Sida 1 av 1

TH 700

Postat: lör feb 07, 2015 20:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad jag sett här på forumet så verkar alla som har bytt till 700 låda också köpt/tillverkat en ny växellådsbalk..
Varför då då? Är det för man inte vill svetsa i sin orginalbalk eller vad beror detta på?
Jag köpte ju ett komplett ombyggnads kit av en här på forumet och fick då med en "hemmagjord" balk..
Den åkte i metallåtervinningen! Passade inte i ramfästerna..
Jag svetsade på ett fäste på orginalbalken i stället..
Så nu är jag lite nyfiken på anledningen till varför dom flesta väljer att köpa eller göra en ny balk!

Re: TH 700

Postat: lör feb 07, 2015 22:23
av Chrippe
(alla som har bytt till 700 låda) Dom som byggt ny balk är på forumet bara ca. 2-3st.
Dom jag känner gör om fästet eller köper ett färdigt 700 fäste alt. flyttar borr hålen en bit bak på bef.fästet. på bef.balken.

Re: TH 700

Postat: lör feb 07, 2015 23:00
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, det är väl inte jättemånga som "bytt här på forumet"..
Men du, Chrippe, Peter Holm och kanske någon till..
Men jag har också tittat på utländska forum, samma sak där..
Fästet för 700 blir c:a decimetern längre FRAM än 350 - 400.
Men som sagt: Frågan är varför byts balken i stället för att modifiera? Är det något jag inte tänkt på?

Re: TH 700

Postat: sön feb 08, 2015 3:35
av Chrippe
Mitt köp av balken var att slippa dra igenom en barnahedenös balk

Bild

Växellådskudden på en TH700 hamnar längre BAK än på en Th350

Re: TH 700

Postat: sön feb 08, 2015 12:06
av Kjell.Magnusson
Hejs

Aha Chrippe, det var mest p.g.a. avgassystemet du valde en ny balk! Så var det klarlagt! Tack!

Fästet för Växellådskudden.. kan det vara så att TH350 och TH400 har olika mått var kudden hamnar? Jag hade för mej att 350 och 400 var samma mått :oops: Man börjar bli gammal!
Jag hade en 400 låda i bilen innan och i jämförelse med den så hamnar kudden längre fram med 700 lådan, c:a 110 - 120 mm, detta beror nog mest på att 700 lådan har kudden på lådchassiet och 400 lådan har kudden på struten.

Bild

Re: TH 700

Postat: sön feb 08, 2015 15:25
av Chrippe
Bild

TH350 = 22 1/4
TH400 = 27 15/16
Th700 = 23

Re: TH 700

Postat: sön feb 08, 2015 16:09
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jaha, där ser man, 350 kort, 700 mittimellan och 400 lång, då var det så att jag snurrat ihop längderna på 350 & 400! Trodde dom var lika långa..
Dock är det en felaktighet på 350 skissens mått, kolla chassielängd måttet (21 5/8) vs mått från motorfläns till kudd infästning (22 1/4).

Re: TH 700

Postat: sön feb 08, 2015 16:38
av Chrippe
Han måste ha ätit flugsvamp när han ritade :P

Re: TH 700

Postat: sön feb 08, 2015 19:42
av Kjell.Magnusson
Hejs

Flugsvamp.. :D

Re: TH 700

Postat: mån feb 09, 2015 22:30
av ssickan
När vi nu har 700 lådan på tal...

Vad kör ni som har en th700 för mekanismer för kontroll av överväxeln?

Jag har just nu bara en vakum mojäng som sluter när den får "rätt" vakum och då går överväxeln i.

Men jag har hört att man även bör ha en brytare på broms pedalen så den går ur överväxeln vid snabb inbromsning.

Själv vill jag även ha en brytare inne i bilen så jag kan koppla ur överväxel manuellt. Denna hade jag bara tänkt lägga i serie med vakum reläet.

Men som sagt, hur ser era installationer ut?

Re: TH 700

Postat: tis feb 10, 2015 6:31
av Christian Möller
Hej,
Det finns något kit att köpa på Hansen och liknande så det funkar som det ska göra,någon vakum klocka,ny bromsljuskontakt och nått mer(kommer inte ihåg).

mvh
Christian

Re: TH 700

Postat: tis feb 10, 2015 8:46
av ssickan
Jaså minsann. Då passar det himla fint att farsan ordnade hem deras katalog till garaget igår. Får bläddra igenom den ikväll. Tack Christian

Re: TH 700

Postat: tis feb 10, 2015 17:09
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har en liten tryckknapp som är återfjädrande som aktiverar en hållkrets med ett litet relä som drar lockupen, avaktiverar gör jag med en brytare på bromspedalen, förhoppningsvis.. Inte testat än!!

Re: TH 700

Postat: tis feb 10, 2015 23:13
av fty
Hej,

Jag har löst det med en Arduino(enchipsdator) som läser av en tryckgivare (som indikator på motorlast/vaccum).
Om man åker utan att gasa så mycket så går lockupen i, gasar man hårdare så släpps lockupen omedelbart likväl om man bromsar. Även en tidsdelay inlagt så lockupen går i först efter några sekunder, för att undvika att den hoppar i/ur i gränslägena.

Mest för att det var roligt. En vaccumklocka och brytare i serie med bromskontakten lär fungera också.

Åker med 200-4R låda, men lockupen funkar på samma sätt.

Re: TH 700

Postat: ons feb 11, 2015 0:01
av Chrippe
Jag använder orginal bromsljuskontakten som även har Cruise control kontakten i sig.
Cruise kontakten är normally closed som bryts när man trycker på pedalen , har även en brytare där jag kan slå av relät om jag inte vill alls ha lockupen.
Så kan man om man vill serie koppla en vacuum styrd kontakt också.
Men den kör jag utan.
Bromsljuskontakten finns att köpa hos Ecklers mm. Parts: #25107

Re: TH 700

Postat: ons feb 11, 2015 18:50
av ssickan
Det blir nog för mig att beställa hem en bromsljuskontakt med cruise control kontakt.
Den i serie med min vakum styrning och den knapp jag har i askkoppen blir super tror jag =)
Tack för alla tips och förslag.