Sida 1 av 1
Startproblem
Postat: mån jul 27, 2015 19:11
av hugo
Hej! 02 coupe aut..Problem med att starta,har vuxit fram mer o mer med tiden,,bytt batteri,
vrider om nyckel till startläge instrumenteringen fladdrar och bara selenoiden som knackar igång,low voltage kommer ibland
måste väl vara jordfel,har gått igenom dom främre punkterna under huv,någon som har nåt tips,börjar bli irriterande man vill ju ut o åka
mvh Gert

Re: Startproblem
Postat: mån jul 27, 2015 21:29
av Thure
Hej,
Hade exakt samma symtom och problem på min 99a i höstas.
Det var startmotorn på som var kass på min.
Att batterispänningen dyker med ett friskt batteri är tecken på att något drar
mycket ström som tex startmotor som sitter fast.Prova och koppla separat kabel
från +pol på batteri till + startmotor likadant på - sidan för att utesluta något på vägen.
Köpte ny startmotor hos vette.se för 1700kr.
MVH//Micke
Re: Startproblem
Postat: mån jul 27, 2015 22:22
av hugo
Tack för snabbt svar Micke,men tveksam om det är det,alltså spänningen försvinner direkt blir fladder så fort jag vrider nyckeln till första läget innan jag startar(corvette by chevrolet kommer inte upp bla) när man sätter in nyckeln i rattlåset brukar ju stolen gå in i sitt rätta läge,inte alltid,spänningen är låg redan där ibland,de är därför jag tänkte på jordningen / Gert
Re: Startproblem
Postat: tis jul 28, 2015 10:12
av Thure
Hej igen,
Jag fattade dig fel och trodde det var i startläget som det krånglade.
Det låter som du säger som antingen ett jordfel eller glappkontakt.
Hade ett liknande fel på en ZR1 91a för några år sedan.Men då var den
helt stendöd,oftast vid start när bilen var varmkörd.Då var det dålig kontakt
mellan kabel o minuspol på batteri pga för lång bult som bottnade i gänggången
på batteriet.Kolla detta samt pressningar o skarvar.
Lycka till!
MVH//Micke
Re: Startproblem
Postat: tis jul 28, 2015 11:52
av Bengt
Sitter också en jordbox/jordfördelningsbox(svart plast) tejpad på kabelstammen bakom batteriet där kan det bli korrosion.
Sitter också en jordanslutning i kupén på höger sida om jag minns rätt.
Sen sitter det två st jordkablar till blocket under höger grenrör ovanför startmotorn - en tunn sladd och en tjockare. Den tunna är viktig !
Kolla att alla kablar har GOD kontakt till startmotorn. Jag har 3st kablar som är anslutna till "plus" startrelä terminalen på min -2000.
Re: Startproblem
Postat: tis jul 28, 2015 12:10
av Bengt
Man kan också slita ut kabellgenomföringen ur dörrarna och kolla status på kontakterna, korrosion etc.. Man behöver inte ta ut dörrsidorna för det.
Re: Startproblem
Postat: tis jul 28, 2015 16:39
av hugo
Tack för alla svar!!Har mekat i bilen i 2 dagar nu,slitit ut det mesta,Har troligtvis löst problemet,kablaget till tändningslåset glappar,personer som rotat där förut har ställt till det tyvärr!! Bra att skruva lite själv man lär sig ....//Gert