Sida 1 av 1
Z 51 + stötdämpare
Postat: tis nov 17, 2015 20:08
av C4-88
Hej! Jag står i groparna att byta stötdämpare på min -88 cab och har tittat runt lite på Ecklers mm, och de har dämpare som skulle kunna passa min. Men det som vart att förbrylla mig var att det står att de passar alla utom z 51. Hur vet man om man har en z 51? , vad skiljer de från "vanliga" c4:or?
Likaså verkar det som om de bytt dämpare mellan -87 och -88, hur vet man om man har en sen -87 eller tidig -88. Lite krångligt eller omöjligt om man beställt fel från Us. Tror inte heller de skickar gas dämpare på flyg.
Såg även att Vetteparts hade dessa Bilstein som jag förmodar är de bästa verkar inte värt besväret att importera själv nu när Vetteparts hade samma. Eller är det nån annan som har något annat att rekommendera. Kör sällan eller aldrig på bana men gärna aktiv körning efter kurvig väg.
/Jonny
Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: ons nov 18, 2015 10:44
av Tersan
Z51 är väghållningspaketet, bör stå som optionkod i din bil om den har det.
Bilstein brukar vara en bra stötdämpare, men firman du nämner skulle jag personligen undvika. Handla från tyska Ebay, t ex.
Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: tor nov 19, 2015 8:31
av Don Tomaso
Koni gör också bra dämpare, enklast att handla i Tyskland.
Köpte ställbara till min C3:a-68.
Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: lör nov 21, 2015 19:08
av C4-88
Hej, ursäkta dröjsmålet!
Var står option koden nånstans?
Vilka ska jag undvika Ecklers eller Vetteparts?
Hur duktig på tyska bör man vara för att kunna handla på ebay i Tyskland

Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: sön nov 22, 2015 19:12
av Tersan
I en C5 står optionkoderna på en dekal i handskfacket, men på en C4 vete f...
Sök gärna på forumet så hittar du nog tveksamheter kring bägge firmorna, fast det var den svenska firman jag avsåg.
Tyska ebay har jag handlat en hel del från. Själva sidan kan man översätta mha Google, och har man frågor brukar de flesta handlare kunna engelska tillräckligt bra. Vilket är bra eftersom jag inte kan tyska alls.

Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: sön nov 22, 2015 20:07
av C4-88
Tack Terzan! vet du möjligen varför stötdämparna inte passar z51, är det infästningarna eller hårdheten/styvhet. Kan ju vara bra att veta då jag inte vet om min är z 51 eller z 52 som de tydligen heter på cabbar när man ska beställa. Någon annan som vet var optionlappen sitter på en cab som har limpan (airbag) istället för handskfack och högtalarlådor(orginal) istället för förvaringslådor i bak. Då bör de ha satt dessa lappar någon annanstans. Är optionslappen bara en dekal eller en stansad plåtbit
Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: sön nov 22, 2015 20:34
av C4-88
Hittade en länk i us på en VIN decoder som tydligen kan hjälpa till om man inte har option koder, men man skulle mata in ett VIN vad är det? och vågar man göra det, jag menar så inget oseriöst kan använda mina uppgifter.
Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: mån nov 23, 2015 8:26
av Don Tomaso
VIN är chassienumret.
På min 92:a cab sitter dekalen på undersidan av locket i mittkonsolen.
Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: mån nov 23, 2015 8:35
av Tersan
C4-88 skrev:...och vågar man göra det, jag menar så inget oseriöst kan använda mina uppgifter.
Vad ska någon kunna göra med ditt chassinummer? Du behöver inte vara orolig.
Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: mån nov 23, 2015 9:59
av Hot Rod
Enda skillnaden på Z51 är inuti dämparen, fästen är samma.
Här kan du få lite hjälp med att se vad du har för fjädring på din bil
http://www.corvetteactioncenter.com/tec ... chart.html
Däcken kan naturligtvis vara bytta nån gång men krängningshämmarna är väl fortfarande original?
VIN-dekodern låter som nåt att prova annars.
Re: Z 51 + stötdämpare
Postat: tor dec 31, 2015 15:04
av C4-88
Hej!
Tack för länken, det verkar bara vara typen av dämpare och hjulstorlek som skiljer "vanlig cab" mot z 52.
Provade att köra vindecordern i dag och fick inte häller där besked om vilket option jag har, bara att den levererades med 17" hjul och det kanske talar för z 52. Demonterade de bakre dämparna idag och kan man utläsa något på beteckningen/numren på dämparen( satt Bilstein ibak)?.
Hur mycket motstånd resp retur sak det vara? mina tryckte man i hop relativt enkelt och returen var långsam. Har kört en del skoter förr och de dämparna rör man ju knappt fast skotern är så pass mycket lättare. Men där har man också fjäder istället för bladfjäder det kanske skiljer på det.
Någon som provat Hansen racings stötdämpare?
