Sida 1 av 1

Lite vila såhär på vinterkanten...

Postat: tor dec 09, 2004 14:24
av Christian Nilsson
Jag har en nyimporterad -96 från New York. Den tidigare ägaren sa till mig att han alltid brukade starta upp den i garaget minst varje vecka under vintertid, detta för att hålla batteriet i form, samt att det var bra för motorn att oljan rann runt och smörjde till sakerna. Antar att han även körde med AC:n på då.
Jag undrar bara om det är någon som tycker sig ha bra belägg för eller emot detta.....alternativet för mig skulle ju vara att haka av minuspolen på batteriet och bara låta den sova tills våren. Kanske ladda batteriet nån gång under vintern. Det här med att bara köra bilen på tomgång tills den blir varm och sedan stänga av den.....är det så bra? Det verkar ju bli mycket kondens i avgassystemet av för många korta "körningar".....

Bilen står in garage inne, ca 8-10 grader varmt.

/Christian

Postat: fre dec 10, 2004 8:55
av Halvan
Tjena.

Jag hade också hört att man skulle starta bilen då och då under vinterdvalan. Det gjorde jag då förra vintersäsongen. Men som effekt av det fick jag byta generator direkt när jag tog bilen i bruk framåt vårkanten i år. Så denna vinterdvala tänker jag inte starta den en enda gång. Om detta nu var skälet till att generatorn gick sönder eller inte vet jag inte, men den fungerade iallafall som den skulle innan vinterparkeringen. Jag har ett 2 säsonger gammalt batteri i min vette så det enda jag gjort är att kopplat ur det nu till vintern....

/Christian Halvarsson

Postat: fre dec 10, 2004 21:15
av madcow
Jag startar min en gång i månaden, rullar ut ur garaget och lter den gå tills den är varm... Är det torrt och snöfritt drar jag en lite repa och motionerar bromsarna......
gjorde likadant med min Maserati 228 - den tog ingen skada

starta eller inte det är frågan...

Postat: fre dec 10, 2004 22:03
av Ingo
Det är inte bra att starta bilen under vinterdvalan,såvida du inte varmkör den ordentligt(alltså 4-5 mil efter landsväg),för det bildas syra och kondens i oljan och lite överallt.
Men det är inte hela sanningen,för ac,n mår bra av att gå runt lite grann så att tätningarna smörjs och den håller tätt.från 88 är det tydligen inte riktigt lika viktigt för man bytte kompressortyp då till en japansk(huvvaligen)som tydligen är tätare. Manny har skrivit en sadistisk artikel om hur man vinterförvarar sin corvette,läs den och försök följa den någorlunda(haha)

Postat: lör dec 11, 2004 16:05
av GTA
Hade du haft en 2takts motor i vetten så ska du starta den 1gång i månaden.
:D

vinterförvaring

Postat: lör dec 11, 2004 17:00
av Ingo
Nej knappast,samma sak där.Men man rekommenderar att man plockar av stiften och pytsar i lite olja på cylindern(cylindrarna).Vad man ska göra är att vrida runt motorn något varv var fjärde eller femte vecka(det bör man göra någon gång på en corvette som ska stå något år också) I instruktionen till min gamla moped står det: Det är mycket skadligt att emellanåt starta den inställda mopeden och låta den gå bara en kort stund.Motorn blir då inte tillräckligt varm utan den vattenånga som bildas vid förbränningen kondenseras och leder till rostangrepp i lager och cylinderlopp.

Postat: lör dec 11, 2004 19:55
av Christian Nilsson
Tack för alla synpunkter. Skönt att höra det där med att AC inte skulle vara så känsliga på min modell. Annars kan det ju vara döden för systemet som börjar läcka efter bara några dagars stillastående. Jag tycker det känns som att en rejäl varmkörning som sista körning, typ 10-12 mil eller nåt sånt och sedan torr fin förvaring. Och sen dra runt motorn nångång kanske, så att inte kolvarna tror att husse har blivit helt impotent!
/CN

vinterdvala

Postat: sön dec 12, 2004 14:23
av Ingo
Det skadar inte att du ställer in en torrboll i coupen heller,när den ska stå några månader,koppla bort batterier(om du inte har en underhållsladdare som kan vara på konstant),samt se till att det är fulladddat.

Postat: mån dec 13, 2004 14:19
av Christian Nilsson
Bra tips med torrbollen, tack!

Icke Frostfritt

Postat: tis aug 22, 2006 15:09
av falkens
Jag har letat vinterförvaring men ej hittat nått där det är garanterat frostfritt. Skall jag tänka på nått speciellt då det kan bli frost? Mer än kylarvattnet/spolarvattnet?

vadå frost

Postat: sön okt 01, 2006 21:33
av tjerk
kör min ´91a på vintern, är ju plast så den rostar inte.

Postat: mån okt 02, 2006 7:50
av Jakobsson
Pallar ni upp era bilar så att dom inte står på däcken ?
Jag ska köra min bil i någon vecka eller 2 till.

Pelle

Postat: mån okt 02, 2006 10:45
av COOLMACHINE
Jag brukar pumpa i max lufttryck i däcken när jag ställer in den, det brukar fungera bra, "no flatspots" inga problem! :)

8)

Re: Icke Frostfritt

Postat: mån okt 02, 2006 12:05
av Ingo
falkens skrev:Jag har letat vinterförvaring men ej hittat nått där det är garanterat frostfritt. Skall jag tänka på nått speciellt då det kan bli frost? Mer än kylarvattnet/spolarvattnet?
minusgrader är ingen katastrof,däremot är det ju bra om det inte är så fuktigt igaraget . bra ventilation alltså.
fulladdat batteri ,innan det kopplas ur (om det inte underhållsladdas hela tiden) ,och gärna en torrboll i bilen,speciellt om man inte vill lämna någon ruta på glänt.

Postat: mån okt 02, 2006 14:43
av Jake
:) jag skrev ett långt och drygt inlägg i ämnet förraåret med fler fysikaliska formler än ni hittar i Physics handbook.. Ni kan ju leta reda på den om ni vill ha förklaringar varför naturen funkar som den gör.

1. Bilen skall stå Torrt
2. för att bilen skall kunna vara i en torr miljö måste den stå på nån form av platta och KALLT..
3. hissa upp om du orkar. Men det gör ingen skillnad om du kör lungt och förskitigt de första milen i vår.
4. Städa och Tvätta bilen innan så den är ren.
5. koppla loss batteripolen och se till att batteriet är fulladdat hela tiden.
6. kolla så du glykolmängden är rätt.
7. Står bilen kallt Starta INTE. Står bilen varmt (var nu gränsen för varmt går ;)) starta var 6-10v. är du osäker på vad som är varmt, starta INTE.

Och Viktigast av allt BYT OLJA och varmkör det sista du gör innan du ställer in den för vintern.

Tjohoo tack för tips om vad göra till vinterförvaringen!

Postat: sön okt 15, 2006 21:41
av ammis
Men hur härligt är det inte med den här varma hösten som gör att det går att köra ett tag till! :lol: Fast det drar ju liiite mer soppa nu när morgnarna är lite kallare :wink:

Postat: mån okt 16, 2006 19:41
av tobbe
Starta inte bilen under vinterförvaringen det bara sliter på motorn i onödan. Låt batteriet stå med underhållsladdning. När du ska starta bilen efter vintern, dra ur säkringen till tändningen, och kör på startmotorn tills du ser att du får oljetryck, tar ca 10-15 sek. I med säkringen igen och starta.