Sida 1 av 2

Elektronisk tändning

Postat: tis nov 30, 2004 13:01
av gbak
Jag har tänkt konvertera min mekaniska tändning till någon variant av de otaliga brytarlösa/elektroniska varianterna som finns. Pertronix ($150) verkar ju enkel och praktisk, iochmed att man kan behålla gamla fördelaren och bara installerar en ny sensor + högeffektspole. Är det någon som har provat den eller skall jag kanske byta fördelare helt och hållet? Jag vill gärna behålla min mekaniska varvräknare, så att byta till t.ex en mek HEI typ MSD kostar ju $400 vilket är i mesta laget. (Man får väl kanske räkna med att det kostar att ligga på topp :wink: ) Vad har forumet för erfarenheter av elektronisk tändning??
/gbak

Postat: tis nov 30, 2004 13:56
av Ralph
Behåll originalfördelaren och sätt in en CRANE XR-1

Har bytt ut min Pertronix, som lade av mot denna. CRANE har dessutom inbyggd vartalsbegränsare, detta till ett lägre pris, 65$ från Summit.
Mycket enkel att installera, ingen magnetskiva utan den tar signalen direkt från nockarna på original axeln. Mycket bra startegenskaper!

701 Ralph

Postat: ons dec 01, 2004 22:22
av Janne
Håller med Ralph, men vill du ha petronix så har jag ett begagnat för en spottstyver. Det finns moderna fördelare med wiredrivning, både HEI och MSD.

"Janne 2w89"

Postat: tor dec 02, 2004 0:20
av 2QIK4U
Det finns bara ett alternativ idag,,,MSD....om du inte propsar på orginalutseende..
mvh

Postat: tor dec 02, 2004 9:06
av gbak
På nätet hittade jag en del missnöjda (även många nöjda) Pertronix användare. Så Pertronix verkar väl inte ha den allra driftsäkraste lösningen. Jag får väl titta på Crane's variant, ni verkar ju iallafall vara nöjda med den /gbak

Postat: tor dec 02, 2004 9:38
av lars juner
Hej på er.Jag har också funderat på brytarlös tändningJag hittade summits sida och där fanns 2 crane sensorer.En med nå´ra plattor och grejer och en utan sånt.Vilken passar till en 74 350" månntro?
Tack på förhand Lasse.

Postat: tor dec 02, 2004 9:56
av KrilleN
Jag säger bara en sak.......MSD...
Fördelare # 8572
Tändbox 6AL # 6420
Tändspole # 8202

Här har du ett komplett tändsystem som fungerar utmärkt......


Krille N

Postat: tor dec 02, 2004 12:54
av 2QIK4U
Jag sa ju det Krille...men du vet ju hur Corvette ägare är....*s*
pillra och vända och vrida på allt i all oändlighet,,,,*skakar på huvet*
Vi andra som redan provat misstagen och insett att andra redan uppfunnit hjulet,,,har kul under tiden...*s*
mvh

Postat: ons dec 15, 2004 22:27
av gbak
Är det någon som har åsikter om Crane HI-6, MSD 6A och liknande grunkor som ger flera impulser till tändstiften vid låga varvtal? Är det någon större skillnad mot en vanlig enkel HEI med en gnista åt gången?
/gbak

Postat: ons dec 15, 2004 23:16
av frisk
Jag håller med Krillen! Har väldigt goda erfarenheter av MSD! Och vad jag har hört så e det långlivslängd och mycket kvalite. Funkar jättebra på alla varvtal :wink:

Postat: tor dec 16, 2004 9:28
av 2QIK4U
Gbak MSD är världsledande....20 gnistor i stället för en säger ju sig självt att det funakr bättre,,,har kört med deras grejor sen -85 och har det idag på 6 av mina bilar....HEI är gjort för att sitta på gamla sopbilar och impalas som blåhåriga tanter kör,,,,varför undrar du??
Går ej att jämföra på samma dag,,,,sen finns det ifs uppdateringar och varianter på det temat ...men som sagt,,,,Enklare, bättre och billigareän MSD går ej att uppbringa...ungefär som att regn kommer från himlen...

Låter som du har en gammal HEI liggandes och hoppas någon ska säga åt dig att det är en bra grej...det är det för en bruksbil som ej varavar över 4000 rpm...
mvh

Postat: tor dec 16, 2004 10:52
av gbak
Ok jag fattar!
Anta att jag nu går på Krille's linje. Måste jag då byta drevet på fördelaren till ett mässingsdrev om jag har en rullcam?
/gbak

Postat: tor dec 16, 2004 13:16
av 2QIK4U
motfrågan blir då: har du en gjuten eller billet kam??

Har du en billet kam måste du använda bronsdrev
en gjuten ska du ha org. drev
mvh

Postat: tor dec 16, 2004 13:19
av 2QIK4U
Krilles linje är OK jag skulle rekomendera dig Tändspole Blaster 3 istället har bättre anslutning för kabeln # MSD-8223 det är den enda vi tar hem för utom rena racespolar...
sen är det en fråg OM Du verkligen måste ha en box med varvtalsbegränsande chips i?? om du inte tokvarvar din motor kan du klara dig gott på en utan (MSD-6200) då spar du ca 800:-
mvh

Postat: tor dec 16, 2004 13:30
av gbak
Jag vet inte vilken cam som sitter i. Det enda jag vet är att det är en mek rullcam från ca 1990-91. Jag antar att jag får plocka ut den och se om det sitter någon märkning på bakkanten e.dyl. Skulle nog behöva mäta upp camen också för att se duration etc. Kan man utan att plocka ut camen se hur den är tillverkad?

Kommer inte att tokvarva motorn (fast om det kommer en snabb riskokare så vet man ju inte vad som kan hända...................) :)
/gbak

Postat: tor dec 16, 2004 15:56
av 2QIK4U
Tar du ur förelaren och tittar ner på kamdrevet som sitter där (eller ännu hellre materialet brevid).....ser den grafitgrå ut som de flesta vanliga kammar är den gjuten,,,,är det däremot högblankt alt. kopparfärgat blank är det en billet som de flesta är numer...

samvetsfråga: Hur länge har du kört med det drevet som sitter där nu?? är det ett vanligt drev som gått förlänge på en billetkam kan du tyvärr kört ner kammens drev....

har du tur när du (om du ändå ska göra det) behöver du ej köra kammaen i en "camdoctor" för att mäta upp den,,,,utan det räcker med beteckningarna på kamman så slår man bara upp den i tillverkarens katalog(har de flesta här) och ser vad du har för kam...

Om du inte ska tokvarva och tror du kommer vara i närheten av motorns rpm limit låter det dumt att köpa dyrare grej än nödvändigt,,,kör själv med modellen UTAN rpm limit på 2 av mina hobbybilar... dom 800:- kan du lägga på viktigare saker på bilen...*s*
mvh

Postat: tor dec 16, 2004 16:15
av M Nordin
Finns det bromspapper på MSD's mfl CD systems överlägsenhet jfr HEI? Graham Bell har ju bromsat både CSB och FSB med HEI tändning upp till 7000 rpm och med rätt gnistgap var det i princip ingen effektskillnad.

MVH
MN

Postat: tor dec 16, 2004 16:28
av gbak
Jag har inte kört alls......Har nyss köpt bilen, som dock enl säljaren har stått flera år i garaget. Fördelaren har dock suttit i hela tiden. Men det kan ju vara så att den redan har ett mässningsdrev. Det blir spännande att se.
Är det någon större ide att specialslipa en cam speciellt för min motor kombination eller skall man köpa en std rullkam alt behålla den som redan sitter i?
/gbak

Postat: tor dec 16, 2004 18:23
av 2QIK4U
specialslipa låter överdådigt....det smartaste är nog att testa med den som sitter i,,,han som haft bilen innan dig kan väl inte ha vart hur tokig som helst...eller?

Upp med fördelarn och kolla nu!!

mvh

Postat: fre dec 17, 2004 19:51
av Stefan
nu när när de är på tapeten:

Så min nya GM Performance fördelare är inget att ha då :roll:

+ ser de ut att vara rätt drev till ZZ4 kammen!?? (rullpinne)

Bild

Postat: lör dec 18, 2004 18:20
av 2QIK4U
Den duger gott tack vare att du har den,,,en grej man redan har kostar inget i utläggg och den funkar,,,ska man ändå köpa,,,DÅ,,,,är det viktigt att man köper ,,,"rätt"

Är zz4 kammen gjuten?? isf äår det rätt...har för mig den är det,,,

Postat: lör dec 18, 2004 18:26
av Peter
Många "streetrollers" bla Compcams har ju olika härdningar på kammen. Fast än kammen är en "billet" så funkar dom med org fördelardrev.
Fast man måste ju kolla upp det innan man börjar att laborera. :lol:

Postat: mån jan 03, 2005 23:28
av gbak
Tror ni att det räcker med att köpa en MSD 6A och Blaster coil och använda gamla fördelaren? Känns inte kul att köpa en MSD fördelare för $300 om den gamla duger lika fint. Vad jag förstår så är det orginalfördelaren och spole som inte hänger med över 4500 rpm, för att tiden mellan urladdningarna blir för kort. Eller har MSD fördelaren andra fördelar som orginal fördelaren inte har?
/gbak

Postat: tis jan 04, 2005 0:31
av GETWET
Äh...nu fick man feber igen när man läser allt det tidigare skrivna på den här tråden....har man gjort rätt eller fel?

Införskaffade HEI blueprint Chevy från p. speed shop och ACC super coil till min ZZ4, känns bra men va tusan finns det värre så vill man ju ha!

Den som har roligast vinner.......

Postat: tis jan 04, 2005 16:57
av 2QIK4U
Gbak...är det en brytarfördelare du har??

Postat: tis jan 04, 2005 16:59
av gbak
Har en ren std med bara brytare inget elektroniskt tjafs.
/gbak

Postat: tis jan 04, 2005 19:56
av 2QIK4U
hehe,,,jag respekterar din åsikt,,,och visst är det här nya med elektronik bara problem,,,det var bättre förr....fast ,,,helt ärligt skulle din bil gå fortare,,,oc dra mindre bensin om du även böt fördelaren...*svär dyrt och heligt* garanterat!!
mvh

Postat: tis jan 04, 2005 20:22
av KrilleN
Hej
Om du ändå ska köpa MSD 6 serien så köp MSD6AL.......den har inbyggt övervarvningsskydd....det har inte 6A.


Krille N

Postat: tis jan 04, 2005 23:20
av StingrayRacing
KrilleN skrev:Hej
Om du ändå ska köpa MSD 6 serien så köp MSD6AL.......den har inbyggt övervarvningsskydd....det har inte 6A.


Krille N
Kör själv MSD6AL som fungerar bra, men är inte de nya digitala bättre som även har inbyggt ställbart övervarvningsskydd istället för en massa olika sockerbitar som man ska hålla på att byta...? :roll:

Crane säljer t.ex. en sort: http://www.cranecams.com/index.php?show ... =5&prt=130

Postat: ons jan 05, 2005 0:23
av 2QIK4U
I vanliga fall när jag rekomenderar folk att köpa vissa saker försöker man värna om folks ekonomi....genom att i detta fallet påmina att 6 AL är 800 kr dyrare,,,har du VERLIGEN användning för det??,,,men på annan tråd här på forumet kontaterar ju herrarna att DET SKA KOSTA,,,,så det är inget probs,,,köp AL...eller varför inte den digitala ??...*s*

en corvetteägare behöver aldrig tänka på priset.....eller hur det är nu igen,,,*s*
mvh