Sida 1 av 1

Topplockspackning och Kolvar

Postat: sön nov 01, 2015 16:43
av Stefan Fredriksson
Hej,

Jag håller på med en motorrenovering av en Corvette 1976, 350 smallblock. Jag har två frågor som förhoppningsvis någon mer kunnig kan svara på.

1) Topplockspackningen hål är betydligt mindre än hålen på blocket. Är det ok (och rekommenderat) att stansa ut dessa större så att de blir samma storlek?

Bild

2) Enligt min reparationsbok så ska "jacken" på kolvarna peka framåt i motorriktningen. Men, när jag tog ur dem så pekade de bakåt. Ska jag sätta tillbaka dem som de var eller göra rätt enligt boken?

Bild

MVH
Stefan

Re: Topplockspackning och Kolvar

Postat: sön nov 01, 2015 19:57
av Meatos
Det är inte rekommenderat att göra hålen större då detta är konstruerat för att kylarvattnet ska cirkulera genom hela topparna. Finns lite skrivet om detta på amerikanska sidor. Här tex http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=33381

Re: Topplockspackning och Kolvar

Postat: ons nov 04, 2015 12:11
av FreddanLS5
Låt hålen i packningen vara & vad gäller kolvarna skulle jag nog göra som i boken eller googla saken. Om ngn vart på kolvarna tidigare så är det ju inte säkert att den jeppen visste vad han gjorde.. :wink:

Re: Topplockspackning och Kolvar

Postat: ons nov 04, 2015 18:17
av Christian Möller
Nu kommer jag inte ihåg hur det är på Chevrolet men på Pontiac så vände man kolven fel blev ju automatiskt vevstaken fel och den hade en smörjficka/spår som blev galet,kolla det.
/Christian