Sida 1 av 1
Tuta -79 ...handlar nu om mer än bara tutan! :-D
Postat: sön nov 21, 2004 15:26
av janbanan24
Ska det komma en kabel genom rattstången upp till tut-knappen i rattcentrum på en -79?
Har för mig att det var så på min förra corvette (-75) men hittar ingen kabel i -79:an!!??
Janne
Postat: ons nov 24, 2004 12:48
av janbanan24
...är det ingen som vet hur tutknappen är kopplad på en -79:a?
Postat: ons nov 24, 2004 16:19
av Erik
Det borde det rimligtvis finnas eftersom kretsen till tutan sluts genom att knappen jordar en liten arm mot rattstången. På en 72:a i alla fall. Vilket borde innebära att det måste dras en +12V upp genom ratten. Sen om den är realiserad som en lös sladd eller bara något bleck som den ligger an mot minns jag inte.
Postat: tor nov 25, 2004 8:11
av janbanan24
Tack Erik!
...ja, jag har ett svagt minne av att det var en kabel på min -75:a, men jag ser ingen kabel i -79:an, så jag är lite konfunderad över hur jag ska fixa tuta till besiktningen!?
Janne
Postat: tor nov 25, 2004 12:22
av ornet
Vet inte riktigt vad du menar, men någon lös sladd som monteras till tutknappen finns inte på min -75:a
Postat: tor nov 25, 2004 12:35
av janbanan24
...Hmmm, hur funkar den då? Är det nått bleck eller liknande?
Janne
Postat: tor nov 25, 2004 12:43
av ornet
Ja, det är ett bleck och en arm på tutan men svårt att beskriva i ord. Jag har några bilder på det, men kan inte lägga upp dem på sidan för tillfället. Kan skicka dig om du vill. Men det blir senare idag om jag får en e-adress.
Förövrigt är det samma konstuktion 75-82.
Postat: tor nov 25, 2004 19:16
av vett74
samma på min 74 har en arm som är fjäderbelastat och ett bleck som ligger i mot, inte direkt lätt att beskriva ska försöka hitta en bild
Postat: mån dec 20, 2004 13:25
av janbanan24
Ja, maila gärna bild till mig!
janne (snabel-a) husvagnsforum.com
Postat: mån dec 20, 2004 13:31
av mrv8
Hej janbanan24
Har länge varit nyfiken på att fråga dig hur skicket var på din bil när du köpte den!
Låter som du har väldigt mycket att fixa på den ?
Läste om din resa vid köpet av den.
Har du fixat mycket på den kommer du att kunna åka den i år något?
Och har du hittat varför motorn inte gick på alla cylindrar vid köpet?
Mvh
MrV8
Postat: mån dec 20, 2004 16:22
av janbanan24
Skicket är bedrövligt, men jag tyckte priset var lågt nog och jag gillar att pyssla, så jag kommer nog att dra ut på skruvandet i flera år!
Att motorn inte gick på alla cylindrar berodde på stift och kablar. Den hade ju stått magasinerad i flera år. Dessutom slamrar den lite på någon hydraul-lyftare fortfarande.
Men just nu är jag inriktad på reg-besiktning i vinter!
Janne
Postat: tis dec 21, 2004 14:17
av mrv8
Hydrallyftare som skramlar har du provat och skruva lite på den när motorn är igång? Brukar vara lätt åtgärdat att tysta. Du vet hur du gör för att ställa dom? eller? då kan du även se när du har ventilkåporna av om kamen är någorlunda bra. min rörde knappt på tre avgasventiler vid köpet dom öppna typ 1 mm

men den var rätt stäld så det var helt tyst.
Jag önskar dig lycka till med ditt skruvande och att du får njuta lite bil åkning i sommar!
Mvh
MrV8
Postat: tis dec 21, 2004 14:27
av janbanan24
Passa dig!
...jag kan börja fråga hur mycket som hellst!
Har bara justerat ventiler på B18 och B20 tidigare!
D.v.s. alla tips är mer än välkomna!
Janne
Postat: ons dec 22, 2004 12:44
av mrv8
Är det så
Ja lite kan jag hjälpa till med även om jag är bättre på motorn än övriga bilen har bara haft C3 sen aug 04.
Ställa ventlierna ett enkelt sett att få det bra utan att ställa dom för hårt eller löst med motorn i och insuget på är att:
1. Starta den varmkör den
2. ta bort ventilkåporna montera äventuelt vipparmsclips art nr pto w80565 hos hansen racing så slipper du olje stänk håller för olje hållet på viparmarna, men det stänker inte så falligt utan heller.
3. sen startar du den och tar spärskaftet och låsar sakta på bulten till viparmen till du hör att den börjar klappra då drar du sakta åt till den tystnar.
4 sen fortsätter du så här alla 16 ventilerna, sen finns det lite olika skolor hur mycket man ska dra men jag rekomenderar dra bara uterst lite mer när den tystnat så behöver du inte oro dig att dom är för hårt ställda.
5.stäng av motorn låt den svalna känn på stötstängerna hur hårt dom går att snurra på dom kommer att gå att snurra på med lite motstånd ej mycket på dom ventiler som inte är nertryckta känn efter på alla du får vrida motorn lite så dom öppna ventilerna stängs och känna på dom med.
6. om allt gått bra så här långt så kommer även viparmana att kännas lagom hårt sittande och du har en tyst och fin motor. som ej bränner ventilerna. eller slitter ner kammen. (Förutsatt att du inte snålställt förgasaren till det ytersta eller glömt bytta olja och filter

)
När du gör det här så kan du även försöka se om ventlierna öppnas lika mycket, var observant speciellt på dom bakre avgsventilerna där nockarna kan ha blivit slittna om oljan inte byts tillräkligt ofta.
Men vi ska inte hoppas på det värsta. Men jag fick bytta i min
Har du en mail adress så kan du få lite bilder på en välnöt kam och lyftare
Företen har du lyckats fixa handbromsen på din C3 nu?
Skriv om det är något annat jag kan hjälpa dig med.
Mvh
MrV8
Postat: ons dec 22, 2004 14:18
av janbanan24
Wow, tack!
Ser fram emot att få börja skruva lite!
Bilder och hjälp är välkommet på janne(snabel-a)husvagnsforum.com!
Har inte beställt delar till handbromsen än, håller på att försöka lista ut alla delar jag behöver beställa inför reg-besiktningen så man bara behöver beställa en gång!
Janne
Postat: ons dec 22, 2004 18:35
av mrv8
Ja sätt igång och skruva
Så får jag höra hur det gick sen väntar med nyfikenhet
Skickar lite kort till dig på kamen och lyftarna
Mvh
MrV8
Postat: mån jan 17, 2005 9:45
av gbak
Janbanan: Har du fått till tutan? Precis som du så har jag ingen tuta inför reg besiktningen. Jag har försökt att mäta mig fram till vilken ledare som skall jorda, men inte kommit nån vart alls. Hur löste du tutan? Det finns en del info här om du inte redan hittat den
http://www.corvettefaq.com
Postat: mån jan 17, 2005 14:42
av gbak
Postat: mån jan 17, 2005 15:57
av janbanan24
Perfekt!
..har inte hunnit kolla på min tuta än!
Janne
Postat: mån jan 17, 2005 19:39
av Hagge
Hejsan grabbar !
Bidrar med en länk som jag har postat tidigare. Mycket bra elschema för 78 och uppåt.
Vad gäller jordning så är det så att man sluter kretsen (jordar) när man trycker på tutan,dvs metallblecket i signalhornsknappen sluter mot gods i rattstången.
Detta syns i det schema som finns i den bifogade länken.
http://www.corvetteforum.net/c3/tunedpo ... dex6.shtml
/Hagge
Postat: tis jan 18, 2005 8:59
av gbak
Nu har jag mätt upp signalen eller rättare sagt avsaknaden av signal mellan tutknapp och kontakten vid pedalena.
Är det svårt att plocka isär övre delen av ratten? Jag misstänker att jag inte får kontakt mellan fjädrande pinnen och något kontaktbleck som sitter nära blinkers spaken.
Postat: tis jan 18, 2005 20:20
av Hagge
Jag hade isär allt hela vägen till botten av kåpan som täcker tändningslåset, det är inte svårt. Jag har en 78:a. Du måste ha en rattavdragare för att lossa ratten efter att du har tagit bort signalknappen och skruvat bort rattbulten. Kom ihåg att vara försiktig när du bänder bort tutknappen. När den är borta så är det bara att lossa rattbult, använda rattavdragaren och dra loss ratten.
Innan du gör detta kolla att signalhornsreläet är helt samt attsignalhornen är hela. För att kolla signalhornen, skruva bort dessa och kolla med anslutning mot batteri direkt. Om det inte låter nånting så spreja 556 direkt in i hornet. Låt 556 verka och testa igen.
Jag hade två fel, reläet var bränt och så saknades fjädern i den undre signalhornskontakten, fjädern jordar mot gods i botten av rattstången i nivå med kåpan som omger tändningslåset.
Kolla denna bild, visar elkretsen för signalhorn inklusive tutknapp och relä:
/Hagge
Postat: ons jan 19, 2005 1:29
av gbak
Att reläet har brunnit är ett faktum, jag tog ett annat oanvänt relä istället.
Men fortfarande ingen tuta. (Köpte nya tutor på Biltema, så att det inte låter så fjösigt.) Och signal har jag från kontakten i kupen till reläet. Så nu är det bara att fixa en avdragare. Går det med en vanlig avdragare eller måste jag skaffa en speciell för ratten?
Till det positiva hör att jag har lyckats att få torkarmotorn att funka efter att ha bytt en ledare och moddad lite i torkarknappen. Spolarbehållaren saknades, men jag hittade en på Biltema.
Postat: ons jan 19, 2005 9:23
av Hagge
Du måste ha en speciell avdragare för ratten, finns hos Hansen Racing, kostar typ en 100-lapp.
Du kan köpa Hansen-prylar hos Mekonomen i Östberga så slipper du åka till Spånga.
Postat: ons jan 19, 2005 14:06
av Stefan
Ang. rattavdragare:
Är det två hål på vardera sidan av ratt axeln? Isf är det ju bara en bit järn med två hål (som de i navet) som ligger på axeln å två skruv, sedan drar man åt skruvarna så lossar ratten.
Så är det på senare Chevor
Postat: ons jan 19, 2005 16:10
av Jonathan
Jag gjorde min egen avdragare til lratten så som ovanstående talare skriver..
funkar superbra och gratis!
Postat: ons jan 19, 2005 19:45
av gbak
Tack för tipset! Ska kolla om jag kan fixa en egen avdragare.
Postat: tor jan 20, 2005 9:00
av gbak
Hittade en avdragare långt ner i en låda. Så nu är tutan fixad, nästan....
Har bara lite problem med de fyra shimsen som är minst sagt trötta och fjädrar dåligt.
Det var fyra inbördes olika fel i min tuta:
1 Reläet uppbrunnet.
2 Ingen kontakt mellan fjädrande kopparpinnen/mässingsbrickan nere vid blinkersen.
3 Isolerad (med pappskiva) tutknapp .
4 Den stora fjädern som sköter teleskoprörelsen och trycker mot 3 mässingsbläck var jordad mot metallen inne i ratten, vilket gjorde att jag fick signal hela tiden när jag fixat alla andra fel. Löstes med 2 cm krympslang.
När jag var klar med allt så var batteriet urladdat och helt dött, hade nog glömt tändningen på över natten, alltid är det nåt.......