Finns det slang i däcket?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Finns det slang i däcket?

Inlägg av carlchristensson »

Jag har ett litet problem , Mitt högra bakdäck tappar ut luft över natten ca 0.5i lufttryck(vad det nu heter),sedan om jag fyller på dagen efter så kan jag köra en hel dag utan att någon luft försvinner.
Finns det en luftslang i däcket, jag skulle verkligen behöva hjälp och lösa problemt, jag försökte spruta in lite sådan skum och det höll faktiskt ett tag men nu verkar det ha börjat läcka ut en anings genom luftventilen för det är lite hårt gul/grunt moja som ej går att ta bort så lätt. Det är ca 250 mil på däcket och det det är RR, höger bakdäck.

Tack för ordet
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Vad säger däcktrycksensorerna ???? Om mojan menar jag ??
Max
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Om det läcker genom ventilen lär ju första åtgärden vara att byta ventil?? Sen brukar ju såna pyspunkor oftast bero på en spik eller skruv som sitter någonstans i däcket...det och ventilen ser/fixar de ju lätt på en gummiverkstad. Inga moderna däck har slang såvitt jag vet.
0 till nästa rödljus ska gå fort....
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av carlchristensson »

Hej max, jag läste förut att det fanns vissa sensorer som kunnde varna att det var smuts när man fyllder på skum i däcken , men jag har inte haft några problem, jag tror att jag fyllde på för lite för att den skulle känna av det . Men jag ska prova och byta ventil så för snön börjar försvinna och man kan köra igen. förhoppningsvis är det bara ventilen det är fel på.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Hej där...förstår inte riktigt. Har du en C5:a ? I så fall sitter sensorn i ventilen. Ska du byta ventil måste du byta sensor. Troligaste felet är någon av O-ringarna. I varje sensor sitter två O-ringar, en innanför fälgen och en utanför. Den utanför går att byta utan att kränga av däcket. Lite pill men det går. En möjlig men ytterst ovanlig variant är att sensorn är limmad på fälgens insida, då har man en separat ventil. Har du sensorer kan du inte ha slang i däcken. Sprutar du skum i hjulet täpper du till det microskopiska hål i sensorn som leder till tryckgivaren. vette.se har nya sensorer.
Max
Skriv svar