Helikopter under huven???! Remproblem...
Postat: sön nov 14, 2004 18:43
Hej igen,
Den nyblivne LT4-ägaren här igen.....
Kanonväder idag, tänkte mig en längre tripp innan det är dags för total vintervila. Vid start idag så lät ett gnällande, följde motorvarvet. Kollade och hörde/såg direkt att det var remmen fram (AC/generator etc) som gnällde lite. Tänkte inte så mycket mer på detta, det slutade efter några minuter. Efter ca 6-7 mils underbar körning så började det låta som om en helikopter flög omkring under huven. Stannade direkt och slog av motorn, och kollade naturligen vid remmen. Den hade slitsat upp sig i ena kanten, och en lös tråd från den slog emot de två rören till AC-aggregatet, därav piskljudet. Vad f-n göra mitt ute i skogen en söndag?
Lyckades klippa väck alla lösa trådar och få "rent". Bedömde inte det som att det fanns risk för att remmen skulle gå av totalt, utan körde lugnt direkt hem, vilket avlöpte utan problem. Remmen är rätt torr = slut (har gått 8000 mil nu, så det är väl dags för byte).
Till frågan då:
Nån som bytt denna själv? Är det något man ger sig på om man bedömer sig som normalt bilmekarhändig, eller skall man lämna det till verkstad?
Antar att den är rätt lätt att få tag på hos Klintberg eller liknande.
En annan fråga, den löper ju runt en massa skivor den där remmen, vad händer om den lossnar helt? Den är ju inte taggad på tvären, så den kan ju inte ha nån lägesberoende funktion, typ som en kamrem.
/Christian
Den nyblivne LT4-ägaren här igen.....
Kanonväder idag, tänkte mig en längre tripp innan det är dags för total vintervila. Vid start idag så lät ett gnällande, följde motorvarvet. Kollade och hörde/såg direkt att det var remmen fram (AC/generator etc) som gnällde lite. Tänkte inte så mycket mer på detta, det slutade efter några minuter. Efter ca 6-7 mils underbar körning så började det låta som om en helikopter flög omkring under huven. Stannade direkt och slog av motorn, och kollade naturligen vid remmen. Den hade slitsat upp sig i ena kanten, och en lös tråd från den slog emot de två rören till AC-aggregatet, därav piskljudet. Vad f-n göra mitt ute i skogen en söndag?
Lyckades klippa väck alla lösa trådar och få "rent". Bedömde inte det som att det fanns risk för att remmen skulle gå av totalt, utan körde lugnt direkt hem, vilket avlöpte utan problem. Remmen är rätt torr = slut (har gått 8000 mil nu, så det är väl dags för byte).
Till frågan då:
Nån som bytt denna själv? Är det något man ger sig på om man bedömer sig som normalt bilmekarhändig, eller skall man lämna det till verkstad?
Antar att den är rätt lätt att få tag på hos Klintberg eller liknande.
En annan fråga, den löper ju runt en massa skivor den där remmen, vad händer om den lossnar helt? Den är ju inte taggad på tvären, så den kan ju inte ha nån lägesberoende funktion, typ som en kamrem.
/Christian