MOS har du i maskin då?? vi kan ju börja göra en egen undersökning och se var gränsen går,,,,,fast det beror oxå mkt på hur man kör,,,,jag har själv aldrig hört nån som kört sönder en Centerforce....men de flest a kör ju rätt snällt med...min kompis Lasse körde sönder en i en Nova -66 med en 331 framför och den bör inte vara SÅ stark(fast jag byggt den åt honom)att den knäcker gränsen,,,,annars är det risk att jag köper en MCLeod som jag vet håller,,,,fast det är nästan lite overkill....
mvh
Postat: mån dec 13, 2004 20:39
av Peter
Har beställt en RAM koppling som ska kunna hålla emot ..
RAM 402 tryckplatta
RAM 980 lamell
RAM 488 urtrampningslager..
Nu återstår bara örnjobbet att byta den..

Postat: mån dec 13, 2004 21:42
av Jake
Peter, tror att du gjorde ett bra val med RAM kopplingen med tanke på din effekt.. Vad som återstår att se är om jag kommer att få problem med min Hays S/S koppling?? Vet inte hur mycket mos jag har i bitarna

.. och det kommer att bli mer till nästa år.. Med den setupen jag hade i sommras så spottar DD2003 ur sig 400 hk & 550 lb/ft (och nej DD är ingen absolutsanning, och jag gillar det inte men det ger en uppskattning).. Jag har en känsla av att HK'n ligger hyffsad när jag kollar på soppan som går in i motorn.. Men 750 Nm..... njae.. Polarns 383 som tog död på centerforcekopplingen, höll knappt 200 mil, har runt 800Nm..
Postat: tor dec 30, 2004 11:37
av Börje
Hej
Hart följt snacket om koppling. Hur kom du fram till ditt val Peter?
På RAM:s hemsida rekommenderar man att endast använda deras
svänghjul tillsammans med 900-seriens lamell. Kommer du att använda GM orginal svänghjul?
Postat: tor dec 30, 2004 11:56
av Peter
Jag skickade ett mail till RAM med lite fakta om motorn och hur bilen skulle användas.
Jag fick då ett svar som innehöll två olika "setups", en för gata och för Racing.
Jag valde deras gatsetup. I racesetupen ville dom att man skulle använda deras stålsvänghjul som är Sfi taggat men annars sa dom inget ang org svänghjul.

Postat: tor dec 30, 2004 17:51
av Börje
Hej igen
Jag tror jag har en liknande motor som din så det är kanske en bra
lösning för mej med.
Vem köper du ifrån? Har du tidigare erfarenhet?
mvh
Börje
Postat: tor dec 30, 2004 18:30
av Kai P
Detta forum är bara för roligt.......
Vette Rockar!
Postat: tor dec 30, 2004 19:41
av Börje
?????
/Börje

Postat: tor dec 30, 2004 20:18
av Peter
Jag plockade hem min koppling från Summit via Speedworks. Hämtade den idag och det e en stabil pjäs till koppling.
Det enda jag ska göra nu e att boxa kopplingsarmen för säkerhetsskull och sen e det bara att montera ihop.

Postat: tor dec 30, 2004 20:54
av 2QIK4U
beställd på lucia,,,och hämtad idag...hmmm..*s*
Jag har oxå beställt min clutch nu,,,det vart McLeod...vill ju inte chansa,,,tar nån vecka för dem att bygga den efter mina spec.
men det är ju långt kvar,,,
Postat: tor dec 30, 2004 21:33
av Peter
Japp,funkade utmärkt att ta den via dom. Bra service och allmänt trevliga till skillnad från andra speedshops som tror att dom får fler kunder genom att förolämpa dom

Postat: fre dec 31, 2004 13:35
av 2QIK4U
E re så?? har du handlat på något sådant ställe förut?? eller gissar du bara?
Postat: fre dec 31, 2004 13:40
av Peter
2QIK4U skrev:E re så?
Japp,så e re.
Postat: fre dec 31, 2004 15:30
av 2QIK4U
OJ!!det låter tråkigt att du har handlat på ett sådant ställe...Det unnar man ingen att göra,,,ens kunder är kungar!! det är de man lever på...och som i vårt fall tycker vi det är roligt att få hjälpa folk så de blir nöjda och glada....
mvh
Postat: sön jan 02, 2005 18:49
av Peter
Nu sitter den nya på plats och kan bara säga att det är ett mindre äventyr att få lådan på plats igen. Någon som har sett om sommarn närmar sig?

Postat: sön jan 02, 2005 19:31
av frisk
Vad hette (o-)vännen som höll i spannen?
E du färdig med allt?
Va det tungt att lyfta upp lådan och skruva fast den, du gjorde det väl själv med händerna som jag skulle gjort om inte....