Sida 1 av 1

Corvette TA serien Mods

Postat: lör okt 11, 2014 9:56
av 745
Den här tråden är för dig som tycker om att skruva :D

2015 startar Corvette TA serien och vi är redan ett 10 tal som har anmält oss samt betalat för att vara garanterade en plats.
Även om det finns flera olika klasser så har intresset hittills varit störst för PM.

Klasser:
Club:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... 20CLUB.pdf
Club Challenge:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %20(1).pdf
Pro Modified:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... DIFIED.pdf
PRO 2wd/4wd:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %20PRO.pdf
Pro Unlimited:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %201.4.pdf

OBS! Som dom flesta säkert har noterat gäller ovanstående reglementen för 2014, men i avvaktan på nästa års reglemente får vi utgå från dessa.

Tillbaks till skruvandet, i den här tråden diskuterar vi hur man bygger den snabbaste bilen för respektive klass.
Alltså läs reglementet, vad är tillåtet, och hur bygger man en klassvinnare :?:

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: lör okt 11, 2014 10:11
av 745
Själv har jag för avsikt att köra CC med min C5Z06.
Bilen har körts i Corvette Cup och har följande modifieringar:
FIA stol & FIA bälte
4 punkts bur (båge)
Dragöglor fram & bak
Huvudströmbrytare
Bromsar: racebelägg, kylning fram & stål slangar
Däck: Kumho R däck
Kraftigare oljekyl
Chassie: jag har ännu ej bestämt om jag ska köra original eller sänkt med hårdare stötdämpare.
Aero: Funderar på splitter & vinge

Utifrån vad jag och bilen har presterat så hoppas jag på att vara med i toppen utav CC klassen 8)

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 1:35
av Mange_C5
Oki,

Jag har anmält mig till Pro-Mod klassen trots att bilen också passar i CC.
När det gäller mods så kommer kommer bilen vara i Corvette Cup/Roadsport skick då det är den primära tävlingsserien för mig, bilen är ändå redan konkurrenskraftig för topp 4 i Pro-Mod (om man gör en tumme-pekfingret jämförelse av gjorda varvtider under 2014). 8)

Lite om bilen:
C5 Z06
Standard och därmed omodifierad LS6 + headers. Effekt är inte den primära generallösningen för snabba tider, väghållning är det däremot! :wink: Därför;
LG G2 coilovers
Pfadt krängningshämmare
Bromsar, fram; Wilwood SL6w bromsok med PFC-11 20mm belägg, PFC flytande framskivor, bromskylning.
Bromsar bak; standard bromsok och skivor, PFC-11 belägg
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten, huvudströmbrytare osv
Splitter och vinge, därför minimivikt 1497kg (pga Roadsportregler).
Förbättrad vatten-, motorolje- och styrservokylning

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 13:29
av mse
Hur kan en Z06 köra i klass CC? Vad har ni för vikt i era regbevis?

3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 15:22
av Bengt
Jaa Ubbe fick ju faktiskt nobben till CC pga att han hade en C5 Z06. Men viktuppgifterna i registreringsbevisen skiftar ju hej vilt :roll:

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 16:41
av Mange_C5
mse skrev:Hur kan en Z06 köra i klass CC? Vad har ni för vikt i era regbevis?

3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.
Visst är det så om man använder tjänstevikt men enligt Göran (som säger sig ha det skriftligt) så tittar man på totalvikt av någon okänd anledning??! :shock: :roll:

Och då går vikt/hk från 3,7 till 3,97 i mitt fall och bilen platsar helt plötsligt i CC också. :mrgreen:

Men jag skall ju köra i Pro-Mod så det blir akademiskt för mig.

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 17:20
av 745
mse skrev:Hur kan en Z06 köra i klass CC? Vad har ni för vikt i era regbevis?

3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.
Totalvikt 1609kg enligt regbevis.
Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt att använda sig utav totalvikt, mer korrekt borde vara att t.ex. använda sig utav vikt vid målgång men det kräver lite mer arbete i form utav vägning.
Men TANU har sina regler och vill vi köra med dom så får vi anpassa oss och reglerna är trots allt lika för alla.

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 17:38
av 745
Bengt skrev:Jaa Ubbe fick ju faktiskt nobben till CC pga att han hade en C5 Z06. Men viktuppgifterna i registreringsbevisen skiftar ju hej vilt :roll:
Rätt ska vara rätt, jag kan ta det med TANU.
Vilken totalvikt har hans bil :?:

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 17:46
av Ubbe
745 skrev:Rätt ska vara rätt, jag kan ta det med TANU. Vilken totalvikt har han :?:
Det är faktisk så jag var ärlig med min motor effekt och tycker det är helt okej att köra i PRO mod. Nu kan jag ha splitter mm utan att fuska;) Vem vill vinna med doping i kroppen?;)

PS Alla klasser kör på samma bana, Det är din tid som är viktigaste och inte vilken klass du kör i;)

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 18:52
av 745
Ubbe skrev:Det är faktisk så jag var ärlig med min motor effekt och tycker det är helt okej att köra i PRO mod. Nu kan jag ha splitter mm utan att fuska;) Vem vill vinna med doping i kroppen?;)
OK det förklarar saken, det var inte vikten som var problemet, utan det faktum att din bil (till skillnad från min) är mer trimmad/modifierad än vad som är tillåtet i CC.
Rätt inställning till Fair Race & jag hoppas att du visar var skåpet ska stå i PM 8)

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 20:33
av 745
mse skrev:Hur kan en Z06 köra i klass CC? Vad har ni för vikt i era regbevis?

3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.
En skillnad mellan att köra CC jmf med PM är att den enda modifikationen som krävs i CC är dragöglor fram & bak.
Med lite tur finns det fortfarande några få platser kvar i CC, ta chansen det vore kul om vi blev 2 st C5Z06 från Ekerö i CC :wink:
http://timeattacknu.se/2014/10/pressrel ... u-se-2015/

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 21:01
av mse
Totalvikt 1609kg enligt regbevis.
Ok totalvikt, det var lite udda men det förklarar saken.
En skillnad mellan att köra CC jmf med PM är att den enda modifikationen som krävs i CC är dragöglor fram & bak.
Med lite tur finns det fortfarande några få platser kvar i CC, ta chansen det vore kul om vi blev 2 st C5Z06 från Ekerö i CC :wink:
Klart jag är sugen. Men jag klarar kanske inte riktigt 425hk! Då blir det en klass upp och med halvbur och allt därtill. Ett litet större steg att ta.

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 22:00
av Mange_C5
Tror TAnu behöver läsa igenom och städa i sin regeltext då den till sin huvuddel är kopierad från SBF RA-7 (där jag råkar vara en i regelgruppen :mrgreen: ) men tyvärr ihopblandad textmassa. :|

Hur som helst så är det krav på båge enligt reglerna MEN
följande nedanstående summerande beskrivning finns också, därför bör man avvakta förtydligande (jag har mailat och frågat för detta behöver redas ut)



KORT FÖRKLARING – PRO MODIFIED:

Klassen är för trimmade bilar ändå upp till 600HK, som tar upp kampen med exotiska bilar som Ferrari eller “värre” varianter från Porsche. Du behöver här endast ha en halvbåge, medan nyare bilar med mycket prestanda från fabrik slipper dom kraven.

Man kan verkligen likna ProM som en mellanklass där snabbare värstingar från fabrik som har för mycket vikt/effekt mot Club Challenge fast de inte är trimmade- möter typiska tuning-byggen som har stor turbo/kompressor ända upp till 600HK.

Det finns här hinder i lättningar och aero gentemot den “stora” PRO-klassen, men givetvis generösare än under Club Challenge.

Resultatet blir en underbar mix av lagom trimmade monster som bibehållit mycket av sin gat-identitet: Som möter det allra vassaste som producerats i Tyskland (exempelvis Porsche GT3 RS m.fl.) och USA/Japan (nyare Corvette Z06 och Nissan GT-R).

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: sön okt 12, 2014 23:37
av mse
Funderade på en annan sak också. Är en hjälm märkt med Snell SA2010 godkänd?

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: mån okt 13, 2014 0:45
av Mange_C5
mse skrev:Funderade på en annan sak också. Är en hjälm märkt med Snell SA2010 godkänd?
Ja, det är senaste FIA standarden. :)

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: mån okt 13, 2014 7:05
av 745
mse skrev:Klart jag är sugen. Men jag klarar kanske inte riktigt 425hk! Då blir det en klass upp och med halvbur och allt därtill. Ett litet större steg att ta.
Vad har du gjort med maskin och hur mycket effekt har du :?:
Du har rätt, det krävs en del mer säkerhetsutrustning för att ta steget från CC till PM.

Efterfrågan på halvburar är stor och vissa tillverkare börjar få så mycket beställningar så att dom har svårt att leverera till nästa sommar.
Så om du funderar på halvbur, tag OMEDELBART kontakt med tex http://www.finess.se/ som har en bra och prisvärd halvbur till Corvette.

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: mån okt 13, 2014 9:19
av mse
Vad har du gjort med maskin och hur mycket effekt har du :?:
390hk på naven.
Efterfrågan på halvburar är stor och vissa tillverkare börjar få så mycket beställningar så att dom har svårt att leverera till nästa sommar.
Så om du funderar på halvbur, tag OMEDELBART kontakt med tex http://www.finess.se/ som har en bra och prisvärd halvbur till Corvette.
Det vore intressant att se hur du har löst det med halvburen? PM'a gärna så kommer jag förbi vid tillfälle! :)

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: mån okt 13, 2014 10:12
av 745
mse skrev:
Vad har du gjort med maskin och hur mycket effekt har du :?:
390hk på naven.
Efterfrågan på halvburar är stor och vissa tillverkare börjar få så mycket beställningar så att dom har svårt att leverera till nästa sommar.
Så om du funderar på halvbur, tag OMEDELBART kontakt med tex http://www.finess.se/ som har en bra och prisvärd halvbur till Corvette.
Det vore intressant att se hur du har löst det med halvburen? PM'a gärna så kommer jag förbi vid tillfälle! :)
OK, CC tillåter lite trim men, hör med dom om det är OK.
tech@timeattacknu.se

Jag har köpt en bultbar halvbur/båge för Corvette Cup (Roadsport) från Finess.
Välkommen på en fika, (du har PM.)

angående båge i Corvette..

Postat: ons okt 15, 2014 22:00
av Mange_C5
mse skrev: Klart jag är sugen. Men jag klarar kanske inte riktigt 425hk! Då blir det en klass upp och med halvbur och allt därtill. Ett litet större steg att ta.
:!: Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"?
(Och frågan gäller Pro-Mod klassen)

"Hej.
Jag har gjort en kort undersökning och vad jag kan se så är det inbyggt överullningsskydd
Och bilen har fått 4/5 stjärnor i rulltest.
Enligt reglerna skall alla bilar ha minst halvbur.
Men bilar med ett modernt överrullnings skydd kan söka dispens. I detta fallet ser jag inga problem att godkänna en dispens ansökan.
Dock måste en ansökan skickas in.
Med vänlig hälsning,

Robin"


Så skicka/skriv med dispensansökan när ni anmäler er, så löser det sig säkert :)

Re: angående båge i Corvette..

Postat: tor okt 16, 2014 6:11
av 745
Mange_C5 skrev: :!: Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"?
(Och frågan gäller Pro-Mod klassen)

"Hej.
Jag har gjort en kort undersökning och vad jag kan se så är det inbyggt överullningsskydd
Och bilen har fått 4/5 stjärnor i rulltest.
Enligt reglerna skall alla bilar ha minst halvbur.
Men bilar med ett modernt överrullnings skydd kan söka dispens. I detta fallet ser jag inga problem att godkänna en dispens ansökan.
Dock måste en ansökan skickas in.
Med vänlig hälsning,

Robin"


Så skicka/skriv med dispensansökan när ni anmäler er, så löser det sig säkert :)
Strålande Mange 8) 8) 8)
Jag hoppas att ni förstår vad det Mange har gjort kan komma att betyda för TA racingen med Corvetter :D

OBS! För er som inte känner till det så är det inte första gången som Mange förenklar för oss som vill rejsa genom att få regelmakarna att tänka till :D

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: tor okt 16, 2014 17:36
av Mange_C5
Nåja, så märkvärdigt var det ju inte :oops: men kul med ett svar som kan göra saker enklare för dem som är intresserade.
Bara att fråga och man får svar (för det mesta). 8)

Re: angående båge i Corvette..

Postat: tor okt 16, 2014 18:45
av Tersan
Mange_C5 skrev: :!: Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"? ...
Som gammal regelführer måste jag säga att svaret du fick var riktigt bra för den som tänker köra TA med en Vette. Nästan så att jag själv börjar fundera... (nej, jag ska inte... BTDT). :wink:

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: tor okt 16, 2014 18:57
av Ubbe
Mange_C5 skrev: :!: Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"? (Och frågan gäller Pro-Mod klassen) "Hej. Jag har gjort en kort undersökning och vad jag kan se så är det inbyggt överullningsskydd Och bilen har fått 4/5 stjärnor i rulltest. Enligt reglerna skall alla bilar ha minst halvbur. Men bilar med ett modernt överrullnings skydd kan söka dispens. I detta fallet ser jag inga problem att godkänna en dispens ansökan. Dock måste en ansökan skickas in. Med vänlig hälsning, Robin" Så skicka/skriv med dispensansökan när ni anmäler er, så löser det sig säkert :)

Puss på dig Mange:) Det är gör ju att c6z06 gänget kan vara med och köra utan att behöva sätta i en bur;)
Kalle i Linköping m.fl kan vara med och leka;)

Jag själv sätter i en bur iallafall så jag kan gasa lite extra;)
Skit bra Mange;)

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: tor okt 16, 2014 21:55
av mse
:!: Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"? (Och frågan gäller Pro-Mod klassen) "Hej. Jag har gjort en kort undersökning och vad jag kan se så är det inbyggt överullningsskydd Och bilen har fått 4/5 stjärnor i rulltest. Enligt reglerna skall alla bilar ha minst halvbur. Men bilar med ett modernt överrullnings skydd kan söka dispens. I detta fallet ser jag inga problem att godkänna en dispens ansökan. Dock måste en ansökan skickas in. Med vänlig hälsning, Robin" Så skicka/skriv med dispensansökan när ni anmäler er, så löser det sig säkert :)
Lysande Mange! :)

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: fre okt 17, 2014 9:49
av Bengt
Jag har redan beställt tid på tisdag hos Finess, det är väl ingen idé att backa nu :mrgreen:

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: lör okt 18, 2014 18:58
av Mange_C5
Bengt skrev:Jag har redan beställt tid på tisdag hos Finess, det är väl ingen idé att backa nu :mrgreen:
Bättre med än utan, av flera skäl :wink:
Ta gärna bilder och lägg ut. :D

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: ons okt 22, 2014 18:57
av 745
Vill du få hjälp från Alx med tips på hur du kan få din bil snabbare :?:
http://main.superiorimports.se/nyheter/ ... 6-oktober/

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: ons aug 26, 2015 10:59
av 745
Ok vad har vi lärt oss :?:
Andreas Parsbro har vunnit med en något preppad C6Z06.
Mange har varit med i toppen trots på pappret andra förutsättningar i en något preppad C5Z06.
Undertecknad har tyvärr blivit frånåkt i en så gott som std. C5Z06 :oops:

Är det värt att satsa på modifieringar, vilka ska man göra & hur mycket snabbare blir bilen :?:

Jag förutsätter givetvis att man börjar med den personliga säkerheten.........

Re: Corvette TA serien Mods

Postat: tor okt 15, 2015 20:52
av Ubbe
Hej på er:)
Vad har ni för planer inför 2016? Jag själv håller på med småfix av bilen. Har gjort en större diffuser och ska göra dörrarna lättare med plast ruta, bort med stereon och högtalare och AC ska tas bort också;) en extra olje kylare har jag köpt så jag kan köra några extra varv;)
Håller på att kolla efter en ny motor men det blir bara om jag hittar en med bra pris;)
Kolfiber kjolar har jag köpt och nya ledbakljus.
Är ganska nöjd med väghållningen och det visade jag på Gelleråsen;)
Hoppas att vi kan fortsätta köra Time attack 2016:)
Skriv gärna lite om era bilar/tankar mm.