Lampor fram, hel/halvljus

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Lampor fram, hel/halvljus

Inlägg av Christian Nilsson »

Hello
Upptäckte idag att mitt högra framljus (vipplampan) såg mörkare och "skitigare" ut än den vänstra, som är kristallklar och fin. Tänkte kanske att den har blivit skiten innuti, eller den andra blivit utbytt.
Märker då att den ena är av glas, och den andra av plast?
Nån som vet vad som satt från början? Glas eller plast? I övrigt står det samma beteckning på dem, på den ena står det Wagner, och den andra saknar den här "Wagner" beteckningen...
Det är en dagsfärsk import, LT4 från 1996, Coupé.

/Christian
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

lyse

Inlägg av Ingo »

Jänkarna brukar ju ha Sealedbeam,alltså att strålkastare och lampa är hopbyggt.bättre än assymetriska vanliga glödlampor ,men kasst jämfört med H4.vet inte ens om man kan besikta med sealed beam i Sverige.har för mig att halvljuset skiljer och är sämre.Men insatser och H4 lampor är inte speciellt dyra.Samma till de flesta jänkarna med fyrkantiga större insatser.antar att alla biltillbehörsfirmor för dom typ mekonomen,Hansen etc.(antar att volvo 480 har sammainsatser också)Ser du någon H4 lampa genom glaset?.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

lyse

Inlägg av Ingo »

Glas givetvis .
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Det står "Sealed Beam" på båda....tittar jag i igenom glaset/plasten så ser det likadant ut därinne. En lampkropp som sitter fäst på varje sida, och en smal pinne som står ut ovanför (svårbeskrivet..)
Men som nån H4-lampa ser det inte ut.
Läste manualen om "hur byta lampa" och mycket riktigt står det ju att man skall byta ut hela kalaset, så i mitt fall är väl helt enkelt den ena bytt för att lampan gått sönder.
Känner en man från SBP, han skall kolla igenom bilen INNAN jag kör till provningen sen, så kanske jag slipper göra femtioelva besök där.... :idea:

/Christian
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

När du besigtigar så måste det stå E märkning på samtliga lampglas.. Har rykt dit på det själv ett par gånger.. Dom kollar normalt inte om färgen stämmer.. Det är en rund ring som det står E4 i på bakhjusen, fram och på sidorna kan det vara andra siffror (kolla på din bruksbil)..

Ska man hårddra det må måste du byta alla lampor som saknar denna beteckning.. troligtvis samtliga lampor på hela bilen, vilket blir ganksa kostsamt.. Byt i bak (rätt färg)och sätt på sidoblinkers, och prova sedan att köra igenom.. och byt sedan de lampor som dom klankar ner på..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

lysen

Inlägg av Ingo »

sealed beam vill du bli av med hur som helst,och gula blinkers måste du ha(om du har helrött blir det lite pyssel med kablar framifrån osv)Antar att de röda lysena klarar sig för där är det mest reflexen man är intresserad av så det är bara att sätta dit lösa.Värst är sidoblinkersen.Säkerhetsbälten måste också vara E godkända etc,mennvissa saker kan man som privatperson söka dispens för.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

De röda Duger INTE.. jag fick TVÅA direkt.. det blev att klistra reflexer bak istället..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar