Tappa ut automatväxellådsolja???
Tappa ut automatväxellådsolja???
Döm om min förvåning min 400 låda har ingen avtappning i tråget...
Står Hydramatic product of GMC på det
Sugrör eller annat förslag?
/Terner
Står Hydramatic product of GMC på det
Sugrör eller annat förslag?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor


FLOOOOSCHHHH säger det när baljan fylls och det skvätter DexronIII över stackarn som håller baljan.. När du ändå har tråget nere så sätter du i en plugg från Mr.gasket kostar nån hundring hos hansen.. Och sätt inte pluggen mitt under utan på kanten så att den ligger horizontellt.. Det är inte så kul att köra loss den i närmsta fastgupp..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Som Jake sa har du ett ypperligt tillfälle att sätta dit en plugg....i och med att jag antar du har en 400 låda antar jag du har en del av tråget som är lite grundare,,,där kan man sätta den om du vill ha den nedåt,,,,annars är jag ifs tveksam ifall pluggen ärven på det djupa stället hamnar under nivån för vxl lådsbalken,,,dvs den tar smällen inna du lägger tråget/pluggen i asfalten,,,
mvh
mvh
Alltså har ett nytt fint kromat tåg med plugg på sidan som jag ska sätta dit. Men tömma genom ledningen till oljekylaren måste väl ge minmst 4 liter kvar i tråget ????
/Terner
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

OPS! sorry trodde det var en C# vi pratade om i den här tråden,,,*ler ödmjukt*M Nordin skrev:jake åker som jag C4 och har ingen växellådsbalk. Har riktat tråget både på motor och låda så plugg under går bort på dessa bilar.
Fö så kan man tömma lådan genom att lossa ledningen till oljekylaren...
MVH
MN
Jo de va de från början i alla fall....och om jag inte är alltför desorienterad så är vi på C3 forum eller?
Fast jag förstår grabbarna som kör C4 att dom är med här för på deras forum är det ju ganska dött.
C3 forever
/Terner
Fast jag förstår grabbarna som kör C4 att dom är med här för på deras forum är det ju ganska dött.
C3 forever
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Jo klart tråget ska ner...iofs kan jag ju´ta ut lådan med oljan i men tänkte minimera spillet på garagegolvet.
Slangen till oljekylen går in 12-14 cm över bottennivån, tyckte de va lite högt men ok då
/Terner
Slangen till oljekylen går in 12-14 cm över bottennivån, tyckte de va lite högt men ok då
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Tappa ut automatväxellådsolja???
[quote="Terner"]Döm om min förvåning min 400 låda har ingen avtappning i tråget...
Nä du så är det! Ta en stor balja och lossa försiktigt så funkar det. Har du dessutom en garagekompis till hjälp som kan behöva din gamla olja till sin rostiga bil så blir du av med oljan samtidigt!
P.Vers
Nä du så är det! Ta en stor balja och lossa försiktigt så funkar det. Har du dessutom en garagekompis till hjälp som kan behöva din gamla olja till sin rostiga bil så blir du av med oljan samtidigt!

P.Vers
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Terner: OK så här gör jag:
1
Lossa lämpligt rör på oljekylaren som du kan trä en genomskinlig slang på som leder oljan i en balja.
2
Starta bilen och låt den gå på tomgång i P tills du ser luftbubblor i slangen - stäng av.
3
Nu kan du ta ned tråget utan griseri, byta filter etc, montera
4
Fyll till rek nivå (2-3 liter på de lådor jag skruvar på)
5 upprepa 2 och 4 ytterligare 2 gånger.
6
Ta bort slangen, skruva dit kylarröret, kolla nivån igen enligt rek.
MN
1
Lossa lämpligt rör på oljekylaren som du kan trä en genomskinlig slang på som leder oljan i en balja.
2
Starta bilen och låt den gå på tomgång i P tills du ser luftbubblor i slangen - stäng av.
3
Nu kan du ta ned tråget utan griseri, byta filter etc, montera
4
Fyll till rek nivå (2-3 liter på de lådor jag skruvar på)
5 upprepa 2 och 4 ytterligare 2 gånger.
6
Ta bort slangen, skruva dit kylarröret, kolla nivån igen enligt rek.
MN
Jake skrev:Ta en stor balja sedan ber då någon du inte gillar att följa med dig och hålla baljan under tråget.. lossa samtliga skruvar från olje trågen och sätt en skruvmejsel i packningen och bänd bort..
FLOOOOSCHHHH säger det när baljan fylls och det skvätter DexronIII över stackarn som håller baljan.. När du ändå har tråget nere så sätter du i en plugg från Mr.gasket kostar nån hundring hos hansen.. Och sätt inte pluggen mitt under utan på kanten så att den ligger horizontellt.. Det är inte så kul att köra loss den i närmsta fartgupp..
"Här stod ett skämt som inte gick hem utan irriterade folk...så därför cencurerade jag det.."
Senast redigerad av Jake den tor dec 02, 2004 21:11, redigerad totalt 2 gång.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jodå jag e clubmedlem.. Det är skrivet med stoora glimten i ögat
.. det var tänkt att ni skulle dra lite på smilbanden där ute i vinternatten.. Men skämtet gick visst inte hem och då får jag väl be om ursäkt om någon har tagit illa vid sig
... Det är svårt med satir i skriven form
+det är onödigt att hamna på kant med folk i onödan...



Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Nu när ni är inne på automaterna.
Vad annser ni att man ska ha för olja i en 400 låda?
Enligt boken ska det vara Dextron2 och en del säger absolut inget annat en del säger Dextron3 är bara en updaterad Dextron2 ingen fara att häla i???
Jag blir aldrig klok på den här frågan kör Valvoline Dextron2 nu.
Som finns hos Hansen Racing kan jag ha Dextron3 eller ska jag fortsätta med Dextron2 ? och hur länge till finns Dextron2 kvar är ju ingen dusin vara längre på vanliga mackar.
Företen nu när ni är inne på plug se up så ni inte monterar pluggen där något sticker ner och när allt är svetsat och klart så aj den gick inte ditt tar i ventilhuset eller liknade. Råka ut för det när vi försökte fälla in en plugg en gång så den inte skulle ta i guppen men det fixa sig fick svetsa lite igen
Mvh
MrV8
Vad annser ni att man ska ha för olja i en 400 låda?
Enligt boken ska det vara Dextron2 och en del säger absolut inget annat en del säger Dextron3 är bara en updaterad Dextron2 ingen fara att häla i???
Jag blir aldrig klok på den här frågan kör Valvoline Dextron2 nu.
Som finns hos Hansen Racing kan jag ha Dextron3 eller ska jag fortsätta med Dextron2 ? och hur länge till finns Dextron2 kvar är ju ingen dusin vara längre på vanliga mackar.
Företen nu när ni är inne på plug se up så ni inte monterar pluggen där något sticker ner och när allt är svetsat och klart så aj den gick inte ditt tar i ventilhuset eller liknade. Råka ut för det när vi försökte fälla in en plugg en gång så den inte skulle ta i guppen men det fixa sig fick svetsa lite igen

Mvh
MrV8
Dexron/Humor
Kör med Dexron 2 så länge det finns 3:an är bara dyrare och ger inte din låda NÅGOT extra för det.....Dexron 2 kommer förhoppningsvis finnas länge framöver...
Humor eller inte är det helt klart vedertaget att Corvetteägare är väldigt tjorviga , omständiga och vetgiriga på ett pos och neg sätt,,,,De vill gärna veta hur insidan ser ut på öljekanalen på trycksidan på automatlådans pump och liknande,,,,inte för att det spelar dem nån roll...men då VET de...Corvetteägare har ofta alltid egna lösningar på saker och ting ocg trots att andra redan provat det nöjer sig inte Corvetteägaren med ett nej utan måste alltid bränna sig på elden först inna man vet att det är varmt,,,,lite åt den sidan är det med den här tråden och antagligen det Jake menar,,,,istället för att 20 pers diskuterar hur man tömmer oljan hade startmannen gåttt ner och gjort jobbet på en gåång och vart klar för ca en vecka sedan...*s* inkl. upptorkning av spilld olja....
Visst! detta är socialt,,,men lite mkt extra tid...
OBS även detta skrivet lite med en ironiserande glimt i ögonvrån...För alla kan vi säkert hålla med om att en Corvette är en av de mest underbara halvfabrikat som tillverkat!!...*s*
Förädlar man den sen finns det INGET på våra vägar som slår en Corvette
mvh
Humor eller inte är det helt klart vedertaget att Corvetteägare är väldigt tjorviga , omständiga och vetgiriga på ett pos och neg sätt,,,,De vill gärna veta hur insidan ser ut på öljekanalen på trycksidan på automatlådans pump och liknande,,,,inte för att det spelar dem nån roll...men då VET de...Corvetteägare har ofta alltid egna lösningar på saker och ting ocg trots att andra redan provat det nöjer sig inte Corvetteägaren med ett nej utan måste alltid bränna sig på elden först inna man vet att det är varmt,,,,lite åt den sidan är det med den här tråden och antagligen det Jake menar,,,,istället för att 20 pers diskuterar hur man tömmer oljan hade startmannen gåttt ner och gjort jobbet på en gåång och vart klar för ca en vecka sedan...*s* inkl. upptorkning av spilld olja....
Visst! detta är socialt,,,men lite mkt extra tid...
OBS även detta skrivet lite med en ironiserande glimt i ögonvrån...För alla kan vi säkert hålla med om att en Corvette är en av de mest underbara halvfabrikat som tillverkat!!...*s*
Förädlar man den sen finns det INGET på våra vägar som slår en Corvette
mvh
Hehe,
Jo du har rätt på många sätt. Jag kunde ju bara slitit ner tråget torkat upp spillet och sen va de fixat hehe.
MEN varför i helvete finns det ingen plugg undrar man så klart och så är det kört liksom....måste få veta...
Klart det är makabert att det blir till ett 2 sidors inlägg på forumet, men å andra sidan blev det ju några garv med..
Vänta bara tills jag börjar plocka isär lådan ,,,,Nja skämt åsido lämnar den nog till ett proffs för genomgång.
/Terner
Jo du har rätt på många sätt. Jag kunde ju bara slitit ner tråget torkat upp spillet och sen va de fixat hehe.
MEN varför i helvete finns det ingen plugg undrar man så klart och så är det kört liksom....måste få veta...
Klart det är makabert att det blir till ett 2 sidors inlägg på forumet, men å andra sidan blev det ju några garv med..
Vänta bara tills jag börjar plocka isär lådan ,,,,Nja skämt åsido lämnar den nog till ett proffs för genomgång.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Dexron/Humor
Egna lösningar gärna så komplicerade som möjligt vill vi ha
... Skämt å sido, det är bra med många infallsvinklar så förstår man vad man gör.. om någon säger gör SI för jag e störst bäst och vackrast, och nån annan säger gör SÅ för det funkade för mig.. Så kollar man ju på bägge infallsvinkalrna, och plockar russinen ur kakan, även om det flesta här inte släpar ut svärmor i garaget
...
.. Hur många här mer än jag har sprungit och letat efter DOT3 (eller DOT2) innan ni kom på att DOT4 är samma sak fast bättre??
...
Förresten Dexron III MÅSTE vara bättre om man han en converter som stallar lite mer än ORG eftersom den är mer temperaturstabil.. Samt att den klarar högre tryck innan den bryts ner.. iofs rullar våra bilar ganska lite men ändå
Peace 'n luv kör försigtigt det snöar


Som jag har hört så tillvarkas inte Dexron II längre.. utan om man hittar Dexron II på hyllan så är det gammal restolja som är kvar som är svår att bli av med.. Alternativt så är det Dexron III i flaskan, men den är märkt dexron II för inbitna corvette fantaster vägrar köpa nåt annat än det som kommer från stenåldern, och kanske var bra då2QIK4U skrev:Kör med Dexron 2 så länge det finns 3:an är bara dyrare och ger inte din låda NÅGOT extra för det.....Dexron 2 kommer förhoppningsvis finnas länge framöver...


Förresten Dexron III MÅSTE vara bättre om man han en converter som stallar lite mer än ORG eftersom den är mer temperaturstabil.. Samt att den klarar högre tryck innan den bryts ner.. iofs rullar våra bilar ganska lite men ändå

Peace 'n luv kör försigtigt det snöar

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Terner: Jag hade gjort samma sak som GM dvs inte satt dit en plugg pga
a) skall "all" olja bytas måste man rigga slangen på kylaren och då kan man tömma första skvätten på så sätt också. Den lilla mängd som återstår är ju inget hinder eftersom tråget skall ned för filterbytet.
b) pluggen kostar pengar...
MVH
MN
a) skall "all" olja bytas måste man rigga slangen på kylaren och då kan man tömma första skvätten på så sätt också. Den lilla mängd som återstår är ju inget hinder eftersom tråget skall ned för filterbytet.
b) pluggen kostar pengar...
MVH
MN
Re: Dexron/Humor
2QIK4U skrev:Kör med Dexron 2 så länge det finns 3:an är bara dyrare och ger inte din låda NÅGOT extra för det.....Dexron 2 kommer förhoppningsvis finnas länge framöver...
*hmmm*Jake skrev: Som jag har hört så tillvarkas inte Dexron II längre.. utan om man hittar Dexron II på hyllan så är det gammal restolja som är kvar som är svår att bli av med.. Alternativt så är det Dexron III i flaskan, men den är märkt dexron II för inbitna corvette fantaster vägrar köpa nåt annat än det som kommer från stenåldern, och kanske var bra då.. Hur många här mer än jag har sprungit och letat efter DOT3 (eller DOT2) innan ni kom på att DOT4 är samma sak fast bättre??
...
Förresten Dexron III MÅSTE vara bättre om man han en converter som stallar lite mer än ORG eftersom den är mer temperaturstabil.. Samt att den klarar högre tryck innan den bryts ner.. iofs rullar våra bilar ganska lite men ändå
Peace 'n luv kör försigtigt det snöar
okej då kan jag prova Valvoline maxlife ATF då ? Tänkte jag skulle se om mina fuktande packningar pigga upp sig lite då och det vart helt täta.
Utan att plocka ner och bytta dom.
Stort tack för era svar i ämnet.
Mvh
MrV8
Skall precis till och byta filter/olja. Var i Stockholmtrakten hittar jag en sån där plugg att sätta dit?
Terner: Fick du reda på hur många liter lådan innehåll?
Terner: Fick du reda på hur många liter lådan innehåll?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Om den varit helt tom ska det visst gå på 12 liter, men fyller i 7 sedan startar jag upp och fyller till rätt nivå. Om du bara byter filter/olja så tror jag inte det går på mer än 7 liter. Du kan förstås kolla om du kan tappa ur convertern också den brukar ha en avtappningsplugg den med.gbak skrev:Skall precis till och byta filter/olja. Var i Stockholmtrakten hittar jag en sån där plugg att sätta dit?
Terner: Fick du reda på hur många liter lådan innehåll?
Jag har bytt till ett kromat tråg med plugg(fick det av en hygglig kompis som hade det i gömmorna

Noterade att packningen till pluggen läckte som ett såll när jag monterat tråget och hällt på litet olja. Så fick byta nylonpackningen mot en kopparpackning och då höll den tätt fint.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
