Sida 1 av 1
Ang. hastighet
Postat: tor nov 18, 2004 0:16
av susanna113
Har tidigare i en tråd skrivit att när man ligger med pedalen i botten ca 220-230km/h så ligger varvet i bilen på endast 4500-4800, nu är det ju så att hastighetsmätaren går ju endast till 220km/h, kan man på något sett få upp varvet högra, bortemot 6000rpm och därmed öka maxhastigheten? Har in nuvarande en th400 låda och en 6.6l 400 motor, vad ska man isåfall göra och kan man därefter byta hastighetsmätare till en som går högre?
Och frågar igen, på c3:orna är det 140mph som är standard orginal eller såldes vissa med högre topphastighet från början???
Postat: mån nov 22, 2004 12:55
av Björn Leidelöf
Det finns ett flertal frågor beträffande topphastigheten på C3 Corvetter och det är helt omöjligt att svara på vad topphastigheten är på olika årsmodeller. Det beror helt och hållet på vilken motor, växellåda och bakaxelutväxling bilen har. För en original C3 är topphastigheten allt ifrån ca 170 km/timme upp till ca 240 km/timme. Även om du har en av dom starkare big block motorerna så går inte bilen fortare med original växellåda, dvs motorn når sitt maxvarv. Du kan få en C3 att gå fortare genom att montera i en modern låda med överväxel.
Likaså beror topphastigheten på motorns effektkurva. Du kommer till slut till en punkt när motorn inte orkar öka hastigheten mer på grund av luftmotståndet, alaternativt varvar motor ur om den är stark nog. Att motor inte varvar mer i ditt fall beror på att dess effektkurva är sådan att det inte finns tillräckligt med effekt på högre varvtal för att orka öka hastigheten mer. Är det så viktigt för dig att få just en hög topphastighet har du i princip bara två val....det ena är att laborera med bakaxelutväxlingen för att hitta den som är optimal för din nuvarande motor. Andra alternativet är att byta till en vassare motor och sedan igen laborera med utväxlingar i bakaxeln, alternativt byta ut din TH400 mot en modern låda med överväxel.
Björn
Postat: mån nov 22, 2004 13:58
av M Nordin
Hmmm, lite nyfiken på syftet eftersom sänkt bakaxelutväxling innebär olidligt varv i normal fart på motorväg... Sedan kan du klura på hur stor felvisning mätaren har. Visar säkerligen minst 10% för mycket. Håller nog med Björn om att din 400 cui maskin har toppeffekten vi det varv där den inte orkar längre. Kör bilen på "rullar" så får du en uppfattning om var effekten ligger i varvtalsregistet.
MVH
MN
(med en C4 som skulle göra 315km/h om den kunde varva ut på högsta växeln...)
Postat: tis nov 23, 2004 0:01
av Ralph
En relevant fråga är väl egentligen hur fort vågar man egentligen köra en vanlig C3:a, om det nu sitter en tillräckligt vass motor i, utan att riskera att bilen lyfter nosen och seglar av vägen! Har hört siffror runt 250km/h.
Björn du brukar ju ha koll på det mesta, vilket marktryck har man in en std. C3:a på bak respektive framhjul i högre farter? En bättre spoiler fram kunde väl göra viss nytta eller.. ??
Mvh
701 Ralph
Postat: tis nov 23, 2004 9:06
av Björn Leidelöf
Nu ska vi se...
Bakaxelutväxling: Det är inte säket att en högre bakaxelutväxling innebär att bilen går fortare, även om den givetvis teoretiskt ska göra det. Problemet är att motorn kanske inte orkar varva ur. En sänkt bakaxelutväxling innebär givetvis ett högre motorvarv vid körning på landsväg, men kan också innebära att man får lite högre toppfart därför att motorn orkar varva längre.
Marktryck: Den frågan går jag bet på! Min egen 74:a har ett Pace Car spoilersett från en 78:a och sänkt fjädring. Jag uppskattar att den gör ca 260 km/h ärlig fart (454, ca 450 hk, 3.08-bakaxelutväxling och 6-växlad låda med OD) och jag upplever den inte alls instabil i den farten. Inte alls speciellt "dramatiskt" att köra med den. Nu är ju dock min fjädring betydligt styvare än en original C3 fjädering så det bidrar givetvis.
En härligt "orörd" C3 med 30 år gamla gummisbussningar, glapp i styrningen, kass hjulinställning och trött fjädring brukar dock bli "spännande" redan vid ca 150 km/timme...speciellt med lite kul spår i vägen.
Mvh, Björn
Postat: tis nov 23, 2004 10:57
av Jonathan
Jag har också en C3:a med lite uppstyvad chassie!
Och tycker man en C3:a i 260 km/h är helt ok..
Kör man antagligen en modern sportbil i 260km/h++ utan händer på ratten och kollar frissan i innerbackspegeln!
För hur man vänder och vrider på det så är orginalkonstruktionen helt kass på c3:orna. alldeles för mkt luft under bilen etc. etc.....
viktfördelning mm mm.. listan kan göras lång.
hur man än vil så krävs det kraftig ombyggnad för att c3:orna ska bli ordentligt kördugliga. (jämfört med modernare bilars mått!)
Postat: tis nov 23, 2004 11:20
av antos
Jag har försökt toppa med min -75:a orginalskick med lite trött L48 motor.Vid 205 km/h (på mätaren) Började jag bli lite rädd trots att jag var på E18 och vägen var i stort sett rak. Men det fanns ändå lite kvar att ge. Kommer dock aldrig att våga testa hur mycket...
Postat: tis nov 23, 2004 18:04
av frisk
Intressant ämne!!

Undrar hur gärna ni vill köra fort?? Det e väl det som e frågan man ska ställa sig!? När jag skulle testa min så va det för att se vad den gick för och hur den reagerade. Tyvärr tog vägen slut och sen några veckor senare även motorn (som bekannt), så jag kom bara(!?) upp i 240(på hastighetsmätarn!!) men kände att det fanns mer att ge. Då var vägegenskaperna riktigt bra och jag ser fram emot att få testa den nya motorn senare till sommarn. Jag gillar höga farter men har inte min corvette för att köra fort utan detta e mer en engångsgrej för mig. Vill man köra fort så bör man uppsöka banor att testa på tycker jag. alt tyskland för dom som vågar. Men när allt kommer kring så e det för mig att ta sig snabbt till 200 och inte över + att den ska dricka så mycket soppa som möjligt

Maclearen F1 (eller hur det nu stavas) borde vara en bil för er som gillar att köra fort

Postat: ons nov 24, 2004 2:11
av Björn Leidelöf
Håller med om att hela diskussionen är lite "knasig" för det handlar om så höga hastigheter att det igentligen inte är speciellt "användbart", tja förutom att stärka ens eget "ego" beträffande sin bil.
Det största felet är nog att man försöker jämföra en över 40 år gammal konstruktion med dagens bilar, vilket givetvis är helt knasigt. "Problemet" är nog att C3 Corvetterna trots allt har en design som gör att folk glömmer bort hur gammal den trots allt är. Jag vill inte heller sträcka mig till att säga att konstruktionen är "helt kass". Den är alldeles utmärkt om man tittar lite närmare på vad Chevrolet hade för kriterier när dom konstruerade bilen. Viktfördelningen är inte alls så dum, ca 53% fram och 47% bak.
Men, faktum kvarstår att OM man tycker att C3 design är ball, men samtidigt vill ha lite mer prestanda så finns det alltid en massa kul prylar att skruva på, även om man aldrig kommer så långt som till en C4 helt enkelt på grund av att ramen inte är tillräckligt vridstyv.
Mitt "recept" som jag använt på min bil är:
1. Alla delar i hjulupphängningen utbytta mot Vette Brakes and Products delar.
2. SSBC aluminiumbromsok, inklusive deras lite bättre bromsskivor och aluminiumnav.
3. Moderna fälgar som tillåter användning av moderna lågprofilsdäck, dock med bibehållen originalbredd för att inte göra bilen alltför spårkänslig.
4. Speeddirect kuggstångsstyrning.
5. Nylonbussningar
6. Till sist...en massa jobb med att få allt att lira tillsammans.
I och för sig har väl min C3 snarare blivit en C3.5 med alla dessa delar, å andra sidan ser den fortfarande ut som en C3 och det är inga problem att både peta sig i näsan och kolla frissan i backspegeln vid höga farter. Så det GÅR att få en C3 att gå fort om man vill, men är man inte en teknikgalning (som jag) som bara "måste" prova alla nya delar så är det givetvis helt vansinnigt att göra denna typ av ombyggnad av en C3. För en mycket billigare penning kan man köpa en C4 som direkt har bättre väghållning...fast sedan kan man ju meka med den för att få den lik en C5:a.......
Mvh, Björn
Postat: ons nov 24, 2004 8:57
av gbak
Björn!
Vilken/vilka av alla dina utbytta delar skulle du i första hand rekomendera för att få bättre väghållning? Jag antar att vissa delar kanske är "kul att ha" och stimulerar egot (men kanske inte plånboken).
/gbak
Postat: ons nov 24, 2004 14:30
av Janne
Hej!
Måste hålla med Björn i hans inlägg. Man måste tänka på att det är en gammal konstruktion, som kan vara illa medfaren genom åren. För den som inte är fanatisk så kommer man långt med att se till att alla bussningar och leder är tiptopp, friska stötdämpare gärna lite hårdare än original, och att alla hjulvinklar är rätt. Min C3:a (som jag gått lite längre med) funkar bra i hög fart, om inte vägen är spårig. Spårkänsligheten beror mest på att jag för designens skull kör med Centerline 15-8,5 tums fälgar som breddar lite utåt, och 60 profil BF Goodrich däck. Sen är det ju så att det är lättare att förbättra väghållningen på en C3:a, än att fixa designen på en C5:a.
"Janne 289"
Postat: ons nov 24, 2004 15:49
av Björn Leidelöf
Om jag skulle skaffa en till C3:a skulle jag göra följande steg för väghållningen:
1. Vette Brakes and Products "Street and Slalom" sats. (= glasfiberfjäder bak, grövre krängningshämmare, nya stötdämpare, styvare fjädrar fram. Sänker bilen ca 5 cm). Samtidigt byta alla bussningar till nylonbussningar.
2. Speeddirekt kuggstångsstyrning. Blir en helt anna bil att köra!
Det man också alltid ska göra är att se över bromsarna och lämna in bilen för en hjulinställning.
Punkt 1 är utan tvekan den mest prisvärda förändringen jag gjort på min bil. Att sedan gå hela vägen och byta ut "S&S" satsen mot deras allra största sats som innehåller "allt" kostar betydligt mer än vad det ger jämfört med "S&S" satsen.
Punkt 2 är ockspå helt suverän, men kostar tyvärr en hel del pengar. Jag var den första som beställde satsen av dom och fick en förseriesats till ett betydligt lägre pris än vad dom tar idag.
Mvh, Björn
Postat: ons nov 24, 2004 17:58
av StingrayRacing
Om man har karossen av (vilket inte händer ofta....) så är det helt klart värt mödan att boxa ramen (helsvetsa det som bara är punktat från fabrik). Det gör en väldigt stor skillnad på väghållningen då den blir betydligt vridstyvare.
För den som redan har karossen av

finns info här:
http://www.corvettefaq.com/c3/ChevyPower.pdf OBS! 8MB. Står dock en hel del annat matnyttigt också.
