Sida 1 av 1

LS7 ventiler

Postat: sön jan 24, 2016 14:36
av Thofri
Såg på ett usa forum hur ventilstyrningarna börjat bli slitna på en ls7'a. Har någon haft problem med detta? Måste man uppgradera dessa, i så fall varför?
Har läst om en del ventilhaverier i amerikanska forum, men de har berott på övervarvning vid klantiga nedväxlingar på de med manuell låda. Någon med kunskap som kan belysa detta för mig. Jag har en LS7'a i min nollsexa och har inte märkt några problem eller oljud. Har även sett annonser på uppgraderade topplock, så kanske det ligger något i detta, eller är det handhavandeproblem som så ofta händer. :?:

Re: LS7 ventiler

Postat: sön jan 24, 2016 22:02
av Corinthian
finns mycket skrivet om slitna ventilstyrningar här på forumet. Velociraptor (kenta) har mes info/kunskap i ämnet och postat mycket.
hit är en tråd: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ar#p112800
mig veteligen har nästan alla äldre LS7or råkat ut för det, min inklusive.
fick byta styrningarna på både insugs- och avgassidan för några år sedan.

Re: LS7 ventiler

Postat: mån jan 25, 2016 19:22
av Thofri
Är det materialfel eller vad är det frågan om. Det är väl inte särskilt mycket sidokrafter där som ska förorsaka onormal slitning. Min Ls 7'a har gått 3000 mil, är det dags att fixa topparna då? Vem är haj på det i så fall. Står GM för något?

Re: LS7 ventiler

Postat: mån jan 25, 2016 20:56
av Corinthian
sätena är inte linjerade med styrningarna vilket medför snedslitning.
vissa maskiner har rasat efter tusentalet mil... gm ersätter inget.
jag hade tur och fick mina utbytta på försäkringen med det blev en fight.
det är enkelt att kolla om dom är slitna med ett sk "wiggle-test"; ta av ventilkåporna och ventilfjädrarna och vicka på ventilerna.
vickar dom mer än ett specifikt värde så är det bara till att renovera.
tänk på att låsa upp ventilerna med ståltråd eller magnet först bara så dom inte trillar ned i cylindern.
mina wiggle'ade med fjädrarna på å det är mycket illa (vid 3500 mil tror jag).

om jag hade vetat det jag vet nu skulle jag nog stoppat på portade toppar direkt istället för att renovera original... de hade å andra sidan inte täckts av försäkringen.

Re: LS7 ventiler

Postat: tis jan 26, 2016 17:00
av Thofri
Kan det alltså finnas toppar som har blivit korrekt maskinbearbetade då, eller kan man glömma det? Men det blir att kolla var man kan hitta utbytestoppar då. Tack för svar, tillsvidare.

Re: LS7 ventiler

Postat: tis jan 26, 2016 17:07
av Thofri
Hittade detta svar från GM, det verkar som de tidiga vettarna klarat sig då.: :D

Hello all,

LS7 Valve guide issue summary:
• Affects a small, number of '08, 09 ’10 and ’11 Z06’s
• GM discovered the condition through our cylinder head warranty data involving a very small percentage of our vehicles.
• Through inspection of returned heads, it was determined that a machining error in the valve guide had occurred at our head supplier.
• The quality issue has been contained as of Feb 2011 with 100% inspection of all heads.
• The most common customer complaint has been excessive valve train noise.
However if the condition is not addressed, it could result in engine failure. To date, where this condition has been observed, it has occurred early in the vehicle life.
What customers need to know: They should drive and enjoy their vehicles without fear. If their car demonstrates this condition, they are likely to hear unusual valvetrain noise first. If you have a concern regarding this issue on your personal vehicle feel free to contact me through private message on this forum and we will work to assist in resolving your concern. Feel free to contact me through Socialmedia@gm.com please put attention Evan in the subject. As always, vehicles that have modifications to the powertrain or the calibrations, are no longer covered by GM's warranty.

Sincerely,
Evan, Chevrolet Customer Service

Re: LS7 ventiler

Postat: tis jan 26, 2016 17:56
av Peter Anjou
Hejsan !

Lämna in din bil till en seriös GM verkstad och se till att dom gör ett "Wiggle test ", då får du besked hur det står till med ventilstyrningarna ! Chansa inte bara för att det inte hörs nåt konstigt från motorn !

Ett "Wiggle test " kostar inte många tusenlappar !

Re: LS7 ventiler

Postat: tis jan 26, 2016 21:16
av Corinthian
Thofri skrev:Hittade detta svar från GM, det verkar som de tidiga vettarna klarat sig då.: :D

Hello all,

LS7 Valve guide issue summary:
• Affects a small, number of '08, 09 ’10 and ’11 Z06’s
• GM discovered the condition through our cylinder head warranty data involving a very small percentage of our vehicles.
• Through inspection of returned heads, it was determined that a machining error in the valve guide had occurred at our head supplier.
• The quality issue has been contained as of Feb 2011 with 100% inspection of all heads.
• The most common customer complaint has been excessive valve train noise.
However if the condition is not addressed, it could result in engine failure. To date, where this condition has been observed, it has occurred early in the vehicle life.
What customers need to know: They should drive and enjoy their vehicles without fear. If their car demonstrates this condition, they are likely to hear unusual valvetrain noise first. If you have a concern regarding this issue on your personal vehicle feel free to contact me through private message on this forum and we will work to assist in resolving your concern. Feel free to contact me through Socialmedia@gm.com please put attention Evan in the subject. As always, vehicles that have modifications to the powertrain or the calibrations, are no longer covered by GM's warranty.

Sincerely,
Evan, Chevrolet Customer Service
Detta svar från GM stämmer tyvärr inte. 06-07or är hårdast drabbade. Mig veteligen har nästan samtliga (min inkluderad) 07a varit drabbad.
Wiggle-test tar ca 45-60min och jag rekommenderar inte att man avstår detta.

Re: LS7 ventiler

Postat: ons jan 27, 2016 17:09
av Thofri
Hej igen!

Har av GM i USA blivit hänvisad till till " Corvette Camaro Customer Service" vilka i ett brevsvar menar att det inte finns anledning till oro för min efter det att de kollat bilen via mitt VIN nr, men hänvisar ändå att jag lämnar bilen för kontroll på närmaste auktoriserade GM verkstad, vilket blir Umeå för min del (20 mil dit), det fanns även en kostnadsfri "safety control" som skulle genomföras. Om ventil kollen kostar något eller ej ska samordnas mellan GM och verkstaden.
Ja nu har man i alla fall lite kött på benen vad det handlar om. Det är tydligen bara vissa lock som har fått en felaktig behandling vid maskinbearbetningen.
Tack för engagemanget ni som svarat. :D

Re: LS7 ventiler

Postat: ons maj 04, 2016 10:34
av Andreas K
GMs inställning är minst sagt försiktig. Det verkar vara i princip alla bilar som har det men det betyder inte att alla kommer haverera. Mina var också slitna på 4000 mil.

Re: LS7 ventiler

Postat: ons maj 04, 2016 12:11
av Lars J
Varför inte kika lite i en tidigare tråd som belyser detta problem :idea:

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 19&t=17369

/Lars/