Newbe

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Bobba
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Newbe

Inlägg av Bobba »

Hej alla glada Corvetteägare!

Jag och min sambo går i tankarna att byta ut våra två relativt nya bruksbilar till en gemensam bruksbil och en sommarbil så snart en garageplats blir ledig i vår BRF, vilket bör vara ganska snart!

Som sommarbil finns för oss bara ett alternativ och det är som ni säkert gissat en Corvette C3 (Coupe!). Jag har med stort intresse tuggat mig genom mycket på detta forum men skulle ändå uppskatta tips och råd. Jag har ingen tidigare erfarenhet av just Corvetter men har meckat en del marina V8'or så när det gäller det maskinella har jag lite koll iaf! Har dessutom en drös vänner som åker Camaro, Firebird och Nova och maskinellt/drivlina är det väl ungefär samma grejjor?

Det vore jättebra om ni som vart med ett tag kan komma med råd ang. vad man ska titta särskilt noga på när man synar en C3, vilka årsmodeller som är bättre/sämre osv. Skulle också uppskatta länkar till sidor med information om C3'an!

Edit: Såg att det fanns en del länkar på sidan redan... :oops: Han ni andra länkar mottages dessa tacksamt!
Tack på förhand!
Corvetteälskare

C3

Inlägg av KrilleN »

Vad hade du tänkt dig för årsmodell då?
Bigblock eller smallblock?
Kromade kofångare fram och bak så är det ju 68-72 som gäller.
Bobba
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Bobba »

Hej Krille!

Grejjen är den att jag egentligen inte kommit så långt att jag vet vad som skiljer de olika årsmodellerna. Jag har sett att senare modeller (från -78?) verkar ha en annan bakruta vilken jag inte riktigt gillar. Tycker den "tvära" bakrutan är snyggare! Krom eller inte spelar inte mig någon större roll.

Är det inte också så att bilar typ efter -75 har andra avgaskrav vilket kan komplicera ev. trimmande? Så kan man ju inte ha det :wink:

Jag tror faktist att jag skulle föredra en vass och lite varvig SB över en vridstark BB men i slutändan kommer inte det avgöra. Bilen kommer inte ha som högsta syfte att sätta rekordtider på Tullinge utan det ska vara pålitligt!

Är det något speciellt att tänka på med plastkarossen? Problem med delaminering, lacksläpp, krackelering eller liknande?
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hejsan bra val att köpa en vette tycker ja!
ska du ha en med Krom så blir dom generellt dyrare års mod 68-72
73´an har bara krom bak så den är ju lite unik.
från 74-77 är dom ganska lika förutom att 74´an har lite andra kofångare
fram och bak.
Det är väl framförallt rosten du ska se upp med,kan vara rätt så bevärlig om den fått fäste på fel ställen
kolla vindruteramen och ramen just framför bakhjulen.är väl dom värsta ställena att få rost på.
Är det illa i rutramen blir det lite jobbigt att laga
Kolla med jänkarna på www.corvetteforum.com dom vet det mesta!
Kolla även på www.corvettefaq.com där kan det också stå lite matnyttigt.
Lycka till med köpet och glöm inte att lägga ut bilder på bilen du köpt här!!
:D
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Lackbubblor och sprickor är väl ingen direkt ovanlighet.

Katalysator kom -75, och årsmodellerna 75-77 är de motorsvagaste original.
Leta upp bilder på en 68-72 samt en 74-77 så att du kan se skillnaden i frobt och akter. Prisskillnaden är som sagts ganska betydlig.

-68 (första årsmodellen) är lite udda och har en hel del "egna" delar.

/Johan
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Mina råd inför Vetteköpet är två.

1 Ram. Måste vara rostfri och inte krockad (skev) ramen är det mest orealistiska att byta på bilen dessutom väldans dyrt. Även om du gör det själv.

2. Kaross. Sprickor, bubblor och vad det nu kan vara som kan upptäkas när man okulärbesiktar en vette är bara att rata. Dåliga karosser är dyra och svåra att åtgärda.

Allt annat på bilen kan relativt enkelt och billigt ( bortsett från inredninen som är relativt dyr) antingen återställas till orginal eller modifieras efter eget huvud.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

-73orna e ju snyggast.. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Välkommen i gänget!

69:orna är finast, kromstötfångare, gälar på skärmarna och har bara en knapp för dörrlåset. Kör själv en 72:a. Har en hel del matnyttiga länkar på hemsidan min. Klicka på www-knappen nedan. 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Bobba
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Bobba »

Tack för alla svar!

Har läst upp mig lite nu... Känns som att 73-75 är de mest aktuella årgångarna! Är inte så mycket för krom att jag känner att det är värt mer pengar för en äldre modell! Då är det väl bara att ta sig ut och titta på bilar nu!!!

"StingrayRacing" > Verkligen skitsnygg din vette... :shock:
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo -72:orna e snyggast!! 8)
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av stingray350 »

Obs!
75:orna är den absolut slöaste årsmodellen som gjordes.... Jag har en sådan ..165 hk :oops: (önskar att det var en 73:a :wink: )
Fast det ska det bli ändring på snart.. :twisted:
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av susanna113 »

78 är snyggast :D har 350hk i min, inte orginal då :D
Apropå inredningen, helt ny inredning till min, dörrpaneler mattor säten ligger på ca 5500 exl. frakt om man beställer från USA, rätt ok pris för en helt ny insida i bilen
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Kan ju ge ett tips jag med, trots att jag åker C4 :D..

Innan jag köpte min vette så köpte jag HAYNES repair manual till C3 och C4.. Läste dessa från pärm till pärm (nästan) för att få en bild av hur bilen var byggt för att jag lättre skulle hitta rätt objekt 8).. Sedan att jag valde en C4 framför C3 är en annan sak.. Men köp boken för C3 så kommer du att vara välförberedd när du ska kolla på objekt..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

susanna113 skrev:78 är snyggast :D har 350hk i min, inte orginal då :D
Apropå inredningen, helt ny inredning till min, dörrpaneler mattor säten ligger på ca 5500 exl. frakt om man beställer från USA, rätt ok pris för en helt ny insida i bilen
Ehh 5500 kostar ju bara insidorna till dörrarna? Var handlar du allt för fem å fem???

/Terner
Bobba
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Bobba »

Helt otippat tycker alla att just sin årsmodell är snyggast :D

Bra tips att skaffa boken före bilen! Har man ändå bestämt sig för en modell kommer man ju ändå att behöva boken förr eller senare!

Susanna> Din bil var väl lite speciellt reggad och det är väl därför du kan gå runt avgasreglerna?
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Bobba!
Du får gärna komma och titta på min -71:a, när jag fått hem den!
Står i en container just nu, på nån båt....... /gbak
Bobba
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Bobba »

Måste bara säga att jag är mäkta imponerad av denna samling entusiaster!
Ett första och enda inlägg från en riktig "rookie" skulle på många andra ställen säkert bara ha spottats på och kommenterats "Du får väl söka lite information och inte bara ställa en massa dumma frågor".

Här har jag istället fått jättebra tips och två inbjudningar att komma och provsitta andras Corvetter! Eloge!

Ser fram emot att med en egen Vette kunna medverka vid events som riktig medlem i denna klubb!

MVH!
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Det är klart att du skall ha en kromad... ;)

Och jag kan rekommendera coupen inte bara för att jag tycker att den är snyggare utan för att man kan köra den utan taket när det är ganska kallt ute. Värmen stannar kvar bra inne i kupen. Kul att du föredrar den.

Det mesta har nog sagts redan här så jag kan nog inte tillföra så mycket men jag vill också påpeka som tidigare sagts att det är viktigt att karossen är rak och att linjerna ser bra ut på den. Alltså inga ojämna avstånd mellan karossens olika delar. Hopplöst att försöka åtgärda. Dörrarna är en kombination av glasfiber och metall vilket gör att jag har sett exempel där glasfibern har släppt i nederkant. Se upp för det.

Klubbens sida med bilder kan vara en bra start för att lära sig skillnaderna.
http://www.clubcorvette.se/show.html

Sedan har du denna sida med detaljerad info om varje årsmodell.
http://100megsfree4.com/corvette/

Sen måste jag ju givetvis passa på att slå ett slag för 71-72:s unika egg crate grillar. Pricken över i. :)
http://100megsfree4.com/corvette/1970/vet72.htm

Generellt skall du nog passa dig för kombinationsvarianter, exempelvis där man satt grillen från en 78:a på en 72:a, om du verkligen inte känner att du vill ha exakt en sådan.

Intressant kan också vara att notera vilken typ av motorhuv de bilar du tittar på har. Det finns lite olika varianter och de har ofta byts ut för att vissa ser lite fränare ut än andra, eller för att man velat ha mer plats under huven eller... personligen ser jag inget problem med en icke originalhuv, men är man originalfanatiker så är det ju givetvis inte acceptabelt....

Ett tips kan vara att köpa en bok om Corvette och plugga in de årsmodeller som du är intresserad av så har du ordentligt på fötterna när du åker och kollar på ett lämpligt exemplar.

Lycka till och glöm INTE bilder hit efter att du köpt den. Ett måste.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Bubba

En fördel tycker jag med om man köper något som orginal var mycket motorsvagt är att grejerna inuti och transmitionen kan ha klarat sig väldigt bra även om servicen inte varit perfekt.
På grund av att motorn varit för svag för att köra sönder sig själv eller transmitionen.

Plocka isär en otroligt misköt motor en gång som kolvar och lagger var i stort sett helt oförstörda i fast hela motorn var igän slagad av bränd olja.
Bultarna som håller kamljulet fram hade dragit up spår i smutsen på kåpan framförsig. Och kedjan var så slapp att två ventiler hade börjat ta i kolvarna lite lätt. Men kolvarna helt perfekta och ingen fara med vev eller lager otroligt lite lätta vändkanter var det dock. Till och med kamen var halv okej iden lite slitten här och där men inga nokar som var helt bort slipade. Den motorn hade nog inte varvat många gånger över 4000 rpm. Var på 200 hk orginal.

Lycka till med letandet glöm inte att rost behandla ram och sån även invändigt om du ska köra på vintern med den. (finns nog inte så mycket kvar av rost skyddet sen 70 talet)

Mvh
MrV8
Ralph

Inlägg av Ralph »

Ett tips till!
Även om du inte skall bygga om eller trimma direkt så kan du
köpa boken "How to restore & modify your CORVETTE 1968-82", av Rickard Newton. Jag tycker den är en av de mest läsvärda, böckerna om just C3:or! Inledningsvis är den dessutom jäkligt rolig med många och kloka tips före köpet!

Sedan, när du läst den och köpt en 72:a! så är du väl förbered för att börja skruva själv. :lol:
Motorboks International ISBN-0-7603-0052-6

Lycka till
701 Ralph (72 SB Coupé)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Håller helt med mrv8.
Har just skruvat isär min orginalmotor på 165hk. Höll på att svimma när jag såg i vilket bra skick den var i. Kommer nu att plocka i en annan motor för lek och spara orginalspisen.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Å nej!
Jag har just beställt en annan bok på Amazon, jag skulle förstås ha frågat forumet vilken som var bäst. Den jag beställde var "Chevrolet Corvette Restoration Guide" (Lindsay Porter) och "How to Build Max Performance Chevy Small Blocks on a Budget", här skall skruvas i vinter :) .... Det är trist om man blir ifrånkörd av nån japansk riskokare :x .
Är det föresten någon som vet hur man ändrar timingen på en kam? Min är nertrimmad 3 grader enl säljaren. Det måste finnas en hel drös med smallblock kunskap på det här forumet ?
/gbak
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Restaurationguiden är mer orginalbetonad och striktare i språket medan modified är mer "bruksvänlig" och ffa med glimten i ögat.
De kompletterar varandra bra tycker jag.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej Ornet

Kul att höra att du håller med :D då är jag inte ensam om att gjort den här uptäkten.
Hur var det med olje byttena på din såg dom ut att skött det någorlunda?

Nu måste jag fråga eftersom jag har en C3 75:a, jag vill inte skruva isär motorn i onödan därav frågan.

Kan du beskriva hur kolvarna ser ut ovanpå ser dom ut som vanligast med 4 halvmånar på och lite lätt kant i sidan eller är det något speciellt gjort på dom ? går dom hela vägen up eller är dom lite ner sänkta i mitten eller helt ?
Nyfiken eftersom det är första året med Cat på c3.
Har hålt på och känt efter med ståltråd genom tändstiftshållet så jag tror jag vet hur dom ser ut men alltid kul att höra från någon som sett dom.

Har också en till motor liggande som jag funderar på att fixa till ordentligt och spara orginalet relativt orört :D är lite rädd om det här med matching number vilket det är på min kanske inte så mycket värt på dom här svagare varianterna men ändå.
Men min kam hade tagit lite stryck med åren så jag håller på och bytter nu iden. För övrigt fungera perfekt utan missljud, blårök o.s.v
Undras vad det är för värden på den kamen som satt i ?

Mvh
MrV8
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Bilder motorrum

Inlägg av Terner »

Hej,

Har köpt restauration guid och lite andra böcker men saknar någon med bra bilder från motorummet på en -73 Big Block.

Som ni kanske läst här på foumet så lägger jag tillbaka en Big Block i min bil som den haft från början. När jag köpte den stt det en 350 i den och de va ju inte så kul.

Det kommer ju att bli en del avsteg från original som t ex headers och förgasare, men vore kul att göra en snygg installation ändå. Tänker speciellt på el,slangar generator och servopumpfästen etc. Likaså vägen in för luften till förgasaren.

Om någon har några tips så svara här eller maila hans@terner.name

/Terner
hogzhed
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av hogzhed »

Är det nån mer än jag som kör cab och gillar att få fläkt i hockeyfrillan : )

Måste säga att en cab är något man måste uppleva! Känslan att stampa på gasen och släng upp armarna i luften ett het sommardag på E18 är inte dumt alls 8)
74:a cab. SB 350. And I like it!
Live long and prosper!
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

:D 78:a är snyggast ! :D
Bakrutan är cool 8)

/Hagge
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

susanna113 skrev:78 är snyggast :D har 350hk i min, inte orginal då :D
Ehh var beställde du då nånstans det kostar ju bara dörrsidorna till min?
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Det man ska ha klart för sig redan från början är att köpa äldre amerikansk bil betyder att man frånsäger sig allt vad normalt bilåkande är. Skrammel och vibrationer hör till vardagen, likaså enkla och simpla tekniska lösningar, ungefär som en gammal amazon helt enkelt.......men det är också det som är den stora tjusningen med gamla bilar, och framförallt en vette. Står man ut med det och totalt förnekar tysk pedantisk ingenjörs konst och ratar ultimata tekniska lösningar så har du hamnat helt rätt med en C3. Med en rapp motor (tyvärr är många original C3:or från 73 och framåt oförskämt trötta) och trevlig väghållning, snygg inredning och yttre kommer du snart att vara helt nedkärad i din kommande bil.

Själv letade jag i två år efter min 73:a eftersom det tyvärr finns gott om sönderskruvade ex. Så ta god tid på dig och låt förnuftet segra över impulsen. Hellre bra inredning, ingen rost och en bra kaross före en "nyrenoverad" motor och låda!
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

GETWET skrev:Det man ska ha klart för sig redan från början är att köpa äldre amerikansk bil betyder att man frånsäger sig allt vad normalt bilåkande är. Skrammel och vibrationer hör till vardagen, likaså enkla och simpla tekniska lösningar, ungefär som en gammal amazon helt enkelt.......men det är också det som är den stora tjusningen med gamla bilar, och framförallt en vette. Står man ut med det och totalt förnekar tysk pedantisk ingenjörs konst och ratar ultimata tekniska lösningar så har du hamnat helt rätt med en C3. Med en rapp motor (tyvärr är många original C3:or från 73 och framåt oförskämt trötta) och trevlig väghållning, snygg inredning och yttre kommer du snart att vara helt nedkärad i din kommande bil.

Själv letade jag i två år efter min 73:a eftersom det tyvärr finns gott om sönderskruvade ex. Så ta god tid på dig och låt förnuftet segra över impulsen. Hellre bra inredning, ingen rost och en bra kaross före en "nyrenoverad" motor och låda!
Det tippset skulle en annan ha behövt innan man slog till. Hade dock ingen rost ny lack och fixad motor & växellåda. Men inredningen, ingen vacker syn :cry:
Håller nu på att byta den samt även byta färg. det stannar nog med mycket eget fixandes på mellan 15000:- & 20000:- :?

Men men vad gör man inte för sin C3 :D 8)
Hemmet för Vetten! www.vetten.tk

STINGRAY for ever!
Skriv svar