Sida 1 av 2
Skumma tider
Postat: mån okt 26, 2015 19:19
av Kjell.Magnusson
Hejs
Vad gör ni för skoj i höstmörkret? Några projekt på gång?
Själv ska jag försöka reparera min 700 låda och få i den i bilen.
Sedan har jag börjat fundera på att byta ut alla instrument i bilen till något nyare och mer pålitligt.
Re: Skumma tider
Postat: mån okt 26, 2015 19:39
av andsan
Hej du.
Projekt är det ont om men blankt ska det bli.
Re: Skumma tider
Postat: mån okt 26, 2015 21:41
av Don Tomaso
Inga projekt ännu, gäller att få till 92:an så den går igenom besiktningen. Den skall få två röda bakljus till och ett par diskreta LED-blinkers bak( corvetter skall ha 4 röda bakljus) + oljebyte i automaten och några andra småsaker.
På 68:an skall insuget bort för att se vad som måste göras för att få det att sitta som det skall.
Re: Skumma tider
Postat: tis okt 27, 2015 23:26
av FreddanLS5
Tjäna!
Rev isär min 70' förra vintern.. Skall på lack nästa vecka och efter det så skall allt tbx,så jag har att göra fram till sent i vår !

Re: Skumma tider
Postat: ons okt 28, 2015 23:00
av Kjell.Magnusson
Hejs på er
Går det att få apelsinlack (orange) blank Anders?

Putsa på!
Meddela hur det går med 92:an och 68:an Thomas! Lycka till!
Jobba på Freddan! LS5 är ju så klart "lite" små skoj!
Re: Skumma tider
Postat: tor okt 29, 2015 8:24
av Don Tomaso
Vad gäller 92:an så var med största säkerhet felet vid besiktningen vänstra katalysatorn, det låg bitar av den ända borta i bakre ljuddämparen.
Har fått hem 2 st bra beg. kattar som skall monteras. I samband med olje och filterbytet i automaten så tänker jag byta tråg till ett med avtappningsplugg.
Re: Skumma tider
Postat: tor okt 29, 2015 17:40
av Kjell.Magnusson
Hejs
Aha, det var kattf-n som hade sagt upp sig, då fick du ju klarhet i det i alla fall!
Ja, avtappningsplugg gör en j-kla skillnad!
Re: Skumma tider
Postat: ons nov 04, 2015 12:07
av FreddanLS5
Jag blir så sjukt imponerad av slla projekt och allt know how bland folket här ! Så jäkla motiverande

Re: Skumma tider
Postat: ons nov 04, 2015 17:53
av Kjell.Magnusson
Hejs
Du verkar inte helt tappad bakom en vagn du heller Freddan

Re: Skumma tider
Postat: lör nov 28, 2015 17:55
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det var trögt att komma igång i år..
Jag har inte gjort ett jota än..
Nu är iaf vardagsrummet i stort sett färdigt!
Så nu finns det inga ursäkter!
Själva???
Re: Skumma tider
Postat: mån nov 30, 2015 8:28
av Don Tomaso
Den avdragna pinnbulten på höger grenrör är fixad, avgassystemet ligger på golvet så nu funderar jag på om man kanske skulle passa på att byta bakre ljuddämparna då det både låter lite för lite och de tydligen skall ha ett onödigt stort motstånd i sig. (fler hästar är alltid kul). På tur är byte av filter och olja i automaten (gick utmärkt att suga ur ca 4,5l) och att rikta ramkrysset.
Re: Skumma tider
Postat: mån nov 30, 2015 18:42
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, hästar är ju nästan alltid kul! Utom när dom trycker i sig en massa havre eller vad dom nu föder sig på och en massa arbete som luktar illa kommer ut i andra änden !
Ramkryss??????
Re: Skumma tider
Postat: mån nov 30, 2015 21:17
av Peter Anjou
Hejsan !
"Ramkrysset" sitter på cabbarna under bilen som förstärkning/förstyvning av karossen !
Det är gjort av ca 2-3 mm plåt som ett upp och nedvänt U, om det nu gör nån större
nytta vet jag inte, för jag tycker att karossen "flexar" rätt så mycket ändå !!

Re: Skumma tider
Postat: mån nov 30, 2015 22:25
av Kjell.Magnusson
Hejs
Hmm, jo tack Peter, jag vet vad ramkryss är

Men inte hört att det var problem med det för Thomas don tomat.. ursäkta Don Tomaso
Tack ändå Peter

Men som du skriver: Vingligt är det helt säkert ändå och helt säkert lika vingligt även med coupe! Dom däringa ram förstärkningarna dom gjorde när dom körde racing med dessa bilar var nog inte helt för syns skull..
Re: Skumma tider
Postat: fre feb 26, 2016 16:54
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jaha, händer det något?
Jag har bytt oljepump i motorn, rivit dän min 400 låda och kört iväg min kraschade 700 låda på renovering.
Re: Skumma tider
Postat: sön feb 28, 2016 21:47
av Don Tomaso
Den röde (92:an) är klar och den gröna (68'.an) har fått nya insugspackningar. Skall prova med att koppla vevhusventilationen till det "fria" på den.
Re: Skumma tider
Postat: sön feb 28, 2016 22:49
av Peter Anjou
Hejsan
Till vevhusventilationen kan du ju sätta dit en "oil catch can" , då får du en sluten ventilation men ingen olja in i insuget! !
Re: Skumma tider
Postat: sön feb 28, 2016 23:35
av Kjell.Magnusson
Hejs Thomas
Fick du någon koll på hur det var med ytorna mellan toppar, packning och insug?
Jag kör med ett litet filter från Biltema till vevhusventilation
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000032870/ vet inte om det är exakt detta men det är likt..
Jag tror inte du behöver något slutet system på en 68:a, kanske.. dom har inte nämnt något om detta till mej på bilprovningen och jag har ju en nästan ny C3:a..
Re: Skumma tider
Postat: mån feb 29, 2016 8:22
av Don Tomaso
Jag mätte så bra det gick och jag hittade inget som var fel så jag satte dit nya packningar och skruvade ihop det. Återstår uppstart och justering av tändningen + att jag skall bygga om vevhusventilationen innan start. Blir nog en "catch can"
Re: Skumma tider
Postat: mån feb 29, 2016 19:20
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ok, jag håller tummarna för dej! Meddela hur det går.
Re: Skumma tider
Postat: tis mar 01, 2016 13:13
av Peter Anjou
Hejsan !
Tips på "oil catch can" :
http://www.ridetech.se/motor-and-tuning/olje-catch-tank
Det finns säkert flera firmor som säljer likvärdiga !
Re: Skumma tider
Postat: ons mar 02, 2016 8:48
av Don Tomaso
Re: Skumma tider
Postat: mån okt 10, 2016 17:21
av Kjell.Magnusson
Hejs
Nu har hösten tyvärr kommit igång ordentligt..
Vad blir det för projekt i vinter??
Själv ska jag lämna min trilskande 700 låda till Jonnys bil & plåt.
Jag ska också försöka få i ett TPI insprut och byta till alu.toppar ny kam o.s.v. kanske även ett 383" kit.
TPI ja.. Jag har ju även funderat på att byta till en LS-motor, MEN det är ju tyvärr inte "rätt" tändföljd på dessa.. ska jag stå ut med det eller bygga på motorn (som är frisk) som jag redan har? Jag har nog inte bestämt mej riktigt än.. vad tycker ni?
Re: Skumma tider
Postat: mån okt 10, 2016 18:49
av Peter Anjou
Hejsan !
Hej Magnum, det är klart att du ska lägga i en LS motor !

Re: Skumma tider
Postat: mån okt 10, 2016 20:05
av Kjell.Magnusson
Hejs Peter
Varför är det ett bättre alternativ?
Ok, jag förstår att det finns några fördelar som mycket effekt, lättare och bra bränsleekonomi! Men inte rätt ljud..
Finns det någon annan fördel/nackdel?
Några planer själv Peter?
Re: Skumma tider
Postat: mån okt 10, 2016 21:20
av Peter Anjou
Hejsan!
Nää, inga nya planer!
Den här bilen är färdigplanerad!
Re: Skumma tider
Postat: tis okt 11, 2016 7:36
av Don Tomaso
Blir bara lite småpyssel med 92:an.
68:an är bortbytt mot en 1949 Buick Roadmaster sedanet, helt original med 320 rakåtta och manuell låda så det blir den som får lite TLC i vinter.
Re: Skumma tider
Postat: tis okt 11, 2016 16:50
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ok Peter, Ingen Corvette att skruva på då.. men kanske något annat?
Oj Thomas, -49 Buick!!! Skitfrän bil! Bilder? T.o.m. nästan fränare än C3:an!
Re: Skumma tider
Postat: tis okt 11, 2016 19:21
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag skulle gärna köpa/ byta till en Rod eller annan " Glidarbil" !
Kroppen är inte riktigt 100 % längre, så det blir lite "jobbigt" ibland att åka
vässad o sänkt C4 - cab ! Fast det är roligt ibland !

Re: Skumma tider
Postat: tis okt 11, 2016 20:26
av Kjell.Magnusson
Hejs
Vem f-n är 100% efter 50? Inte jag heller (nästan 1 år kvar till 60) kan jag väl erkänna.. men det är bara att stå på så mycket man orkar!
Vill du ha en hotrod eller annat så köp en någorlunda färdig och njut!