Hjälp med Service Corvette c6 ls2 2005

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Maua86
Nykomling
Nykomling

Hjälp med Service Corvette c6 ls2 2005

Inlägg av Maua86 »

Hej, har precis köpt mig en Corvette c6 z51 2005:a, vad jag kan se i serviceboken är olja bytt i motor varje år, gått 3500 mil nu, min fråga som jag hoppas få hjälp med är följande: har läst lite varstans att man ska byta olja i växellåda och bakaxel, hur ofta ska det göras, tror inte det är gjort någon gång på min bil, ( Manuel vxl låda ) och varför gör man detta? Hoppas någon har lust att hjälpa mig med ett svar? Gärna ni som kan och vet hur Corvette funkar, btw min första Corvette och tycker den fungerar alldeles utmärkt, sjukt rolig bil att köra :D , tack på förhand.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Hjälp med Service Corvette c6 ls2 2005

Inlägg av Corinthian »

Maua86 skrev:Hej, har precis köpt mig en Corvette c6 z51 2005:a, vad jag kan se i serviceboken är olja bytt i motor varje år, gått 3500 mil nu, min fråga som jag hoppas få hjälp med är följande: har läst lite varstans att man ska byta olja i växellåda och bakaxel, hur ofta ska det göras, tror inte det är gjort någon gång på min bil, ( Manuel vxl låda ) och varför gör man detta? Hoppas någon har lust att hjälpa mig med ett svar? Gärna ni som kan och vet hur Corvette funkar, btw min första Corvette och tycker den fungerar alldeles utmärkt, sjukt rolig bil att köra :D , tack på förhand.
Vid hårdare körning (ex. bankörning/superstage) bör man byta olja åtminstone varje år i drivlinan (min synpunkt) då det inte kostar särskilt mycket.

Om man bara kör gata räcker det nog med vartannat/tredje år i lådan och vart femte i dif'en.

Om du precis har köpt bilen kan det annars vara skönt att göra det, så slipper du fundera på det under ditt ägandeskap.
Maua86
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Maua86 »

Hej, tack för ditt svar, vilken olja bör man köpa för vxl och axel? Någon annan som har någon synpunkt?
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tersan »

Maua86 skrev:Hej, tack för ditt svar, vilken olja bör man köpa för vxl och axel? Någon annan som har någon synpunkt?
Nu ska jag vara jättetråkig, men varför inte helt enkelt följa serviceschemat och vad som rekommenderas där? (nej, det är inget jag själv alltid gör, men jag har det som utgångspunkt)

Att starta en oljetråd brukar förresten vara ett bra sätt att tappa tilltron till mänskligheten... :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Tersan skrev:
Maua86 skrev:Hej, tack för ditt svar, vilken olja bör man köpa för vxl och axel? Någon annan som har någon synpunkt?
Nu ska jag vara jättetråkig, men varför inte helt enkelt följa serviceschemat och vad som rekommenderas där? (nej, det är inget jag själv alltid gör, men jag har det som utgångspunkt)

Att starta en oljetråd brukar förresten vara ett bra sätt att tappa tilltron till mänskligheten... :wink:
Jag vet inte vad serviceschemat säger.. men det har rasat en låda för mig redan vid 5500 mil, med byten "bara" vartannat/var tredje år eller så...
en orig T56 låda i C6Z06 ligger på 110-120° med original kylare, vid lite hårdare körning... jag har nu monterat extra kylare för att försöka få lite längre livstid och byter olja varje år för att det känns bra.

jag häller i den olja (Motul) som rekommenderas av Anders på AK Racing.
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tersan »

Corinthian skrev:Jag vet inte vad serviceschemat säger.. men det har rasat en låda för mig redan vid 5500 mil, med byten "bara" vartannat/var tredje år eller så...
en orig T56 låda i C6Z06 ligger på 110-120° med original kylare, vid lite hårdare körning... jag har nu monterat extra kylare för att försöka få lite längre livstid och byter olja varje år för att det känns bra.

jag häller i den olja (Motul) som rekommenderas av Anders på AK Racing.
Ja, jag vet flera med C6 Z06 som byter olja oftare än rekommenderat, men det har lite med körstil att göra också... :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Skriv svar