toppar till c4 -84
toppar till c4 -84
hallå tänkte kolla med er om det är någon som vet ett par bra aluminium toppar, lite åt bolt on hållet, har inte tänkt att byta kam, möjligen till rullvippor och 1.6 ratio på dessa, vill inte byta/ändra avgas / insugs -komponenter. finns det nåt bra så man får upp lite power, bilen skall dra bra upp till 5000rpm
Har själv efter mycket övervägande köpt Edelbrock RPM 70cc förbränningsrum (Har jag köpt till min 85a. samma shotblock som 84).. Dessutom så flödar 70cc locken betydligt bättre än 64orna
, och kollar man noga på edelbrocks hemsida så är det med 70cc locken dom plockar mycket hästar..

Dessutom så är dom görbilliga hos lövéns just nu, billigare än att ta hem själv från summit tillomed
..
Om du funderar på andra lock kolla noga med storleken på förbränningsrummet.. så den inte blir för hög, du har 76cc på org locken


Dessutom så är dom görbilliga hos lövéns just nu, billigare än att ta hem själv från summit tillomed

Om du funderar på andra lock kolla noga med storleken på förbränningsrummet.. så den inte blir för hög, du har 76cc på org locken
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
har du monterat dessa på bilen och provat, är dom grymma? behövdes nån annan modifikation, måste man borra upp de "bakre" kylkanalerna på insuget? har du edelbrocks artikelnr på dessa toppar. får gärna skriva ner lövens pris om du vill på forumet. ...sen om det är nån som kan de exakta specarna på kammen till L83 (-84 motorn) eller rekommendera skrift.
Nik
Nik
Specarna på 84-85 cammen
int 202@.050 0.403 lyft
exh 206@050 0.415 lyft
Kan ju tillägga att jag kör kompressor också.. Nix jag har inte installerat topparna än nr på topparna är 60739 (jag vet att det står 6073 i bilden), jag har beställt med raka pluggar.. Tyvärr så var de locken jag skulle ha slut hos lövéns och dom har inte kommit ännu, dom sa 11000 för två lock tullat och klart vilket jag tog direkt
..
hmm Skrift, menar du stift??
I mina gammla järnlock körde jag först med NGK, funkade hyffsat.. Provade med Accel U-groov stift vilket var kalas, så jag har köpt ACC-0786 till mina nya alu lock..
int 202@.050 0.403 lyft
exh 206@050 0.415 lyft
Kan ju tillägga att jag kör kompressor också.. Nix jag har inte installerat topparna än nr på topparna är 60739 (jag vet att det står 6073 i bilden), jag har beställt med raka pluggar.. Tyvärr så var de locken jag skulle ha slut hos lövéns och dom har inte kommit ännu, dom sa 11000 för två lock tullat och klart vilket jag tog direkt

hmm Skrift, menar du stift??

I mina gammla järnlock körde jag först med NGK, funkade hyffsat.. Provade med Accel U-groov stift vilket var kalas, så jag har köpt ACC-0786 till mina nya alu lock..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
menade med skrift var lektyr med motordata, cam, komp etc. kör du med originalkam? lite inne på att köra med rullvippor 1,6 ratio och originalkam, borde väl bli bra , dra bra från låga varv, flödar lite bättre, eller? topparna borde klara dessa rullvippor med L83:ans cam?
straight och angle plugs! spelar det någon roll, du hade beställt med raka.
straight och angle plugs! spelar det någon roll, du hade beställt med raka.
Vad är det mer exakt för litteratur du är intresserad av.. Är det om trimm i allmänhet tex "how to build a max perfromance chevy smallblock" eller är det böcker som tar upp hur bilen är orginal tex factory manual??
Jag har kört kompressorn ihop med org shortblock, cam toppar osv.. Till nästa år tänkte jag byta cammen till en som är bättre lämpad för kompressor samt nya toppar portat insug m.m
..
Det är alltid bäst att byta så mycket som möjligt på en gång.. näst bäst är att planera motorn noggrant så att man kan bygga vidare på den om man nu skulle vilja, vilket man oftast gör
.. Det är lämpligt att byta rockers när du ändå byter toppar.. skillanden i effekt mellan 1.5 & 1.6 kan man sia om i stjärnorna.. därför är en god idé att du byter cammen ihop med topparna och rockers så att dessa matchar.. Men satsa på riktiga saker från början så att du slipper byta nånting om du vill bygga vidare på motorn..
Med vinklade stift kan du få ut lite mer hk tilsammans med vissa toppar.. i ditt fall kommer det troligen varken göra till eller från.. Satsa på raka så passar dom ihop med alla grenrör och hedders..
Jag har kört kompressorn ihop med org shortblock, cam toppar osv.. Till nästa år tänkte jag byta cammen till en som är bättre lämpad för kompressor samt nya toppar portat insug m.m

Det är alltid bäst att byta så mycket som möjligt på en gång.. näst bäst är att planera motorn noggrant så att man kan bygga vidare på den om man nu skulle vilja, vilket man oftast gör

Med vinklade stift kan du få ut lite mer hk tilsammans med vissa toppar.. i ditt fall kommer det troligen varken göra till eller från.. Satsa på raka så passar dom ihop med alla grenrör och hedders..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Kuggen: Ta en allvarlig fundering på om du vill trimma eller ej, finns just inte så mkt mellanting i mitt tycke - i synnerhet inte på -84. Insuget/sprutet suger hästpung om du skall göra ngt seriöst. Visst det finns CF motorer som lämnat 320 hk men det piskas ju av en Goodwrench crate engine med ett Performerisnug och headers...
-84 är helt fel utgångsbil för trim enligt mitt tycke.
MVH
MN
-84 är helt fel utgångsbil för trim enligt mitt tycke.
MVH
MN
faktum är att jag enkom har en motor från en -84 i en rod. samt lite corvette axlar. många dissar -84 men det ända som skiljer årsmodeller åt är insprutet, kostnad mellan 3´-6´ att bygga om kanske? i mitt fall så har insprutningen fått byta plats med förg. insug och BG demon carb 625 dp.
tack jake givande information, tror mitt första steg blir att sikta på alu. toppar edelbrock rpm
tack jake givande information, tror mitt första steg blir att sikta på alu. toppar edelbrock rpm
Kuggen: Det satte ju saken i ett lite annorlunda läge... Rubriken i din fråga var ju "toppar till en C4 -84". Kör du redan med förknasare så skulle jag peta i en roligare kam än original om du nu ändå byter toppar.
Jag har en -84 men dissar sprutet iaf. Jag kan inte komma på ngt som CF är bättre på än TPI förutom att dra mer soppa...
Ändå anser jag det inte värt pengarna att bygga om till TPI för att det är dyrt att trimma vidare på det.
MVH
MN
Jag har en -84 men dissar sprutet iaf. Jag kan inte komma på ngt som CF är bättre på än TPI förutom att dra mer soppa...

MVH
MN
Vad har du för insug.. redan inköpt eller i planeringsstadiet??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Det låter väl vettigt det där... men jag skulle starkt rekommendera en annan cam och hedders, för du tänkte väl inte ha kvar bockhornen kvar på en rodkuggen skrev:f**n va sent man e uppe... weiand stealth insug är på väg till mig över atlanten liksom en helt ny road demon förgasare. vad tror ni om det? bättre än att åka ner till hansen, nu får man ju allt hem levererat. till en mindre peng oxå.

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707