Sida 1 av 1
Dragning av blinkers fram -> bak
Postat: ons nov 24, 2004 21:22
av Christian Nilsson
Håller precis på att koppla om lamporna bak på min -96:a. Tjuvade ström från framblinkers och kopplade in en lampa provisoriskt, och då blinkar det bra mycket fortare - men så kom jag ju på att en lampa försvinner ju bak, så när jag kopplade ur en bak så blev det ju rätt igen...så långt verkar ju allt rätt enligt alla fina tips här på forumet.
Nu skall jag bara dra kabel från fram till bak, nån som kan tipsa om enklaste vägen?

Vore bra innan man börjar riva i inredningen etc. Kanske enklast att dra kabeln under bilen, men kanske inte snyggast....
Skillnad på vänster och höger sida??
Tacksam för att veta hur andra har dragit sina kablar....!
/Christian
Postat: ons nov 24, 2004 22:12
av Stefan J
Hej !
Jag skulle ha låtit den befinliga ledningen framifrån ha fått betjäna blinkers men kopplat om under ratten, dvs tagit bort den vita grova ledningen mellan bromsljuskontakt och blinkerskontakt samt kopplat bromsarna till det mittre bromsljuset. Skulle tro att detta är det enklaste sättet att bygga om. Om du nu ändå tänker dra blinkers framifrån så måste du ändå koppla bort den vita kabeln som jag nämde och jag skulle nog dra ledningen inne i kupen under mattan, mycke jobb men blir nog bäst.
Stefan J
Postat: ons nov 24, 2004 22:19
av jonce
Hej Christian Jag håller nog med Stefan J, men det är din bil, du gör som du vill

MVH Jan
Postat: ons nov 24, 2004 22:53
av Berg
Hej.
har inte du dispens på dina lampor? jag har det på min -96.
mvh. Fredrik.
Postat: ons nov 24, 2004 23:02
av Christian Nilsson
Jaha ja.....OK! Jag har läst så många inlägg här ang detta så ögonen går i kors. Förstod nog inte riktigt vad folk menade när dom skrev om "under ratten"
Vad som sker då är alltså att man kopplar väck broms-funktionen från de 4 baklamporna men har kvar blinket i sladdarna bak. Och sedan tar man typ bromsljuset från mittbromslampan till de innersta lamporna (och kapar den gamla blink/broms), och kör således bara blink på de yttersta.
Rätt fattat eller?
Ang dispens på 1996, det är väl inget man skall ta för givet?? Min är intagen för eget bruk, och då är det väl inte klart att man får dispens? Annat är det väl med flyttgods?
Menar du att det är värt att köra in och prova först??
Christian
Postat: ons nov 24, 2004 23:11
av Berg
ja min är flyttgods från usa,jag trodde det gällde privatimport oxå.

Postat: ons nov 24, 2004 23:17
av Jake
Jag borrade ett litet hål torpeden stax ovanför batteriet för att så in och ut div kablar.. Sedan drog jag kabeln längs vänstersidan under plastpanelen i tröskeln och sedan in under mattan i bak behövde inte skruva loss panelerna ens, bara att pilla in under.. (här kan det skilja lite) sedan så gick jag ut i hålet till högtalaren på vänstersida och i den lådan sitter det en gummitkorksom det sitter kablar i (bla till antennen) gjodre ett till hål i denna och vips hade jag kabeln längst bak..
Hoppas att det gick att förstå..
Postat: fre nov 26, 2004 13:43
av Stefan J
Hej Christian !
Ja, du har fattat rätt. Funktionen är ju så uppbyggd att bromsljus och blinkers är samma sladd framifrån till lysena på höger resp.vänster sida därför krävs denna omkoppling under ratten. Om du är intresserad så kan jag scanna elschema till min 91:a så förstår du bättre. Jag tror att det är samma koppling.
Mvh
Stefan J
Postat: fre nov 26, 2004 16:48
av Jake
Behöver man verkligen fippa sådär.. Dom flesta har ju bromsljuset i mitten.. Tjuva bromsignal där och sedan ta blinkers framifrån.. Skippa sedan orinalsladdarna bak lite silvertejp hindrar dem från att rassla runt....torde väl vara enklaste lösningen...
blink blink
Postat: fre nov 26, 2004 21:24
av Ingo
Inte kul eller hur?.Men ska du koppla in den europeiska versionen konstant,då är det ju smartast att döda det som går i rattstången,och nyttja de kablarna.Om du däremot tänker sätta dit de snyggare röda glasen direkt efter besiktningen, då är det ju bra att dra extrakablar hela vägen bak.Det ska väl faktiskt finnas ett kit för att bygga om till europa versionen.Men för allt i världen använd inte kabelskor,blå skarvtjuvar o dyl,Löd !!.(svär något rent vanvettigt över en Jeep som "experter" på en märkesverkstad byggt om till europeisk standard,bara skarvblock och kabelskor)
Postat: fre nov 26, 2004 21:47
av Christian Nilsson
Hej alla igen,
hittade en ganska sjysst väg för mina kablar bakåt. Jag har för avsikt att sätta tillbaka "USA-orginal" efter besiktning, så jag drog faktiskt två kablar framifrån för blinkers. Det räcker ju med två kablar, jorden tar man ju där bak. Jag tror det kommer funka.
Tack för erbjudande om elschema, jag köpte dock en reparationshandbok från Haynes, och det finns med i den såg jag. Det var festligt när jag röjde med mattan under förarsätet....hittade kartor över USA, tändare, privata brev etc....kul när allt är precis importerat från USA.....
Kommer att lägga ut en bild på min gräsliga, men förhoppningsvis fungerande, tillfälliga ombyggnad.......
/Christian
Postat: mån dec 06, 2004 20:20
av Christian Nilsson
Vad gäller ombyggnaden bak så fick den med beröm godkänt av SBP
Sen fanns det ju lite annat som dom klagade på, men DET är en annan sak!
/CN