Sida 1 av 1

Plocka bort sprängkåpa/renovera låda

Postat: tor nov 11, 2004 23:11
av StingrayRacing
Har precis fått ned lådan (Muncie M20) för att renovera alternativt byta den mot en M21/22. Var en aning trixigt, så det tog ett par, tre timmar.
Tänkte plocka bort sprängkåpa och koppling för att kolla om packboxen läcker.

1. Var avlastar man motorn så den inte tippar bakåt? Nu står stödet under sprängkåpan.

2. Behöver man någon tolk för att centrera kopplingen när man plockar ihop allt sedan?

Imorgon blir det att skruva ned lådan och kolla på vad som behöver bytas. Var köper man delar till den billigast? :roll:

Postat: tor nov 11, 2004 23:51
av Peter
Sätt en domkraft med en träkloss under tråget och du behöver ett centreringsdon till kopplingen.
När du har satt ihop din kan du komma o ta ner lådan på min bil;) :lol:

Postat: fre nov 12, 2004 0:38
av StingrayRacing
Tjena!

Men man behöver väl plocka bort tråget ifall att det skulle vara packboxen som behöver bytas (BB-maskin)? :(

Postat: fre nov 12, 2004 8:43
av frisk
När vi renoverade min låda så avlastade vi ej motorn. den hängde kvar ändå, fast lite snett.
:oops: Tolk??? Vad e det känner igen ordet men... :oops: :oops:
:wink:

Postat: fre nov 12, 2004 16:04
av Peter
Oj,missade det,sorry..Akta fördelaren bara om du ska tippa motorn bakåt.
Du har ingen motorlyft som du kan fästa i bultarna till spränkåpan och avlasta den så?

Postat: mån dec 13, 2004 19:49
av Peter
Hur gick du till väga för att fippla ur lådan? Ska till o starta denna operation själv nu.. 8)
Man e ju lite avundsjuk på dom som åker automat som bara kan bulta loss balken 8)

Postat: mån dec 13, 2004 21:45
av Jake
Tolk, eller centreringsverktyg.. används för att man ska få själva disken att centrera med pilotbussningen i vevaxeln.. utan den kan det bli mycket knivigt att få tillbaka lådan.. kostar en sporttstyver,

Jag skruvade bort startmotorn på min motor och stödden den där när jag bytte koppling i vintras..

Postat: mån dec 13, 2004 23:35
av StingrayRacing
Peter skrev:Hur gick du till väga för att fippla ur lådan? Ska till o starta denna operation själv nu.. 8)
Man e ju lite avundsjuk på dom som åker automat som bara kan bulta loss balken 8)
Stödde motorn under sprängkåpan. Tog bort kardanens främre fäste. Lossade växellänkaget samt växelspakshållaren underifrån. Tog bort växellådsfästet samt de fyrabultarna mot sprängkåpan. Drog sedan lådan bakåt och vred den ett kvartsvarv så att ingående axel kom loss, och sen ner med lådan i framkant och ur. Fixade allt liggande på rygg, men ha gärna ett liggunderlag eller dyligt när du ska lägga ned lådan från magen till golvet för att slippa märken.

Betydligt bekvämare med avtagbar balk, men förhoppningsvis ska väl lådan hålla några år... 8)
Jake skrev:Jag skruvade bort startmotorn på min motor och stödden den där när jag bytte koppling i vintras..
Bra ide! 8)

Postat: tis dec 14, 2004 10:45
av 2QIK4U
StingrayRacing skrev:Tjena!

Men man behöver väl plocka bort tråget ifall att det skulle vara packboxen som behöver bytas (BB-maskin)? :(
Du måste ta ner tråget....för att sen kunna lossa bakre överfallet....OM Du har TUR kan du då få loss (och framför allt dit) packboxen.