Kan man svara på en bromstråd utan att produktplacera rekommendationer?
Att komponera ihop "rätt" bromskomponenter till ett vettigt pris kräver en del research och kritiska ögon.
De flesta tar genvägen att gå efter beprövade koncept och/eller
the American way och går overkill (bigger is better, always..

) när man egentligen bara behöver nå en materialnivå som eliminerar det identifierade problemet, tex varma skivor=mer kylning eller mer massa (oftast större skivor).
För att få vettig jämförelse av de olika produkterna som finns att välja på, så bör man försöka hitta produkter som löser det identifierade problemet och bedöma driftkostnader på produkterna över en lite längre period, dyrare delar och "rätt" kombinationer av de olika bromskomponenterna kan bli det billigare alternativet på sikt.
Tex vissa belägg sliter mer skivor än andra, så var vill man få kostnaden?
En större kostnad initialt men billigare underhåll över tid, eller flera mindre kostnader för varje bromsdetalj men lite dyrare på längre sikt? Dvs dyrare skivor som håller bra vs billigare som kräver fler byten över en angiven körsträcka?
Belägg med kort livscykel tillsammans med skivor med halv livscykel jämfört med lite bättre alternativ är en dålig kombination men tillräckligt lågt pris kan likväl visa sig vara den billigaste lösningen efter några byten, eller tvärtom; dyrare belägg och dyrare skivor kan håller och blir billigare totalt sett.
Tricket är helt enkelt att försöka identifiera break even för de olika produkter som klarar att lösa det/de identifierade problemet/problemen..
Generellt så verkar bromsbelägg till original bromsok vara en relativt dålig affär, relativt liten tjocklek på bromsmaterial och förmodligen mindre omsättning av beläggsmodellen gör att priser drar iväg. De flesta eftermarknads bromsoken är byggda mot olika "Standard" beläggsmodeller som Andreas nämner vilket gör att eftermarknadsokens "standard" belägg med samma beläggmaterial som belägg till original bromsok, verkar vara billigare.
Det finns en missuppfattning att eftermarknadsok per se är bättre än standard bromsok avseende kapacitet.
Så behöver det inte alls vara, är de fortfarande gatorienterade bromsok kvarstår inbyggda svagheter. Dock kan man kanske hitta belägg till bättre pris.
Siktar man på raceanpassade bromsok så finns möjlighet att hitta ok som tar tjockare belägg, de kostar mer, håller bättre mot värme osv men är oftast bredare, kräver tätare service och kan kräva spacer för att få plats bakom fälgarna (eller kräva byte till andra fälgar)