Sida 1 av 2

Skumma tider

Postat: mån okt 26, 2015 19:19
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad gör ni för skoj i höstmörkret? Några projekt på gång?
Själv ska jag försöka reparera min 700 låda och få i den i bilen.
Sedan har jag börjat fundera på att byta ut alla instrument i bilen till något nyare och mer pålitligt.

Re: Skumma tider

Postat: mån okt 26, 2015 19:39
av andsan
Hej du.

Projekt är det ont om men blankt ska det bli.

Re: Skumma tider

Postat: mån okt 26, 2015 21:41
av Don Tomaso
Inga projekt ännu, gäller att få till 92:an så den går igenom besiktningen. Den skall få två röda bakljus till och ett par diskreta LED-blinkers bak( corvetter skall ha 4 röda bakljus) + oljebyte i automaten och några andra småsaker.
På 68:an skall insuget bort för att se vad som måste göras för att få det att sitta som det skall.

Re: Skumma tider

Postat: tis okt 27, 2015 23:26
av FreddanLS5
Tjäna!

Rev isär min 70' förra vintern.. Skall på lack nästa vecka och efter det så skall allt tbx,så jag har att göra fram till sent i vår !☺️

Re: Skumma tider

Postat: ons okt 28, 2015 23:00
av Kjell.Magnusson
Hejs på er

Går det att få apelsinlack (orange) blank Anders? :shock: :mrgreen: Putsa på!

Meddela hur det går med 92:an och 68:an Thomas! Lycka till!

Jobba på Freddan! LS5 är ju så klart "lite" små skoj!

Re: Skumma tider

Postat: tor okt 29, 2015 8:24
av Don Tomaso
Vad gäller 92:an så var med största säkerhet felet vid besiktningen vänstra katalysatorn, det låg bitar av den ända borta i bakre ljuddämparen.
Har fått hem 2 st bra beg. kattar som skall monteras. I samband med olje och filterbytet i automaten så tänker jag byta tråg till ett med avtappningsplugg.

Re: Skumma tider

Postat: tor okt 29, 2015 17:40
av Kjell.Magnusson
Hejs

Aha, det var kattf-n som hade sagt upp sig, då fick du ju klarhet i det i alla fall!
Ja, avtappningsplugg gör en j-kla skillnad!

Re: Skumma tider

Postat: ons nov 04, 2015 12:07
av FreddanLS5
Jag blir så sjukt imponerad av slla projekt och allt know how bland folket här ! Så jäkla motiverande :o

Re: Skumma tider

Postat: ons nov 04, 2015 17:53
av Kjell.Magnusson
Hejs

Du verkar inte helt tappad bakom en vagn du heller Freddan :wink:

Re: Skumma tider

Postat: lör nov 28, 2015 17:55
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det var trögt att komma igång i år..
Jag har inte gjort ett jota än..
Nu är iaf vardagsrummet i stort sett färdigt!
Så nu finns det inga ursäkter!
Själva???

Re: Skumma tider

Postat: mån nov 30, 2015 8:28
av Don Tomaso
Den avdragna pinnbulten på höger grenrör är fixad, avgassystemet ligger på golvet så nu funderar jag på om man kanske skulle passa på att byta bakre ljuddämparna då det både låter lite för lite och de tydligen skall ha ett onödigt stort motstånd i sig. (fler hästar är alltid kul). På tur är byte av filter och olja i automaten (gick utmärkt att suga ur ca 4,5l) och att rikta ramkrysset.

Re: Skumma tider

Postat: mån nov 30, 2015 18:42
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, hästar är ju nästan alltid kul! Utom när dom trycker i sig en massa havre eller vad dom nu föder sig på och en massa arbete som luktar illa kommer ut i andra änden !

Ramkryss??????

Re: Skumma tider

Postat: mån nov 30, 2015 21:17
av Peter Anjou
Hejsan !

"Ramkrysset" sitter på cabbarna under bilen som förstärkning/förstyvning av karossen !
Det är gjort av ca 2-3 mm plåt som ett upp och nedvänt U, om det nu gör nån större
nytta vet jag inte, för jag tycker att karossen "flexar" rätt så mycket ändå !! :?

Re: Skumma tider

Postat: mån nov 30, 2015 22:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hmm, jo tack Peter, jag vet vad ramkryss är :wink: Men inte hört att det var problem med det för Thomas don tomat.. ursäkta Don Tomaso :D
Tack ändå Peter :) Men som du skriver: Vingligt är det helt säkert ändå och helt säkert lika vingligt även med coupe! Dom däringa ram förstärkningarna dom gjorde när dom körde racing med dessa bilar var nog inte helt för syns skull..

Re: Skumma tider

Postat: fre feb 26, 2016 16:54
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jaha, händer det något?
Jag har bytt oljepump i motorn, rivit dän min 400 låda och kört iväg min kraschade 700 låda på renovering.

Re: Skumma tider

Postat: sön feb 28, 2016 21:47
av Don Tomaso
Den röde (92:an) är klar och den gröna (68'.an) har fått nya insugspackningar. Skall prova med att koppla vevhusventilationen till det "fria" på den.

Re: Skumma tider

Postat: sön feb 28, 2016 22:49
av Peter Anjou
Hejsan

Till vevhusventilationen kan du ju sätta dit en "oil catch can" , då får du en sluten ventilation men ingen olja in i insuget! !

Re: Skumma tider

Postat: sön feb 28, 2016 23:35
av Kjell.Magnusson
Hejs Thomas

Fick du någon koll på hur det var med ytorna mellan toppar, packning och insug?
Jag kör med ett litet filter från Biltema till vevhusventilation http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000032870/ vet inte om det är exakt detta men det är likt..
Jag tror inte du behöver något slutet system på en 68:a, kanske.. dom har inte nämnt något om detta till mej på bilprovningen och jag har ju en nästan ny C3:a..

Re: Skumma tider

Postat: mån feb 29, 2016 8:22
av Don Tomaso
Jag mätte så bra det gick och jag hittade inget som var fel så jag satte dit nya packningar och skruvade ihop det. Återstår uppstart och justering av tändningen + att jag skall bygga om vevhusventilationen innan start. Blir nog en "catch can"

Re: Skumma tider

Postat: mån feb 29, 2016 19:20
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ok, jag håller tummarna för dej! Meddela hur det går.

Re: Skumma tider

Postat: tis mar 01, 2016 13:13
av Peter Anjou
Hejsan !

Tips på "oil catch can" : http://www.ridetech.se/motor-and-tuning/olje-catch-tank

Det finns säkert flera firmor som säljer likvärdiga !

Re: Skumma tider

Postat: ons mar 02, 2016 8:48
av Don Tomaso
Peter Anjou skrev:Hejsan !

Tips på "oil catch can" : http://www.ridetech.se/motor-and-tuning/olje-catch-tank

Det finns säkert flera firmor som säljer likvärdiga !
Tack för tipset.

Re: Skumma tider

Postat: mån okt 10, 2016 17:21
av Kjell.Magnusson
Hejs

Nu har hösten tyvärr kommit igång ordentligt..
Vad blir det för projekt i vinter??
Själv ska jag lämna min trilskande 700 låda till Jonnys bil & plåt.
Jag ska också försöka få i ett TPI insprut och byta till alu.toppar ny kam o.s.v. kanske även ett 383" kit.
TPI ja.. Jag har ju även funderat på att byta till en LS-motor, MEN det är ju tyvärr inte "rätt" tändföljd på dessa.. ska jag stå ut med det eller bygga på motorn (som är frisk) som jag redan har? Jag har nog inte bestämt mej riktigt än.. vad tycker ni?

Re: Skumma tider

Postat: mån okt 10, 2016 18:49
av Peter Anjou
Hejsan !

Hej Magnum, det är klart att du ska lägga i en LS motor ! 8)

Re: Skumma tider

Postat: mån okt 10, 2016 20:05
av Kjell.Magnusson
Hejs Peter

Varför är det ett bättre alternativ?
Ok, jag förstår att det finns några fördelar som mycket effekt, lättare och bra bränsleekonomi! Men inte rätt ljud..
Finns det någon annan fördel/nackdel?
Några planer själv Peter?

Re: Skumma tider

Postat: mån okt 10, 2016 21:20
av Peter Anjou
Hejsan!

Nää, inga nya planer!
Den här bilen är färdigplanerad!

Re: Skumma tider

Postat: tis okt 11, 2016 7:36
av Don Tomaso
Blir bara lite småpyssel med 92:an.
68:an är bortbytt mot en 1949 Buick Roadmaster sedanet, helt original med 320 rakåtta och manuell låda så det blir den som får lite TLC i vinter.

Re: Skumma tider

Postat: tis okt 11, 2016 16:50
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ok Peter, Ingen Corvette att skruva på då.. men kanske något annat?

Oj Thomas, -49 Buick!!! Skitfrän bil! Bilder? T.o.m. nästan fränare än C3:an!

Re: Skumma tider

Postat: tis okt 11, 2016 19:21
av Peter Anjou
Hejsan !

Jag skulle gärna köpa/ byta till en Rod eller annan " Glidarbil" ! :roll: :D

Kroppen är inte riktigt 100 % längre, så det blir lite "jobbigt" ibland att åka
vässad o sänkt C4 - cab ! Fast det är roligt ibland ! 8) :lol:

Re: Skumma tider

Postat: tis okt 11, 2016 20:26
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vem f-n är 100% efter 50? Inte jag heller (nästan 1 år kvar till 60) kan jag väl erkänna.. men det är bara att stå på så mycket man orkar!
Vill du ha en hotrod eller annat så köp en någorlunda färdig och njut!