Hej alla
Är ny på automatlådor, har bara kört manuella corvetter tidigare.
Köpte en 92:a med automat i våras, där automaten renoverades förra året enligt tidigare ägare med delar för 8.500 men något glömde de.
Vet inte namnet på den som gjort iordning lådan men skall vara en som vet vad han gör (Örebro-Lindesbergstrakten) och lådan är satt så den växlar lite hårdare och fungerar utmärkt ......nästan.
Nu till problemet, när man ligger i typ 80-90 och lockupen gått i så "hugger eller rycker" det i lådan om man gasar lite lagom så att den inte växlar ner.
Själv gissar jag på att de glömde bort att kolla lockupen och att det är den som strular. Är enklaste lösningen att bara koppla bort den elektriskt eller skall man kosta på sig att sätta in en brytare till lockupen?
Thomas
Något stämmer inte med automaten
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Något stämmer inte med automaten
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Något stämmer inte med automaten
Är inte det enklaste och bästa att kolla vad som faktiskt är fel än att börja klippa i elsystemet för att ta bort symptomen? Visst, för felsökning kan man väl koppla ur till TCC men nissen som renoverade lådan kanske mosade axeltätningarna så du har internläck i TCC kretsen och därmed risk för låga tryck i övrigt i lådan.
MN
MN
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Något stämmer inte med automaten
Bara att riva ur lådan då eller hur skall jag göra?
Har aldrig haft automat innan så jag har ingen aning om hur man felsöker.
Vad jag tror att jag vet så sitter lock up enheten i turbinen, är det rätt?
Får försöka googla om TH700/4L60 lådan och felsökning
I övrigt så fungerar lådan som den skall, växlar upp och ner som den skall.
Har aldrig haft automat innan så jag har ingen aning om hur man felsöker.
Vad jag tror att jag vet så sitter lock up enheten i turbinen, är det rätt?
Får försöka googla om TH700/4L60 lådan och felsökning
I övrigt så fungerar lådan som den skall, växlar upp och ner som den skall.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Något stämmer inte med automaten
ja, lockupen är som en våt lamellkoppling i convertern för att låsa den som man slipper att den slirar i cruise. På en låda från 92 är det inte hysteriskt mycket kablar. Däremot finns det bara ett mätuttag men det bör räcka för basic koll. Har en del dok om du behöver utdrag.
MN
MN
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Något stämmer inte med automaten
Du får gärna skicka över vad du har i dok.M Nordin skrev:ja, lockupen är som en våt lamellkoppling i convertern för att låsa den som man slipper att den slirar i cruise. På en låda från 92 är det inte hysteriskt mycket kablar. Däremot finns det bara ett mätuttag men det bör räcka för basic koll. Har en del dok om du behöver utdrag.
MN
/Thomas
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016